Skip to main content
informatikaInternetművelődésszakirodalom

Digitális bennszülött: jeti mobiltelefonnal

Szerző: 2017. augusztus 3.No Comments

„Az utóbbi évtizedek egyik legfelkapottabb buzzwordje a digital native, amit magyarul a legtöbbször digitális bennszülöttnek szokás fordítani. Ezzel a névvel illetik azokat a fiatal generációkat, akik már belenőnek a digitális korba, nem idősebb korukban kell megtanulniuk a számítógép, a telefon, az okostelefon vagy a net használatát.

Rengeteg oktatáspolitikai fejlesztést, kultúr- és ifjúságpolitikai irányvonalat határoz meg ma is az a nézet, hogy a technológiahasználat szempontjából a fiatalok valami merőben újat képviselnek, mint az idősebbek, akik sosem lesznek bennszülöttek a digitális világban, épp ezért máshogy is kell viszonyulni a fiatalokhoz ilyen téren, mint az idősebbekhez.
Ezzel azonban az a gond, hogy a témában folyó kutatások egyáltalán nem támasztják alá, hogy a digitális bennszülöttek és a digitális bevándorlónak nevezett idősebbek között olyan nagy különbségek lennének a technológiahasználat terén. A kutatások szerint alapjában véve azonos módon használja a fiatalok többsége a számítógépet vagy az internetet, mint az idősebbek, a különbség a két generáció között lényegében csak az idő, amit ezek használatával töltenek.

Ami nagyobb gond, hogy a digitális nomádokkal kapcsolatos mítoszok között van az is, hogy ezek a gyerekek jobbak multitaskingban, azaz több dologra tudnak figyelni egyszerre.
Azonban konkrét kutatások ezt sem támasztják alá.

Több oktatási tervezetben azonban már ez alapján eszközöltek változtatásokat, például vannok oktatási módszerek, amikben mobilozhatnak a gyerekek a tanórán, feltételezve, hogy ő már digitális bennszülöttek, így emellett is tudnak figyelni az órára.

Közben nagyon sok esetben az iskolában vagy oktatási minisztériumokban azzal indokolják a tananyag interakítvabbá tételét és az e-learining modulok beépítését a tananyagba, hogy ezekkel a digitális bennszülött gyerekek majd jobban fognak tudni tanulni. Ezekkel a fejlesztésekkel persze nem feltétlenül van baj, azzal viszont igen, hogy sok esetben egy olyan dogmára alapozzák őket, ami a tudomány mai állása szerint nem is feltétlenül igaz. ”

Forrás:
Nincs olyan, hogy digitális bennszülött; 444.hu; 2017. július 31.
The digital native is a myth; Nature; 547, 380, https://doi.org/10.1038/547380a; 2017. július 27.
The myths of the digital native and the multitasker; Paul A. Kirschner, Pedro De Bruyckere; Teaching and Teacher Education; Volume 67, October 2017, Pages 135-142
A cikk letölthető a magyar egyetemi-tudományos hálózaton (EISZ).
Lásd még korábbi cikkünket: OECD: a rendszeres iskolai számítógép-használat nem javítja a diákok teljesítményét