A koronavírus-járvány és a digitális átalakítás (DX) szükségessége – interjú Csillag Dáviddal (Pillér Kft.)

„A cégek a meglévő problémáikat informatikai eszközökkel akarják megoldani, de gyakran csak gyorsabban működtetik a folyamataikat, magát a problémát nem számolják fel.

Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A kiinduló téma a koronavírus okozta helyzet kezelése volt, de azóta a kérdések és a válaszok is túlléptek a járványhelyzeten. (A korábbi kérdéseket és válaszokat itt gyűjtöttük össze.)

Both András, az IdomSoft Zrt. termékfejlesztési vezérigazgató-helyettese, tette fel a kérdést Csillag Dávidnak, a Pillér Kft. stratégiai tanácsadójának:

Úgy tűnik, a válsághelyzetre hosszabban fogunk berendezkedni, mint eleinte gondoltuk, milyen kihívásokat és új lehetőségeket teremt mindez egy állami szektort kiszolgáló informatikai fejlesztőcég életében?

A mostani helyzet véleményem szerint több szempontból is egyedülálló, mivel a járvány minden országban egyszerre és magas fokon írja át az addigi rutinnak hitt gazdasági, állami és céges folyamatokat, ami a szervezetek számára többnyire új kihívásokat hozott. Ezért nem is tennék különbséget az állami és a piaci szektorok között.

Mára már nem elég az informatikai vállalatoknak, illetve a nagyvállalatokon belüli informatikai területeknek, az általuk kiemelkedőnek hitt szolgáltatásaik biztosítása a folyamatos és hosszú távú fejlődés kialakításához. Egy innovatív és professzionális informatikai szervezetnek ismernie kell az ügyfelei stratégiáit, az üzleti folyamatait, az adott piaci szektor működését, és arra kell törekednie, hogy abban a környezetben hogyan tudja az ügyfele üzleti és belső folyamatait hatékonyabbá tenni, melyet a leggyakrabban valamilyen informatikai eszközzel fog tudni elérni.

Általában a cégek a meglévő problémáikat és kihívásaikat informatikai eszközök bevezetésével akarják megoldani, de gyakran csak gyorsabban működtetik a folyamataikat, magát a problémát nem számolják fel, és nem ragadják meg a kihívásban rejlő lehetőséget.

A mostani járványhelyzetben sem történt ez másképp, a kihívásokról, nehézségekről már nagyon sokat hallhattunk, és most mi magunk is megtapasztaltuk, hogy hogyan írja át a járvány azokat a mindennapi rutinjainkat, melyeken amúgy nem szívesen változtattunk volna.

Régóta halljuk, hogy a cégeknek “digitális transzformáció” kell, hogy kiemelkedően fontossá vált a szemléletváltás, és hogy a működési folyamatainkat is újra kell gondolni. Már talán lerágott csont, hogy a felhasználói élményre, az ügyfélelégedettségre, az innovációra, a digitalizációra és az agilitásra kell építeniük a cégeknek az új stratégiájukat. Ennek ellenére igazán nagy lépéseket kevesen mertek eddig meglépni. A változáshoz sokszor a cég egészének kell kilépni a komfortzónából, így a vezetőknek, munkavállalóknak is. Ez talán a legnehezebb lépés.

A járványhelyzet ezt a változást jelentősen felgyorsította, kikényszerítette. Sok esetben a cégek pánikszerű kapkodással akarták megoldani a kihívást ahelyett, hogy – ha már változni kell –, megnézték volna, hogy ténylegesen min változtassanak a mostani helyzet kezelése és a folyamatos fejlődés fenntartása érdekében.

Azt gondolom, hogy azok a cégek, melyek ezt a kihívást úgy kezelik, hogy gyorsan adnak távoli hozzáférést a dolgozóknak, leporolják a távmunkaszabályzatukat, és bevezetnek videócset-funkciót, azok ugyan látszólag kezelik a járvány hozta kihívást, és megtanulnak együtt élni az új működéssel, de ezzel még üzleti előnyt, igazi fejlődést és hatékonyságnövelést nem tudnak elérni.

Az igazi nyertesei ennek a helyzetnek azok a cégek lesznek, melyek ebben az időszakban át tudják gondolni a működési folyamataikat, mernek invesztálni az automatizácóba és robotizációba. Ők tudják majd hosszú távon fejlődő és innovatív stratégiával nyertesként zárni ezt a nehéz és változásokkal teli időszakot.

Összegezve: nem a meglévő folyamatainkat kell távolról irányítani, hanem a meglévő folyamatainkat áttekinteni, és ahol lehetséges, automatizálni és robotizálni folyamatrobotok segítségével. Ez nem szektorspecifikus és nem országspecifikus, hanem minden szervezetet érintő kihívás és egyben lehetőség.

Csillag Dávid kérdése Knuth Ábelhez, a Scientific Games ügyvezetőjéhez, a Vezető Informatikusok Szövetsége elnökségi tagjához szól:

Vannak szektorok, melyekben azonnal érezhető volt a járványhelyzet. A turizmus mellett ilyen volt a szerencsejáték-szektor is. Mit jelentett ez egy olyan cég számára, amelynek a legfontosabb értéke az ügyfélélmény és a folyamatos fejlesztés? Milyen új fejlesztési megoldások és irányok születtek, amikkel választ lehetett adni a változásra?

Az alábbi linken a sorozatban megjelent korábbi kérdéseket és válaszokat gyűjtöttük egybe.”

Forrás:
A hét kérdésére Csillag Dávid, a Pillér Kft. stratégiai tanácsadója válaszol; Bitport.hu; 2020. október 16.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, informatika, szervezet
Kiemelt szavak: , , , , , .
Közvetlen link.