„Elképzelhető, hogy hazánk is előkelő helyen áll a Facebook megoldandó problémáinak sorában, mert már októberben felkerült a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) feketelistájára – véli Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner vezető tanácsadója.
Minden bizonnyal hazánk előkelő helyen áll a Facebook megoldandó problémáinak sorában, hiszen már októberben felkerült a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) feketelistájára. Bevételei alapján ugyanakkor nem a velünk kapcsolatos ügyeit kellene először elrendeznie, habár Magyarországon is lépéskényszerben van az óriásvállalat. Eddigi mulasztásai miatt ugyanisu hazánkban akár már a több milliárd forintot is elérheti a rá kiszabott bírság valamint az elmaradt reklámadó – olvasható Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner vezető tanácsadójának elemzése a Newsbreakers Communications közleményében.
A reklámadó a legnagyobb teher
Az eddigi értékesítési szerkezetén változtató Facebook az itteni profitra számított 9 százalékos magyar társasági adóval akár elégedett is lehetne: ugyan a nulla körülire kihozott ír társasági adónál mindenképpen többet kell majd fizetnie, de Európában ettől még mindig nálunk jár a legjobban. Valószínűleg azonban a cégnél már tudják, hogy ezzel még korántsem intézték el a magyar adókötelezettségeket. Hiszen arányaiban sokkal nagyobb terhet jelent majd számukra a 7,5 százalékos nettó reklámbevételei után fizetendő reklámadó, melyet tetéz a szintén a forgalom alapján fizetendő 2 százalékos helyi iparűzési adó.Továbbá mivel a 2017. január elsejétől érvényes szabályok szerint olyan reklámot közzétevő külföldi vállalkozásként, amely még nem regisztrált hazánkban az adóhivatalnál, a reklámközzétevői tevékenységének megkezdése után 15 napon belül be kellett volna jelentkeznie. Ha ezt elmulasztotta, akkor már az első felszólításkor 10 millió forintos mulasztási bírságot szabhattak ki rá, amelyet minden újabb figyelmeztetésnél – akár naponta – megháromszorozhattak. A bejelentkezés és a nyilatkozatok hiánya miatt kiszabott büntetések akár egy hét alatt elérhették az 1 milliárd forintot. Az is lehetséges, hogy az adóhatóság kiszabta a fizetendő reklámadót, melynek összege törvényi szabályozás szerint 3 milliárd forint, és ennek megdöntése, a helyes adókötelezettség ellenbizonyítása viszont már a vállalkozás feladata.
Az ír hatóságok együttműködésére van szükség
Ha a NAV már valóban kiszabta a bírságot, melyet a legnagyobb adótartozók listáján való szereplés tesz valószínűvé, akkor ennek behajtására az ír hatóságok segítségével lesz lehetőség. Ugyanis ha az elmarasztaló határozat jogerőssé vált, akkor a nemzetközi egyezményeknek és az adóhatóságok együttműködésének köszönhetően a hiányként kiszabott reklámadót és a kapcsolódó bírságot a honos ország kötelessége behajtani, és Magyarországnak átutalni. A kölcsönös segítségnyújtási megállapodásban részes államoknak – az Unió tagállamai idetartoznak -, a magyar adó behajtásával kapcsolatban jogszabály szerint úgy kell eljárniuk, mintha az a saját adójuk lenne.A Facebook egyébként korábban a kettős adóztatás tilalmára hivatkozva az Alkotmánybírósághoz fordult, és felvetette, hogy a reklámtörvény rendelkezései alkotmányellenesek.”
Forrás:
Magyarországon is lépéskényszerben van a Facebook; Világgazdaság; 2017. december 15.