A héten olvastuk: digitális diplomácia – 2017. október 30.

KATALÁN VÁLSÁG – NAPRÓL NAPRA
Fordulat a digitális diplomáciai offenzívában
Nem csitul a katalóniai válság, sőt. Múlt pénteken a Katalán Parlament bejelentette a függetlenséget. Válaszul Madrid megszavazta a katalán kormány felfüggesztését, majd szombaton a tartomány autonómiája került hasonló sorsra. A független Katalán Köztársaság léte nem kis mértékben a külföld elismerésén múlhat, ezért szakértőink – az önállóság deklarálásával párhuzamosan – az elszakadás pártiak diplomáciai offenzívájának erősödésével számoltak. A valóság azonban rácáfolt erre. A korábban kifejezetten proaktív, a korszerű infotechnikát ügyesen alkalmazó, a közösségi médiumok használatára fókuszáló függetlenségi erők kommunikációs lendülete éppen hogy megtorpanni látszott a hétvégén. A digitális diplomáciai kampányt szervező DIPLOCAT (Katalónia Közdiplomáciai Tanácsa) nevű szervezet központi webhelye napok óta nem frissült, és Facebook oldalukon is több napos információk sorakoznak az élen. Még feltűnőbb a korábban előszeretettel használt Twitter-fiókok inaktivitása: sem az @Diplocat, sem pedig a kifejezetten a külföld tájékoztatását megcélzó @ThisIsCatalonia nem frissült péntek este óta. A katalán külképviseletek – amelyeknek nyilvánvalóan kulcsszerepet szántak a külföld elismerésének megszerzésében – Twitter-fiókjai hasonló képet mutatnak: talán a legaktívabb a katalán kormány Észak-Amerikai Delegációjának mikroblogja (két napos hírekkel), mögötte kullog a Nagy-Britanniai Delegáció Twitter-fiókja, a különösen fontosnak tartott Európai Uniós Delegáció viszont péntek óta nem adott közre friss hírt.
Miközben az elszakadás pártiak nem hogy erősítették volna digitális diplomáciai jelenlétüket, a spanyol egység pártját fogók – figyelemre méltó fizikai demonstrációikkal párhuzamosan – a kibertérben is „átvették a szót”. A Katalán Civil Társadalom (SCC) nevű, a spanyol egységért kiálló szervezet Barcelonában 300 ezres tömeget vitt az utcára szombaton, és hasonló elánnal igyekezett „elfoglalni” a digitális tereket is. Különösen erős kampányba kezdtek a legfontosabb közösségi médiumnak tekintett Twitteren, és hasonlóan aktív az eseményekről, álláspontokról szinte percről percre tudósító Facebook oldaluk is. Dedikált YouTube csatonájukon egymás után sorakoznak a néhány óránál nem régebbi video felvételek. A posztok többsége angol nyelvű is, egyértelműen utalva a nemzetközi célközönségre.
http://www.cataloniavotes.eu/en/
https://www.facebook.com/catalonia.votes
https://twitter.com/Diplocat
https://twitter.com/ThIsCatalonia
https://twitter.com/delgovusa
https://twitter.com/delgovuk
https://twitter.com/delgoveu
https://www.facebook.com/societatcc
https://twitter.com/societatcc
https://www.youtube.com/channel/UCF1IKu8D4UQVMEY0CmcpANw

„Hamarosan Baszkföld is önálló állam lesz.” – üzente a világnak Twitter-fiókján át a baszk függetlenség párti koalíció parlamenti szóvivője
Maddalena Iriarte, a Baszk Parlament nacionalista, függetlenség párti erőit tömörítő EH Bildu szövetség parlamenti szóvivője Twitter-fiókján keresztül üzent a világnak: „Ne legyenek kétségeink. Baszkföld is független állam lesz. Méghozzá hamarosan.” A nemzetközi közvélemény formálására előszeretettel használt digitális diplomáciai eszközön felröppentett hír – egyelőre – nem tűnik komoly fenyegetésnek. Az események azonban, egyfajta dominó-elv alapján, egyik pillanatról a másikra vehetnek radikális fordulatot. Ne feledjük azt sem: az EH Bildu-t egyszer már törvényen kívül helyezte a spanyol Legfelsőbb Bíróság, az ETA baszk szeparatista terrorszervezethez fűződő állítólagos kapcsolataik miatt. És ez utóbbiak véresen komolyan gondolták annak idején a tartomány önállósodását.
Bildu dice al PP que „Euskal Herria también será un Estado independiente en breve”; Público; 2017. október 22.

A 15 legfontosabb mobilalkalmazás Kínában
Ha valakinek voltak kétségei, hogy érdemes-e Kínára figyelni, annak minden kétségét eloszlatta a Kínai Kommunista Párt múlt héten megtartott 19. Kongresszusa. Az ázsiai óriás immár elérkezettnek látta az időt, hogy előlépjen a történelem árnyékából, és bejelentkezzen a világ vezető szerepéért folyó harcba. A XXI. század diplomatái ugyanakkor mind nagyobb szerepet szánnak a külföldi közvéleményekkel folytatott kétoldalú párbeszédben a rohamosan fejlődő IT-eszköztárra, és a közösségi médiumok népszerű csatornáira. Azonban, mint múlt heti összeállításunkban rávilágítottunk, éppen Kína esetében van ezzel „egy kis bökkenő”. Nevezetesen az, hogy a jól ismert, és a nyugati világ külügyi szakemberei, diplomatái által mind szélesebb körben használt közösségi eszközök, a Facebook, a Twitter, a Snapchat, az Instagram, vagy a Youtube Kínában gyakorlatilag használhatatlan. Ha a nyugati külügyminisztériumok szakemberei és háttérszakértői átfogó, részletes információhoz akarnak jutni a feltörekvő nagyhatalomról, illetve ha a külképviseletek diplomatái tájékoztatni, befolyásolni szeretnék a kínai közvéleményt, akkor alaposan meg kell ismerkedniük az ottani közösségi média ökoszisztémával. Mert eszköz bőségesen rendelkezésre áll ott is, a legkülönfélébb funkciókra. Most egy rövid összeállításban a 15 legfontosabb közösségi média alkalmazást szeretnénk bemutatni. Fókuszban – hiszen a digitális diplomácia számára ez a leglényegesebb funkció – természetesen a legelterjedtebb kommunikációs alkalmazás, a WeChat áll, de megemlékezünk az élet más területén használható fontosabb applikációkról is.
The Top 15 Apps You Need for Living in China; Masha Borak; The Beijinger; 2017. október 27.

A nyugat-balkáni államok és a digitális diplomácia
Ahogy összeállításainkban gyakran említjük magunk is: a közösségi médiumokra épülő, közvetlen és széles elérésű „új párbeszéd” a digitális diplomácia talán legfontosabb, de mindenképpen legelterjedtebb dimenziója. Miközben a Nyugat-Balkán társadalmait is mind jobban utoléri a (döntően mobil eszközökhöz kapcsolódó) közösségi média használat forradalma, ezt ma még egyértelmű kettősség jellemzi. Miközben a közösségi média használata jó ütemben növekszik, a térség államai továbbra is jelentős „átláthatósági deficittel” küzdenek. Ez nyilvánvaló ellentmondást szül: a közösségi média egyfelől a nyitottság kultúráját hordozza, másfelől az állami szervezetek erős tartózkodással viszonyulnak ehhez az újfajta nyíltsághoz. Jól tükröződik ez a helyzet a világ külügyi szervezeteit rangsoroló Digitális diplomácia alkalmazási felmérés listáin. A legutóbbi, 210 külügyi apparátust átvilágító tavalyi adatsorban Szerbia, a digitális diplomácia alkalmazása szempontjából, csupán a 94. helyet érte el. Még gyengébben teljesített Macedónia (118. hely), illetve Bosznia-Hercegovina (141. helyezés), nem is beszélve a 144. helyet megszerző Montenegróról. Érdekességként megemlítjük: Albánia ugyanakkor lényegesen jobb mutatókat hoz, 43. helyen szerepelve a digitális diplomáciai eszközök alkalmazása szempontjából, és Koszovó is figyelemre méltó, a maga 71. helyezésével.
Szerbia külügyi apparátusa jelenleg nem rendelkezik átfogó digitális diplomáciai stratégiával, és ennek megfelelően esetleges a közösségi média csatornák használata is. A Minisztérium például nem rendelkezik hivatalos Twitter-fiókkal, miközben az országban akkreditált külképviseletek ma már napi kommunikációra használják ezt a fontos közösségi média eszközt. Lényegében hasonló a helyzet Bosznia-Hercegovinában és Montenegróban. Ezzel ellentétben az albán, a koszovói és a macedón külügy komoly súlyt fektet a közösségi média jelenlét kiépítésére, és a Twitter-használatuk egyértelműen figyelemre méltó.
Do Western Balkans States engage in digital diplomacy?; Vuk Velebit; European Western Balkans; 2017. október 25.

A világhírű sztárszakács örményországi körútján Karabahba is ellátogatott – az azeri külügyi szóvivő Twitteren-adta közre tiltakozását
A neves szakács, az amerikai Anthony Bourdain, aki a világot járó, országok és tájak gasztronómiáját bemutató tévésorozataival vált híressé, most Örményországban forgatta legújabb műsorát a CNN tévétársaság számára. A helyi ételkülönlegességek feltárása során Bourdain, örmény kísérőivel ellátogatott Hegyi-Karabah néhány településére is. Élményeiről nagy lelkesedéssel adott számot Twitter-fiókján át, de az Instagramján is megosztott néhány további felvételt.
Az epizódra azonnal reagált az azeri Külügyminisztérium: Hikmet Hajiyev külügyi szóvivő stílszerű módon, Twitter-üzenetben fogalmazta meg országa tiltakozását. Mint köztudott Hegyi-Karabah egy csupán három ország által elismert „kvázi-állam”, hivatalosan Azerbajdzsán részének számít. Az eset jól példázza azt, hogy a digitális diplomácia koránt sem csupán a hagyományos diplomáciai gyakorlat valamiféle „számítástechnikával modernizált” változata. Paradigmaváltó jellegét jól jelzi, hogy
merőben újfajta csatornákat alkalmaz (pl. Twitter, Instagram, televízió)
merőben más, „nem hivatalos” szereplők vesznek benne részt (pl. egy tévés híresség)
és merőben újfajta területekre terjeszti ki a diplomácia működési terét (pl. a gasztrónimia).
Celebrity Chef Bourdain Visits Armenia, Karabah, Probably Not Azerbaijan; Joshua Kucera; Eurasianet.org; 2017. október 24.
Hikmet Hajiyev

SZAKMAI MŰHELYEK – A diplomácia jövője konferencia, Málta 2017.11.17-18.
A digitális diplomáciai képzés egyik nemzetközi műhelyének számító DiploFoundation fennállása 25 éves jubileumát ünnepi konferenciával kívánja emlékezetessé tenni. A két napos munkaprogram az alábbi fő témákat járja majd körbe:
Hogyan érinti a digitalizáció az alapvető diplomáciai funkciókat?
Az Internet a globális politika élvonalában
On-line tanulás: divat és valóság
Új technológiák: felkészíteni a diplomatákat a 2030-as évtizedre
Meglovagolni az új technológiákat: trendek és gyakorlati alkalmazások
A rendezvényre Máltán kerül sor. További részletek és jelentkezés:
https://15years.diplomacy.edu/

Összeállította: Nyáry Gábor

A bejegyzés kategóriája: Internet, közigazgatás:külföldön, közigazgatási informatika, média
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , , , .
Közvetlen link.