„A hajnali órákra kellene átütemezni az elektromos járművek töltésének lehető legnagyobb hányadát legkésőbb azokra az évekre, amikor a paksi atomerőmű ma működő négy blokkja mellé belép a két új nukleáris egység.
A szabályozásban, a fogyasztási görbe kiegyenlítésében pedig nagy szerepe lesz az elektromos járműveknek – olvasható ki a Jedlik Ányos-terv 2.0-ból. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromobilitási stratégiája szerint mivel az atomerőművi és a napenergiát hasznosító kapacitás növekedésével párhuzamosan várhatóan csökken a jól szabályozható lignit- és széntüzelésű erőművek szerepe, a magyarországi villamosenergia-rendszer szabályozása kihívásokkal néz majd szembe.
Igaz, a Paks II beruházás 1-es blokkjának korábban tervezett, 2026-os üzembe helyezésével számol, és később a szerzők maguk is megemlítik a jól szabályozható gáztüzelésű erőművek adta lehetőséget is.A dokumentum szerint nagy mértékű leszabályozások nélkül az atomerőművi forrás a villamos energia termelésének akár nyolcvan százalékát is adhatja azokban az években, amikor együtt működik a hat paksi blokk (4400 megawattal), márpedig ezeknek a létesítményeknek a teljesítményét nem célszerű sűrűn változtatni. Hajnali egy és hat óra között ezért túltermelés adódhat, és amennyiben a felesleget nem sikerül exportálni, úgy megoldásként a fogyasztók befolyásolása a többletfogyasztás átidőzítésével vagy az (akkumulátoros) tárolók feltöltése, esetleg az erőművek leszabályozása merülhet fel.
A várható egyensúlytalanságot jól mutatja az, hogy jellemzően délután három órától nagyjából este tizenegyig ugrik meg az áramfogyasztás. Az elektromos autókat általában otthon töltik a tulajdonosaik, miután hazaértek a munkából, viszont éppen ebben az időszakban zuhan a napelemes termelés. A hiányt a korábban betárolt villamos energia felhasználásával lehet csökkenteni vagy importtal, illetve ilyenkor léphetnek be a gázturbinás erőművek. De kivehetik a részüket az elektromos autók tulajdonosai is úgy, hogy átütemezik a töltés idejét a hajnali időszakra.
A megoldások kivitelezéséhez elengedhetetlen az okosrendszerek bevezetése és alkalmazása. Az elektromos járművek töltése a közcélú villamosenergia-hálózat kereslet-kínálat egyensúlyának figyelembevételével történik.
Az e-járművek villamosenergia-hálózatot támogató alkalmazására a Vehicle-to-Grid (járműről a hálózatra, V2G) szabványt használják. Lényege, hogy a villamosenergia-hálózat nem csupán terhelésnek tekinti az elektromos jármű akkumulátorát, hanem energiaforrásnak is. A V2G alapfeltétele, hogy az e-jármű tulajdonosa adatokat osszon meg a rendszerrel: az akkumulátor töltöttségi szintjét, a következő utazás dátumát, idejét, tervezett időtartamát, maximális távolságát. Ismertetni kell azt a minimális árat is, amennyiért a tulajdonos átnyújtja az áramot a hálózat számára.
Ugyanígy, ha a V2G rendszerben töltené újra a járművét, meg kell határoznia a maximális árat és a végösszeget is, vagyis ha jól ügyeskedik a felhasználó – és a jogi háttér megengedi –, nyerhet is az ügyleten.
A tárca azt javasolja, hogy már a következő három-öt évben mintaprojektek induljanak ezzel a technológiával. A kiszabályozásban a kereskedelmi feladatokat is ellátó okos hálózati központoknak is helyet kell kapniuk.
Ezek olyan mérlegkör igényeit szolgálják ki, amely a megújuló energiaforrásokat tervezhetően, illetve nem tervezhetően hasznosító berendezések együttműködését biztosítja. Vagyis a központ összehangolja például a földhőt, illetve a napenergiát hasznosító létesítményeket, és azokat a mérlegköri közösségi energiatároló rendszerekkel együtt szabályozza.”
Forrás:
Akár kereskedhetünk is majd az autóárammal hamarosan; Somogyi Orsolya; Magyar Nemzet; 2019. augusztus 7.
Lásd még: Vehicle-to-grid (V2G); Wikipédia