Az MNB további 12 hónap felkészülési időt engedélyez az erős ügyfél-hitelesítés bevezetésére

„Az Európai Uniós szinten hozott döntéssel összhangban, az MNB többlet időt biztosít a magyar pénzügyi szektor számára, hogy megfeleljen az erős ügyfél-hitelesítésről szóló jogszabályoknak, a fizetési kártyával végzett online fizetési műveletek esetében.

Az új Pénzforgalmi irányelv (PSD2) és az ehhez kapcsolódó, az erős ügyfél-hitelesítésre, valamint a közös és biztonságos nyílt kommunikációra vonatkozó szabályozástechnikai standard (SCAr.) 2019. szeptember 14-ét határozta meg azon dátumként, amikortól a bankoknak és más pénzforgalmi szolgáltatóknak alkalmazni kell az erős ügyfél-hitelesítés előírásait, amelynek keretében legalább két faktor (például jelszó, biometrikus ujjlenyomat, okos telefon tanúsítványa stb.) szükséges ahhoz, hogy az ügyfelek biztonságosan hozzáférjenek az online fizetési számláikhoz és elektronikus fizetési műveletet kezdeményezzenek.

Figyelembe véve a szabályozás komplexitását, amely különösen érvényesül a bankkártyával interneten keresztül történő (online) fizetések esetén, valamint a felhasználói oldal aktív részt vételének szükségességét, az Európai Bankhatóság 2019. június 21-én lehetővé tette a nemzeti bankfelügyeleti hatóságoknak, hogy 2019. szeptember 14-hez képest további időt biztosítsanak az informatikai fejlesztések befejezésére, valamint az új hitelesítési eljárásokra történő átállásra az internetes kártyás fizetések esetében.

Az MNB egyeztetett az érintett piaci szereplőkkel – bankokkal, kártyatársaságokkal, szolgáltatókkal, és az e-kereskedők szövetségével – megfontolva, hogy a halasztás mérsékelni tudja-e a felmerülő kockázatokat, elkerülve azt, hogy a fizetési műveletek meghiúsuljanak az e-kereskedelemben és egyúttal negatív ügyféltapasztalatokat okozzanak.

Az egyeztetés alapján az MNB úgy döntött, hogy 12 hónapos meghosszabbított átállási időszakot biztosít a hazai szereplők számára. A pénzforgalmi szolgáltatóknak átállási tervet kellett benyújtaniuk a MNB részére, amelynek végrehajtását az MNB folyamatosan ellenőrizni fogja. A szolgáltatóknak egyúttal megfelelően tájékoztatniuk kell az érintett kereskedőket és a banki ügyfeleket is.

Az átmeneti időszakban a pénzforgalmi szolgáltatók ügyfelei változatlan formában, a jelenlegi megszokott módon, azaz erős ügyfél-hitelesítés alkalmazása nélkül is használhatják a fizetési kártyájukat az online kezdeményezett belföldi és külföldi fizetéseknél. A pénzforgalmi törvény hatályos felelősségi szabályai garantálják az ügyfelek számára, hogy ezen fizetések során a kockázatuk ne növekedjen, továbbá rendezi a pénzforgalmi szolgáltatók közötti felelősségi kérdéseket is.”

Forrás:
Az MNB további 12 hónap felkészülési időt engedélyez az erős ügyfélhitelesítés bevezetésére; Magyar Nemzeti Bank; 2019. szeptember 10.
Lásd még:
A Bizottság (EU) 2018/389 felhatalmazáson alapuló rendelete (2017. november 27.) az (EU) 2015/2366 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az erős ügyfél-hitelesítésre, valamint a közös és biztonságos nyílt kommunikációs standardokra vonatkozó szabályozástechnikai standardok tekintetében történő kiegészítéséről (EGT-vonatkozású szöveg.); EUR-Lex; OJ L 69, 13.3.2018, p. 23–43

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, informatika, közigazgatás:külföldön, közigazgatás:magyar
Kiemelt szavak: , , , , , , .
Közvetlen link.