Az Európai Parlament javaslata alapján 10 éven belül eltűnhetnek a jelenlegi autópálya matricák

„Az útdíjat a használat időtartama alapján kivető országoknak távolság alapú díjazásra kell átállniuk, döntött a Parlament csütörtökön.

A távolság alapú útdíjat 2023-ig a teherautók és buszok, 2027-ig pedig a kisteherautók esetében kell bevezetni.

A szabálytervezet célja, hogy hozzájáruljon az uniós közlekedési ágazatra vonatkozó kibocsátáscsökkentési célok eléréséhez, és hogy tisztességesebb legyen a kiszabott útdíj összege. A szabályok a már most kivetett díjakra és a tervezett díjakra egyaránt vonatkoznak, de csak a transzeurópai közúti közlekedési hálózaton érvényesek.

A szennyező-felhasználó fizet elve
Annak érdekében, hogy a járművek a valós úthasználatuk alapján és az általuk kibocsátott szennyezőanyag mennyiségének függvényében fizessenek, az útdíjakat 2023-tól a nehézgépjárművek és a nagyobb (azaz 2,4 tonnásnál nehezebb) teherautók, 2027-től pedig a kisteherautók és a minibuszok esetében is távolság, és nem idő alapján kell számolni.

A környezetbarát járművek szélesebb körű elterjedésének ösztönzése céljából a tagállamoknak a széndioxid-kibocsátás alapján is eltérő útdíjszabást kell alkalmazniuk.

2021-től a nehézgépjárművekre és a nagyobb teherautókra útdíjat kiszabó tagállamoknak az útdíjak mellett a közlekedésből származó lég- és zajszennyezés miatt is díjat kell szedniük. 2026-tól ezt a díjat az összes járműkategóriára be kell vezetni.

Tisztességes eljárás a fuvarozókkal és más uniós tagállamokból érkező sofőrökkel szemben
A jelenlegi szabályzás által megengedett mentességek megszüntetése céljából a tagállami útdíjaknak 2020-tól minden nehézgépjárműre és az áruszállításban egyre gyakrabban használt nagyobb teherautóra vonatkozniuk kell. A mostani szabályok szerint a tagállamok a 12 tonna alatti nehézgépjárműveket és buszokat kivonhatják a szabályzás alól.

Az új szabályok ugyanakkor megengedik, hogy a tagállam kedvezményes tarifát szabjon ki például nem sűrűn lakott területeken vagy külvárosokban használt könnyűgépjárművekre.

Annak érdekében, hogy a csak alkalmanként autóba ülők és a más tagállamból érkezők tisztességes eljárásban részesüljenek, a szabályok felső határt szabnak a személyautókra vonatkozó rövidtávú matricák árának. Egy hetes és egy napos matricákat is árusítani kellene, fogalmaztak a képviselők.

A következő lépések
A Parlament 398 szavazattal, 179 ellenszavazat és 32 tartózkodás mellett fogadta el az első olvasatban képviselendő álláspontját. A szabályok végső formájáról a tagállami szakminisztereket tömörítő Tanáccsal folytat majd tárgyalást a Parlament, amint a Tanács megállapodik saját álláspontjában.”

„…A változás csak azt a 136 706 kilométernyi útszakaszt érinti, amely a Transzeurópai Közlekedési Hálózatot alkotja, és csak ott, ahol eddig is voltak útdíjak. A tagállamok továbbra is dönthetnek úgy, hogy nem vetnek ki útjaikra díjat.

Azoknak a tagországoknak, ahol autópálya-díj van életben, annak megfelelően kell megállapítania a járművekre (ide értve a személygépjárműveket is) vonatkozó különböző útdíjakat, hogy az adott gépjármű mennyi szén-dioxidot bocsát ki. Amelynél ez a szám nulla, csupán a legkisebb megállapított útdíj felét kell fizetni, ezzel is ösztönözve az autóvezetőket a minél inkább környezetbarát autók használatára.

A Parlament egy ún. dugódíjat is javasolt azokra a helyekre vagy időszakokra, ahol vagy amikor különösen nagy a forgalom, és így a levegőszennyezés is (ahol már eddig is volt dugódíj, annak fennmaradását továbbra is támogatja). A tagállamoknak arra is lehetősége van, hogy a buszokkal kivételt tegyen, a tömegközlekedés népszerűsítésének érdekében.

Előnyösebb feltételek az utazóknak
A jelenlegi uniós szabályok csak a 12 tonnánál nehezebb kamionokra vonatkoznak, a buszokra és kisebb teherautókra nem. Az új előírás 2020-tól viszont minden olyan gépjárműre érvényes lesz, amely árut vagy utasokat szállít, ezzel garantálva az egyenlő bánásmódot minden autóvezetőnek és fuvarosnak. Kivétel itt is akad, a tagállamok ugyanis kedvezményeket adhatnak azoknak, akik gyakran használnak autót, minibuszt vagy kisteherautót. Ezzel a nagyvárosok külvárosi részeiről és a távolabbi területekről való beutazást szeretnék elősegíteni.

Az új szabályok értelmében árkorlátot vezetnek be azokra a rövid-távú matricákra, amelyek már néhány uniós tagállamban kötelezőek a személygépkocsiknál. A Parlament továbbá azt szeretné, ha ezentúl mindenhol, ahol matricákat használnak, elérhetőek lennének az egynapos és egyhetes matricák is (jelenleg csak Bulgáriában és Romániában kapható egynapos matrica a nehéz járműveknek; Bulgáriában, Magyarországon, Romániában és Szlovéniában pedig az egyhetes matrica).

Mi a különbség az autópálya-díj és a matrica között?
Az autópálya-díjak távolság- vagy terület-alapú útdíjak, amelyet utak határainál, kapuknál vagy sorompóknál fizetünk. Ezek összege a jármű típusától és a napszaktól függően változhat, és elektronikus is lehet.
A matricák idő-alapú útdíjak, amelyekkel meghatározott ideig használhatjuk az utakat. Az autósoknak meg kell vásárolniuk a matricát és ki kell tűzniük a jármű szélvédőjére…”

Forrás:
Útdíjreform a tisztább járművekért és a tisztességes díjszabásért; Európai Parlament; 2018. október 25.
Előnyösebb és környezetbarát lesz az új útdíj rendszer; Európai Parlament; 2018. október 25.
További információ
Az elárás menete (angolul)
Road charges for private vehicles in the EU; EPRS | European Parliamentary Research Service, Briefing; 2016. május (PDF)
Revision of the Eurovignette Directive; Ariane Debyser; EPRS | European Parliamentary Research Service; 2018. október 17. (PDF)

A bejegyzés kategóriája: környezetvédelem, közigazgatás:külföldön
Kiemelt szavak: , , , , , , , , .
Közvetlen link.