500 millió eurós IT-projekt kudarca a Lidlnél

„Hét év munkája és mintegy félmilliárd euró (kb. 161,5 milliárd forint) a veszteség egy rosszul sikerült IT-projekt miatt a Lidlnél – írta a Bajor Rádió internetes portálja. A projekt összefügg a német diszkontlánc nemzetközi terjeszkedésével.

Ma már szinte nincs olyan ország Európában, ahol ne futnánk bele Lidl-üzletbe, és a lánc már az Egyesült Államokban is megvetette a lábát. Ez a gyors terjeszkedés azonban nagyon megterhelte a vállalatot, szükség volt egy olyan rendszerre, amellyel nyomon tudják követni az egyre bonyolultabb üzleti folyamatokat. Kellett megoldás az árukezelésre, a beszerzés és a logisztika monitorozására stb.

Több mint 10 ezer üzletet kellett volna kezelni egyetlen egységben. Ehhez a Lidl megpróbálta egységesíteni az üzleti folyamatait is. Az első bevezetés 2015-ben történt: Ausztria 100 üzletében váltották le a régi megoldást SAP-ra lényegében egyetlen nap alatt. Akkor még nagy reményeket fűztek a HANA-s rendszerhez, amitől azt várták, hogy a valós idejű adatfeldogozással nagymértékben fel tudják pörgetni a döntéshozatalt.

Hét évig dolgoztak a testre szabáson
Még 2011-ben született meg a döntés, hogy az SAP-val oldják meg a fent vázolt feladatot. Több mint százfős informatikai szakemberekből álló csapat állt fel, hogy a Lidl igényeihez szabják az SAP rendszereit. A projektben fontos szerepet kapott a KPS Consulting. A tanácsadó cég kapott megbízást a projekt lebonyolítására. A tanácsadók úgy egységesítették a lánc folyamatait, hogy ún. globális template-eket hoztak létre, és ezeket kellett lekövetni a szoftverrel.

Mára kiderült, hogy ami létrejött, csupán Ausztriában, Észak-Írországban és az USA-ban működik – utóbbi kettőben a Lidl jelenléte még kicsi, máshol azonban nem sikerült beleszuszakolni az SAP-ba a folyamatokat. A Bajor Rádió idézett egy ezzel kapcsolatos belső levelet, mely szerint a projekt célkitűzéseit észszerű erőfeszítéssekkel nem lehet teljesíteni.

A Lidl két felső vezetője is azt nyilatkozta ezzel kapcsolatban, hogy a legfrissebb költség-haszon elemzések azt mutatják, hogy vissza kell térniük a régi ügyviteli szoftverük, a Wawi fejlesztéséhez. Ugyanakkor a Lidl vezetői hangsúlyozták: a döntés nem az SAP ellen, hanem saját ügyviteli rendszerük mellett szól, és más területen továbbra is együtt dolgoznak a német szoftvervállalattal. Ez azt sejteti, hogy a Lidl benyeli a félmilliárdos veszteséget, amit nagy részben az SAP-licencek és a tanácsadói számlák adtak össze.

A német lapok a Lidl kudarca kapcsán nem felejtik felidézni a Deutsche Post – DHL néhány évvel ezelőtti hasonló esetét. A németek nemzeti postája szintén az üzleti folyamatok egyszerűsítésére akart bevezetni egy új IT-rendszert, amit a hangzatos New Forwarding Environment névre kereszteltek. A projektet az IBM és az SAP vitte el, ám 2015 végére kiderült, hogy semmi sem valósult meg a kitűzött célokból, így a projektet leállították. A Deutsche Post állítólag összesen szintén 500 millió eurós leírásra kényszerült emiatt.

Akkor az SAP megvédte magát: a vállalat hangsúlyozta, hogy bár nyújtott kezdeti támogatást a bevezetéshez, nem ő felelt a projektmenedzsmentért és a szoftverek telepítéséért, ahogy arra sem volt ráhatása, hogy a DHL hogyan szervezi át globális logisztikai rendszerét. A Deutsche Post – DHL vezérigazgatója, Frank Appel kezdetben az SAP-ra próbálta tolni a felelősséget a kudarcért, ám később ez a vonal elhalt.

Forrás:
Így kell eltapsolni félmilliárd eurót IT-projektre; Bitport.hu; 2018. július 18.
Lásd még: LIDL cancels SAP introduction after spending 500M Euro (br.de); Hacker News
(Számos információ gyakorlati szakemberektől a hasonló projektek problémáiról.)

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, informatika
Kiemelt szavak: , , , , , , .
Közvetlen link.