Skip to main content
Európai Unióközigazgatás: külföldönközigazgatás: magyarközigazgatási informatikaszakirodalom

eGovernment Benchmark 2021: a 2021. évi e-kormányzati referenciaértékek a digitális kormányzás új korszakába való belépést jelzik

By 2021. november 14.No Comments

„A Covid19 felgyorsította Európa előrehaladását azon célja felé, hogy 2030-ra valamennyi központi és helyi kormányzati szolgáltatás online elérhetővé váljon.

Bátor lépésekkel előre

Az Európai Bizottság 2021. évi e-kormányzati referenciajelentése, amelyet a Capgemini, leányvállalata a Sogeti, valamint konzorciumi partnerei, az IDC és a Politecnico di Milano, készítettek, megállapította, hogy bár még sok a tennivaló, az európai kormányok „rezilienciáról és innovációról” tettek tanúbizonyságot, amikor a létfontosságú szolgáltatásokat gyorsan elérhetővé tették online. Ez a későbbi cselekvés számára is mintaként szolgál.

A Bizottság éves felülvizsgálata – immár 18. éve – Európa legátfogóbb és leghitelesebb értékelése a közigazgatás és a közszolgáltatások digitális átalakulásáról. Egyben hasznos betekintést nyújt a 2030-as digitális évtizedre vonatkozó uniós célkitűzések egyik fő prioritásába.

Az e-kormányzati teljesítménymutató 36 európai ország – a 27 uniós tagállam, valamint kilenc másik ország, köztük az Egyesült Királyság, az EU-27+ néven együttesen ismert – hatóságai által a digitális szolgáltatásokra való átállás terén elért eredményeket hasonlítja össze.

Az idei jelentés alátámasztása érdekében 93 állampolgári és üzleti szolgáltatásból közel 8 000 weboldalt kerestek fel, teszteltek és értékeltek több mint 2625 különböző helyi, regionális és nemzeti közigazgatásban.

A digitalizáció katalizátora

A Bizottság 2021-re vonatkozó átfogó e-kormányzati érettségi pontszáma – mind a 36 ország átlagát tekintve – 68 %, a digitálisan leginnovatívabb helyzetben lévő kormány pedig Málta 96 %-os aránya. Összességében az értékelés alatt álló szolgáltatások 81 %-a már elérhető az interneten.

Bár a világjárvány egyes területeken katalizátorként szolgált a digitalizációhoz, a válság nem jelentett csodaszert az állami hatóságok digitális átalakításához, és továbbra is jelentős különbségek maradtak fenn, például:
A központi kormányzati szolgáltatások 85 %-a érhető el online, szemben a helyi szolgáltatások 59 %-ával
A vállalkozásoknak nyújtott szolgáltatások 91 %-a van online, szemben az állampolgárok 77 %-ával
A szolgáltatások kevesebb mint fele (43 %) férhető hozzá online a határon túli felhasználók számára”

Idén a Bizottság elindította 672,5 milliárd euró összegű Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközét, amely nagyszabású közberuházásokat és tagállami reformokat szolgál, hogy lehetővé tegye a Covid19-válság utáni helyreállítást, valamint előmozdítsa a gazdasági, társadalmi és területi kohéziót. A tagállamok ezen eszköz egy részét a digitális transzformációba fektetik be, amely más reformokkal és beruházásokkal együtt lehetővé teszi számukra, hogy több digitalizációs lehetőséget ragadjanak meg. Fokozott erőfeszítésekkel és az európai értékek által vezérelve a tagállami közigazgatások új digitális korszakba lépnek.

Forrás:
eGovernment Benchmark 2021: Entering a new digital government era; Capgemini; 2021. november 12.
EGovernment benchmark 2021. Entering a new digital government era : executive summary; Publications Office of the EU; 2021. november 12.
EGovernment benchmark 2021 : Entering a new digital government era : country factsheets; Publications Office of the EU; 2021. november 12.
EGovernment benchmark 2021 : Entering a new digital government era : insight report; Publications Office of the EU; 2021. november 12.
EGovernment benchmark 2021 : Entering a new digital government era : background report; Publications Office of the EU; 2021. november 12.
EGovernment benchmark Method paper 2020-2023; Publications Office of the EU; 2021. november 12.
EGovernment benchmark — Data
eGovernment benchmark 2021 Európai Bizottság; 2021. november 12.