Skip to main content
gazdaságközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Államigazgatásunk szolgáltatási kultúrája európai színvonalú, mondta a Hajdú-Bihar megyei kormánymegbízott

Szerző: 2018. március 11.No Comments

„Évente mintegy 3 millió ügyfélkapcsolat, és közel 1,7 millió döntés születik a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalban, a 2018 január elsejével életbe lépő változások pedig tovább növelik ezt az amúgy is magas számot – emelte ki Rácz Róbert. A Hajdú-Bihar megyei kormánymegbízott a Rádió Orienten hozzátette: mára a magyar államigazgatás szolgáltatási kultúrája és színvonala sok európai országot megelőz és mindezt a 90 százaléknál magasabb ügyfélelégedettségi mutatók is igazolják.

Hajdú-Bihar megye az ország egyik legnagyobb megyéje, központja Debrecen pedig országosan is jelentős város. Itt, a civis városban lakik az 560 ezer megyei polgár csaknem fele. A megyeszékhely látványos fejlődése az egész megyére jótékony hatással van. Rácz Róbert rámutatott: nagyon komoly gazdaságfejlesztési sikereket ért el a város az utóbbi években, egymásnak adják a kilincset a különböző befektetők, külföldi beruházók

Hajdú-Bihar megyében a regisztrált álláskeresők száma 24 ezer fő, amely alacsonynak tekinthető a megye összlakosságát tekintve. A kormánymegbízott úgy fogalmazott: aki akar dolgozni, és bizonyos iskolázottságot is sikerült elérnie, az ma már biztosan talál munkát.
A közfoglalkoztatás egy szükséges rossz azok számára, akik nem találnak munkahelyet, de sokan pont a közmunka világában kapják meg az indíttatást az elhelyezkedésre az elsődleges munkaerőpiacon. A kormányhivatal igyekszik folyamatos oktatással, képzésekkel, foglalkoztatást támogató anyagi forrásokkal megmozgatni az álláskeresőket és a potenciális munkaadókat is. Ennek eredményeként 4-5 ezerrel csökkent a közfoglalkoztatottak száma a megyében,ennyien találták meg a helyüket az elsődleges munkaerőpiacon. A problémát az jelenti, hogy a munkaerőigény és a munkaerőpiac kínálata csak kis százalékban találkozik egymással, és ezt csakis képzésekkel lehet áthidalni – fűzte hozzá.

A megye már része az európai vérkeringésnek, komoly világcégek jelennek meg Debrecenben, amelynek versenyképessége annak köszönhető, hogy könnyű elérni a várost, van repülőtere, autópályája, komoly egyeteme, és nagyon jól élhető település, ami a külföldi cégalapítók számára nem utolsó szempont – tájékoztatta a hallgatókat Rácz Róbert.

A szakember beszámolt arról, hogy a megye tíz járásában 17 kormányablak működik, melyekben évente hárommillió ügyfélkapcsolatot létesítenek. Az intézhető ügyek nagy része a járásokba került, hogy a lehető legközelebb legyen az állampolgárokhoz. Miközben jelentős lépések történnek az elektronikus ügyintézés kiterjesztésének irányába is, tavaly 7 százalékkal nőtt a személyes ügyintézések száma az ügyfélközpontokban.

„Jól felkészült kollégáink egyre több ügyet intéznek.” Induláskor 29-féle ügy tartozott hozzájuk – idézte fel a szakember, rámutatva: tavaly 1600-féle ügytípust, az idén január elsejétől pedig még többet lehet intézni és valamennyi ügyet el lehet indítani a kormányablakokban. Ez sokat elmond az elmúlt hét év munkájáról, a fejlődésről. Fontos lépés volt, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is kirendeltségeket hozott létre a kormányablakokban. Már mind a tíz járásközpontban működik NAV ügyfélszolgálat.

A kormányhivatalokban dolgozó munkatársak száma az elmúlt évek során nem emelkedett, bár feladatuk nagyban megnőtt, de ehhez társult egy nagyon komoly életpályamodell és egy jelentős mértékű fizetésemelés is. Ehhez korrekt teljesítményértékelés is társul, minden vezető értékeli a saját közvetlen beosztottjait. „Nehéz feladat, mert az értékeléssel szembesíteni kell az értékeltet is” – vázolta fel. Erre szükség van, mert az államigazgatásnak példát kell mutatnia, hogyan kell tisztességes munkát végezni, mintaadó módon dolgozni.

Összességében elmondható, hogy a kollégák nagyon kulturált, komoly, színvonalas munkát végeznek, bár az is igaz, hogy problémát is jelent, hogy folyamatosan képzésen kell részt venniük, hiszen ilyenkor valakinek át kell vennie a távol lévők munkáját.

A kormánymegbízott kitért arra is, hogy Hajdú-Biharban is folyik az önkéntes tartalékos haderő szervezése. A megye különösen jól áll ezen a téren, a létszám tekintetében az országos átlag fölött vannak. Ez talán annak is köszönhető, hogy Debrecenben található a Bocskai laktanya, így nem idegen a megye lakóinak a katonák látványa – vélekedett a kormánymegbízott, hozzátéve: személyes példát mutatva ő maga is beállt a tartalékos katonák sorába.

Az infrastruktúrával kapcsolatban a Rádió Orient vendége elmondta, hogy a járások újraindításakor különböző állapotban lévő ingatlanokat vettek át az önkormányzatoktól, így nem volt zökkenőmentes a kezdet. Azóta több mint egymilliárd forintot költöttek energetikai beruházásokra, kormányablakok kialakítására, és további épületek korszerűsítését is tervezik a megyében. Emellett a közelmúltban adtak át egy nagyon komoly irattárat is, amely megoldotta végre a dokumentumok tárolásának problémáit.

Előrevetítve a kormánymegbízott úgy fogalmazott, hogy az elektronikus ügyintézés komoly, széles spektrumban történő használhatósága lesz az államigazgatás kulcskérdése a következő esztendőkre. Emellett az eszköz- és szoftverfejlesztés, illetve az állampolgárok érzékenyítése lesz még komoly kihívás – tette hozzá Rácz Róbert.”

Forrás:
Rácz Róbert: államigazgatásunk szolgáltatási kultúrája európai színvonalú; OrientPress; 2018. március 6.