Skip to main content
informatikaközigazgatás: magyarközigazgatási informatikatávközléstechnika

A Kapsch CarrierCom sikeresen telepítette a GSM-R hálózat első szakaszát Magyarországon

Szerző: 2017. december 31.No Comments

„A Magyar Államvasutak Zrt. és a GYSEV Zrt. számára telepített GSM-R hálózat első szakaszának stabilitás-vizsgálata sikeresen lezárult. A legmodernebb GSM-R technológia javítja az Európában egyik legfontosabb szerepet játszó magyar vasúti folyosó átjárhatóságát. Dr. Felkai László, a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára, Vidra András, a MÁV infokommunikációs és technológiai rendszerek főigazgatója és dr. Kari Kapsch, a Kapsch CarrierCom vezérigazgatója a 2017. december 18-án a Magyar Államvasutak hálózatfelügyeleti központjában (NOC) tartott sajtótájékoztatón mutatta be a GSM-R projekt üzemeltetésre átadott V. ütemének részleteit.

A Kapsch CarrierCom és az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt., a villamos távvezeték magyarországi szakértője a MÁV és a GYSEV mintegy 900 pályakilométerén globális vasúti mobilkommunikációs rendszert (Global System for Mobile Communications – Railway, GSM-R) telepít. A mintegy 46 millió euró összértékű projekt megvalósítása a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) megrendelésére 2013-ban kezdődött. A Kapsch szállítja a GSM-R hálózat számára a 3. generációs mobilszabványokért felelős, ún. 3GPP 4. verziójának megfelelő központi technológiát (Release 4 Core), valamint a legújabb generációs bázisállomásokat. – A projekt eddigi szakaszában elkészült mintegy 300 pályakilométert lefedő GSM-R technológia sikeres telepítése nem csak az V. ütem lezárását, de ennek az összetett projektnek egy fontos mérföldkövét is jelenti, – mondta Kari Kapsch.

Magyarország: Fontos európai vasúti folyosó
A GSM-R technológia magyarországi megvalósítása jelentős lépés, mivel a három legfontosabb páneurópai vasúti folyosó az országon halad át. A biztonsági rendszerek átjárhatósága ezért kiemelten fontos a nemzetközi vasúti közlekedés zökkenőmentes működése szempontjából. – Nagyon örülünk, hogy sikeresen lezárult a projekt e fontos szakasza, amely nagy előrelépés úgy a magyar vasúti hálózat, mint a transzeurópai vasúti közlekedés számára – mondta Felkai László.

A legújabb EU szabványok megvalósítása
A projekt az Európai Unió Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszere (European Rail Traffic Management Systems, ERTMS) által lefektetett szabványoknak megfelelően készül el. Az ERTMS egyik központi célkitűzése elmozdulni az egyedi nemzeti megoldásoktól az egész Európát átfogó egységes vasúti rádiós rendszer irányába a költségek csökkentése és a biztonság fokozása érdekében. A rendszer két fő eleme az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer elnevezésű egységes jelzésátviteli rendszer (European Train Control System Level2, ETCSL2) és a GSM-R rádiós technológia. A 2016-ban kiadott, a vonali biztosító- és jelzésátviteli berendezések (CCS) átjárhatósági műszaki előírásait (TSI) tartalmazó, az ERTMS reformját jelentő megoldásokat is megvalósítanak a rendszerben.

– Az EU szabályozásában bekövetkezett változások a Kapsch részéről számos lényeges módosítást kívántak meg a projekt megvalósítása közben is. A módosításokkal biztosítjuk, hogy a lehető legújabb megoldásokat szállítsuk a megrendelőnek. Ezzel Magyarországon az elsők között vezetik be az ERTMS 2016. évi változatát – mondta Kari Kapsch.”

Forrás:
A Kapsch CarrierCom sikeresen telepítette a GSM-R hálózat első szakaszát Magyarországon; NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.; 2017. december 18.