„Az utóbbi évtizedek egyik legfelkapottabb buzzwordje a digital native, amit magyarul a legtöbbször digitális bennszülöttnek szokás fordítani. Ezzel a névvel illetik azokat a fiatal generációkat, akik már belenőnek a digitális korba, nem idősebb korukban kell megtanulniuk a számítógép, a telefon, az okostelefon vagy a net használatát.
Rengeteg oktatáspolitikai fejlesztést, kultúr- és ifjúságpolitikai irányvonalat határoz meg ma is az a nézet, hogy a technológiahasználat szempontjából a fiatalok valami merőben újat képviselnek, mint az idősebbek, akik sosem lesznek bennszülöttek a digitális világban, épp ezért máshogy is kell viszonyulni a fiatalokhoz ilyen téren, mint az idősebbekhez.
Ezzel azonban az a gond, hogy a témában folyó kutatások egyáltalán nem támasztják alá, hogy a digitális bennszülöttek és a digitális bevándorlónak nevezett idősebbek között olyan nagy különbségek lennének a technológiahasználat terén. A kutatások szerint alapjában véve azonos módon használja a fiatalok többsége a számítógépet vagy az internetet, mint az idősebbek, a különbség a két generáció között lényegében csak az idő, amit ezek használatával töltenek.Ami nagyobb gond, hogy a digitális nomádokkal kapcsolatos mítoszok között van az is, hogy ezek a gyerekek jobbak multitaskingban, azaz több dologra tudnak figyelni egyszerre.
Azonban konkrét kutatások ezt sem támasztják alá.Több oktatási tervezetben azonban már ez alapján eszközöltek változtatásokat, például vannok oktatási módszerek, amikben mobilozhatnak a gyerekek a tanórán, feltételezve, hogy ő már digitális bennszülöttek, így emellett is tudnak figyelni az órára.
Közben nagyon sok esetben az iskolában vagy oktatási minisztériumokban azzal indokolják a tananyag interakítvabbá tételét és az e-learining modulok beépítését a tananyagba, hogy ezekkel a digitális bennszülött gyerekek majd jobban fognak tudni tanulni. Ezekkel a fejlesztésekkel persze nem feltétlenül van baj, azzal viszont igen, hogy sok esetben egy olyan dogmára alapozzák őket, ami a tudomány mai állása szerint nem is feltétlenül igaz. ”
Forrás:
Nincs olyan, hogy digitális bennszülött; 444.hu; 2017. július 31.
The digital native is a myth; Nature; 547, 380, https://doi.org/10.1038/547380a; 2017. július 27.
The myths of the digital native and the multitasker; Paul A. Kirschner, Pedro De Bruyckere; Teaching and Teacher Education; Volume 67, October 2017, Pages 135-142
A cikk letölthető a magyar egyetemi-tudományos hálózaton (EISZ).
Lásd még korábbi cikkünket: OECD: a rendszeres iskolai számítógép-használat nem javítja a diákok teljesítményét