„A fejlett nyugati világ liberális demokráciáinak intézményei egyre nehezebben tudják kezelni a gyors technológiai fejlődéssel, a gazdaság elengedhetetlen szerkezeti átalakulásával, a demográfiai és migrációs folyamatok felgyorsulásával mindinkább súlyosbodó társadalmi problémákat. A tanulmány J. D. Vance: Hillbilly elégia: Egy család és egy kultúra válságának emlékirata című könyvének bemutatása kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy a jól működő intézmények feltételezik, hogy az állampolgárok nem csupán a korszerű technika és szervezetek működtetésére képes kognitív készségekkel rendelkeznek. A témával foglalkozó közgazdasági elemzések szerint egyre fontosabbak és egyre nagyobb hozammal bírnak a nem kognitív készségek a fejlett országok munkapiacán. Sok esetben éppen a nem kognitív készségek hiánya az oka a helyi társadalmak működésképtelenségének, az intézmények egyre súlyosbodó zavarainak s végül a helyi társadalom teljes szétesésének. Ugyanakkor ezek a készségek fejleszthetők és legnagyobb hozama a kora gyerekkorban és az iskoláskorban történő beavatkozásoknak van. Bár a liberális és a konzervatív gondolkodók világképében jelentős különbségek vannak az egyén felelősségének és kötelezettségeinek felfogásában, a nem kognitív készségek fejlesztésének prioritásában és az ebből fakadó teendők meghatározásában lehetőség van a konszenzusra a két tábor között.
A tanulmány rövidített változata megjelent az Élet és Irodalom 2018. január 12-i számában.
Az írás az MTA KRTK KTI „Érték, kultúra és morál a modern gazdasági növekedés narratíváiban c. kutatási program keretében készült.”
Forrás:
Vakság és rövidlátás; Fazekas Károly, főigazgató; MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont; Műhelytanulmányok, MT-DP – 2018/2; 2018. január (PDF)
Lásd még: Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis Hardcover – June 28, 2016 by J. D. Vance; Amazon
J. D. Vance; Wikipédia