Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatikaművelődés

Nem fog megszűnni az Oktatási Hivatal

Szerző: 2016. június 6.No Comments

„ Az Oktatási Hivatal a hazai oktatási irányítás kulcsintézménye és mint ilyen nem tartozik azok közé a háttérintézmények közé, amelyek megszüntetését tervezi a kormány – mondta a Rádió Orientnek Maruzsa Zoltán. A hivatal életében az elnöke szerint – akinek megbízatása eredetileg június 30-ig szólt – jelentős fejlesztések várhatóak, amelyek további felügyeletet igényelhetnek, így elképzelhető megbízatásának meghosszabbítása.

Maruzsa: nem fog megszűnni az Oktatási Hivatal
Az Oktatási Hivatal az oktatási igazgatás háttérintézménye a köznevelés és a felsőoktatás azon területein, amelyek nem direkt a minisztériumban kerülnek kialakításra. Mint azt az intézmény elnöke elmondta, ilyenek a felvételi eljárások, az érettségi szervezése, a kompetencia-mérés lebonyolítása, tanulmányi versenyek szervezése, szakmai szolgáltatások, magyar állami ösztöndíjak lebonyolítása, nyilvántartások vezetése, tankönyvi nyilvántartási ügyek. „Mint ilyen ez a hazai oktatási irányítás kulcsintézménye” – szögezte le. Hozzátette: Lázár János be is jelentette, hogy az Oktatási Hivatal önállósága a jövőben is meg fog maradni, nem tartozik tehát azok közé a háttérintézmények közé, amelyek megszüntetését tervezi a kormány.

Egy tavalyi kormánydöntést követően megszüntetett Educatio Kft. – amely korábban a hivatal munkájának teljes informatikai ellátását biztosította – beolvadt az Oktatási Hivatalba. Ennek a folyamatnak a lebonyolítása idejére nevezték ki elnöknek a korábbi felsőoktatásért felelős helyettes államtitkárt. Mint azt Maruzsa Zoltán elmondta, felkérése idén június 30-ig szólt, s bár az átalakítás és a feladatátvétel lezárult, az új uniós ciklusnak köszönhetően jelentős fejlesztések várhatóak, ami további felügyeletet igényelhet, így elképzelhető megbízatásának meghosszabbítása.

Lezajlott az idei kompetenciamérés…
Az iskolák transzparenciája és a pedagógiai munka átláthatósága érdekében immár 15 éve minden tanévben felmérik a 6., a 8. és a 10. évfolyamos tanulók szövegértési és matematikai képességeit. Mint azt Brassói Sándor elmondta, a kompetenciamérés célja egyrészt a pedagógusok módszertani szokásainak folyamatos fejlesztése annak érdekébe, hogy az a tanulókhoz közelebb álljon, s ezáltal egy jobban alkalmazható tudást kapjanak. Másrészt pedig az elérhető szoftverek révén a szülők is nyomon követhetik gyermekük teljesítményének, egyéni eredményeinek alakulását. Emellett a szülőkre vonatkozóan minden tanulóról készül egy anonim szociokulturális háttér, így az iskolai teljesítményeket a szülők végzettsége, szociális-gazdasági háttere tekintetében is lehet mérni. Mint arra a köznevelési elnökhelyettes felhívta a figyelmet, ezek mind anonim adatok. „Az elmúlt évek eredményei az iskolák tekintetében stabilitást mutatnak, tehát az Oktatási Hivatalnak további feladata, hogy javítson az eredményeken” – mondta.

Az Oktatási Hivatalnál már megvalósult az elektronikus közigazgatás
Elsőként az Oktatási Hivatalnál valósult meg az elektronikus közigazgatás a magyar állami ösztöndíjasok nyomon követése területén. Az összes velük kapcsolatos adat egy központi nyilvántartásba, a Felsőoktatási Információs Rendszerbe érkezik, amely naprakészen tartja nyilván a tanulmányi adatokat. „Az információk innen átkerülnek a HÖSZ rendszerbe, ami alapján a rendszer automatikus határozatgenerálásra képes, illetve ahol döntésre van szükség, a kollégák szintén elektronikus úton adnak tájékoztatást a tanulók részére” – mondta Stéger Csilla, felsőoktatási elnökhelyettes

Forrás:
Maruzsa: nem fog megszűnni az Oktatási Hivatal; OrientPress; 2016. június 2.