Skip to main content
gazdaságinformáció rövideninformatikaszakirodalomszervezet

A héten olvastuk: korszerű szervezet, korszerű eszközök – 2019. augusztus 21.

Szerző: 2019. augusztus 20.No Comments

Agile Development in Practice: Lessons from the Trenches
A rendszerfejlesztés agilis megközelítésének bevezetése óta eltelt húsz évben a szervezetek széles köre alkalmazta az alapelveit. Számos sikertörténet olvashatunk, de csak kevés olyan beszámoló jelenik meg napjainkban, melyek gyakorlati útmutatást nyújtanak az agilis módszerrel kapcsolatos esetleges csapdákról és kockázatokról. Válaszul ez a gyakorlat-orientált cikk 56 szakember interjújára támaszkodik, hogy azonosítsa az agilis módszer átvételére, testreszabására és felhasználásra vonatkozó tanulságokat („lessons learned”).
Agile Development in Practice: Lessons from the Trenches; W. Alec Cram; Information Systems Management; Volume 36, 2019 – Issue 1; Pages 2-14; DOI

Escaping the ‘S-Curve’ – Is the ‘Agile’ Organization the Answer?
Az egykor sikeres vállalatok zöme a stratégiai merevség áldozatává válik. Minél jobban hozzáigazítják az üzleti modellt a meglévő környezethez, annál nehezebb azt megreformálni, amikor a feltételek megváltoznak. Erre a megújítási kihívásra válaszul az „agilis szervezetet” az innováció és az alkalmazkodás fenntartásának egyik módjaként üdvözlik, mely lehetővé teszi a vállalatok fejlődését és növekedését, elavulttá téve az érettség „S-görbéjét”, és erős adaptív képességeket építve a folyamatos megújulás elősegítésére. Ennek a cikknek az a célja, hogy jobban megértse az agilitás stratégiai szerepét egy vállalkozás életciklusában. Elmagyarázza, hogy mi az agilis szervezet, melyek az alkalmazhatóságának korlátai (határfeltételek), milyen az általa előállított output és innováció jellege, valamint melyek a hatékonyságához szükséges előfeltételek. Ez lehetővé teszi annak felmérését, hogy az agilis módszer alkalmazása képes-e kezelni az érettségi görbe inflexiós pontját, és újraindítani a növekedést.
Escaping the ‘S-Curve’ – Is the ‘Agile’ Organization the Answer?; Yves L. Doz, Maria Guadalupe; INSEAD Working Paper No. 2019/15/STR/EPS; 31 pages; DOI; 2019. április 11.

Determinants for Successful Agile Collaboration between UX Designers and Software Developers in a Complex Organisation
Az agilis és ügyfélközpontú tervezési folyamatok a beszámolók szerint gyakran ellentmondó igényeket támasztanak a különböző szakterületeken, különböző módszertani keret szerint dolgozó, de a termékfejlesztés során együtt dolgozó emberekkel szemben. A jelen kutatás a szoftverfejlesztők és a tervezők (designer) kapcsolatát vizsgálta egy nagy médiaszervezetben (107 fejlesztő és tervező), azzal a céllal, hogy meghatározza az agilis fejlesztési ciklusok sikertényezőit.
A kutatás eredményei szerint a fejlesztők és a tervezők nagyjából hasonló mértékben voltak megelégedve az agilis folyamatokkal, viszont emögött eltérő igények vannak. A fejlesztők az együttműködésen belül szorosabb kapcsolatot szeretnének elérni a tervezőkkel, míg ez utóbbiaknak az együttműködés egészének minősége volt fontosabb. Tovább kutatva azt találták, hogy a szoros (beleértve a fizikai kapcsolatot) együttműködés lényeges a kommunikáció megjavításához, a hiányosságok csökkentéséhez, és a szuboptimális termékek elkerüléséhez.
A szervezeti folyamatok, a munkakörnyezet kialakítása, a vezetési hagyományok sokszor együttesen azt eredményezik, hogy a szoros együttműködést és a helyi döntéshozatalt nehéz fenntartani. A kutatás különböző eszközökkel a sikeres együttműködés hat tényezőjét azonosította.
Determinants for Successful Agile Collaboration between UX Designers and Software Developers in a Complex Organisation; Alexander Jones, Volker Thoma; International Journal of Human–Computer Interaction; DOI; 2019. március 24.

Continual Process Improvement for ITIL Service Operations: A Lean Perspective
Az informatikai szolgáltatásmenedzsmenttel (IT service management – ITSM) foglakozók számára ismert az informatikai szolgáltatások folyamatos javításának igénye. A szerzők öt lépcsős folyamatjavítási keretrendszert dolgoztak ki az ITIL (Information Technology Infrastructure Library) alapú szolgáltatásműködtetés számára, a karcsú eszközkészletet (Lean toolset) használva. Ehhez a kutatásuk során a tervezéstudomány (design science) megközelítéseit használták. A javasolt keretrendszer strukturált alapokat biztosít a gyakorlati folyamatjavítás és a rendszerezettebb kutatás számára.t
Continual Process Improvement for ITIL Service Operations: A Lean Perspective; Nikolaus Obwegeser, Daniel T. Nielsen, Nicklas M. Spandet; Information Systems Management; Volume 36, 2019 – Issue 2; Pages 141-167; DOI

25 Lean or Agile Authors to follow on Twitter
A szerző összeszedte, hogy a szakterületen nevet szerzett szerzők közül, akik valamilyen jelentősebb könyvet írtak a témában, kinek van Twitter-fiókja. A cikk így épül fel: szerző, könyvei, Twitter-fiók (minden fontos információ egyben kattintható is).
25 Lean or Agile Authors to follow on Twitter; Patrick M. Gendron; Prototypr.io; 2019. január 10.

Kérdések a Project Management Stack Exchange kínálatából
A Project Management Stack Exchange a Stack Overflow cég által üzemeltetett Stack Exchange kérdés-felelet típusú webhelyek hálózatának projektmendzsmentnek szentelt tagja. Az újonnan feltett kérdések (vagy újonnan módosított, bővített válaszok) közül válogattunk: