Európai Uniógazdaságpolitika

Digitális piacokról szóló jogszabály (Digital Markets Act): megállapodás az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament között

Szerző: 2022. március 28.No Comments

„A Tanács és az Európai Parlament ideiglenes politikai megállapodásra jutott a digitális piacokról szóló jogszabályról, amely azt hivatott biztosítani, hogy a digitális ágazatot nagyobb méltányosság és fokozottabb verseny jellemezze. A még hátralévő technikai munka eredményeképpen a szöveget az elkövetkező napokban véglegesíteni fogják.

Az Európai Unió az elmúlt tíz évben rekordösszegű bírságokat szabott ki a nagyon nagy digitális szereplők egyes káros üzleti gyakorlatai miatt. A digitális piacokról szóló jogszabály közvetlenül betiltja ezeket a gyakorlatokat, valamint tisztességesebb és nagyobb verseny jellemezte gazdasági teret alakít ki az új szereplők és az európai vállalkozások számára. Ezek a szabályok elengedhetetlenek a digitális piacok előmozdításához és felszabadításához, a fogyasztók választási lehetőségeinek a megerősítéséhez, a digitális gazdaságon belüli jobb értékmegosztás lehetővé tételéhez, valamint az innováció ösztönzéséhez. A világon először az Európai Unió tesz ilyen határozott lépéseket ez irányban, és remélem, hogy hamarosan mások is csatlakoznak hozzánk.

A digitális piacokról szóló jogszabály világos szabályokat határoz meg a nagy online platformokra vonatkozóan. Célja annak biztosítása, hogy a nagy számú felhasználóval szemben „kapuőri” pozícióban lévő nagy online platformok ne élhessenek vissza ezzel a helyzettel az e felhasználókhoz hozzáférni kívánó vállalkozások kárára.

Mely platformok minősülnek kapuőrnek?
A Tanács és az Európai Parlament egyetértett abban, hogy egy platform abban az esetben minősüljön kapuőrnek („gatekeeper”), ha egyrészről az elmúlt három évben legalább 7,5 milliárd EUR éves forgalmat bonyolított az Európai Unión (EU) belül vagy a tőkepiaci értéke legalább 75 milliárd EUR, másrészről pedig havonta legalább 45 millió végfelhasználóval és legalább 10 000 üzleti felhasználóval rendelkezik az EU-ban.

Emellett a platformnak legalább három tagállamban kell ellenőrzést gyakorolnia egy vagy több alapvető platformszolgáltatás („core platform service”) felett. Ezek az alapvető platformszolgáltatások magukban foglalják a piactereket és az alkalmazás-áruházakat, a keresőmotorokat, a közösségi hálózatokat, a felhőalapú szolgáltatásokat, a hirdetési szolgáltatásokat, a hangasszisztenseket és a webböngészőket.

A rendeletben megállapított szabályok arányosságának biztosítása érdekében a kkv-k – a kivételes esetektől eltekintve – nem minősíthetők kapuőrnek. A kötelezettségek progresszív jellegének biztosítása érdekében létrejön az „új kapuőr” kategóriája is: ez lehetővé teszi majd a Bizottság számára, hogy bizonyos kötelezettségeket rójon azokra a vállalatokra, amelyek versenyhelyzete bizonyított, de még nem fenntartható.

A kapuőröknek:

  • biztosítaniuk kell a felhasználók ahhoz való jogát, hogy a feliratkozási feltételekhez hasonló feltételek mellett leiratkozhassanak az alapvető platformszolgáltatásokról
  • a legfontosabb szoftverek (pl. a webböngészők) esetében: tilos az operációs rendszer telepítésekor alapértelmezettként kötelezővé tenniük e szoftverek használatát
  • biztosítaniuk kell azonnali üzenetküldő szolgáltatásaik alapvető funkcióinak interoperabilitását
  • lehetővé kell tenniük az alkalmazásfejlesztők számára, hogy tisztességes feltételek mellett hozzáférjenek az okostelefonok kiegészítő funkcióihoz (pl. NFC csip)
  • hozzáférést kell biztosítaniuk az eladók számára a platformon nyújtott marketing-, illetve hirdetési teljesítményükre vonatkozó adatokhoz
  • tájékoztatniuk kell az Európai Bizottságot az általuk végrehajtott felvásárlásokról és egyesülésekről

Mindazonáltal a kapuőrök:

  • nem sorolhatják előbbre saját termékeiket vagy szolgáltatásaikat más piaci szereplőkéinél (önpreferencia)
  • a valamely szolgáltatás során gyűjtött személyes adatokat nem használhatják fel más szolgáltatás céljára
  • nem állapíthatnak meg tisztességtelen feltételeket az üzleti felhasználók számára
  • nem telepíthetnek elő bizonyos szoftveralkalmazásokat
  • nem írhatják elő az alkalmazásfejlesztők számára, hogy az alkalmazásoknak az alkalmazás-áruházakban való szerepeltetése feltételeként bizonyos szolgáltatásokat (pl. fizetési rendszer vagy azonosítási szolgáltatás) vegyenek igénybe

Mi történik, ha a kapuőr nem felel meg a szabályoknak?
Ha a kapuőr megsérti a jogszabályban meghatározott szabályokat, azt kockáztatja, hogy évi teljes globális árbevételének 10%-áig terjedő mértékű pénzbírságot kell fizetnie. Visszaesés esetén pedig az évi teljes globális árbevétel 20%-áig terjedő mértékű bírság is kiszabható.

Abban az esetben, ha a kapuőr rendszeresen megsérti a digitális piacokról szóló jogszabályt, azaz nyolc év alatt legalább háromszor nem felel meg a szabályoknak, az Európai Bizottság piaci vizsgálatot indíthat, és szükség esetén magatartásbefolyásoló vagy szerkezeti korrekciós intézkedéseket rendelhet el.

Mi történik, ha a platform nem ért egyet a kapuőrnek minősítésével?
Ha egy platform megalapozott érvek alapján vitatja a kapuőrnek minősítését, megtámadhatja ezt a minősítést egy olyan konkrét eljárás keretében, amely lehetővé teszi a Bizottság számára az érvek megalapozottságának ellenőrzését.

Ki biztosítja, hogy a kapuőrök betartsák a szabályokat?
A belső piac magas szintű harmonizációjának biztosítása érdekében a rendelet végrehajtásáért felelős egyedüli szerv az Európai Bizottság. A Bizottság határozhat úgy, hogy párbeszédet kezdeményez a szabályozási intézkedésekről annak biztosítása érdekében, hogy a kapuőrök egyértelműen tisztában legyenek azokkal a szabályokkal, amelyeknek meg kell felelniük, valamint szükség esetén pontosíthatja, hogy miként kell alkalmazni azokat.

Az Európai Bizottság segítése és munkájának megkönnyítése érdekében tanácsadó bizottságot és magas szintű csoportot kell létrehozni. A tagállamok felhatalmazhatják a nemzeti versenyhatóságokat, hogy az esetleges jogsértések kivizsgálása céljából vizsgálatokat indítsanak, megállapításaikat pedig továbbítsák az Európai Bizottságnak.

Annak biztosítása érdekében, hogy a kapuőrök ne sérthessék meg a digitális piacokról szóló jogszabályban foglalt szabályokat, a rendelet a szabályok kijátszása elleni rendelkezéseket is tartalmaz.

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabállyal való kapcsolat
A társjogalkotók megállapodtak abban, hogy a kapuőrök által végzett adatgyűjtéssel kapcsolatos gazdasági szempontokkal a digitális piacokról szóló jogszabályban, a tágabb körű társadalmi szempontokkal pedig a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályban kell foglalkozni. Várhatóan hamarosan megállapodás születik a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályra vonatkozóan is.

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály és a digitális piacokról szóló jogszabály lesz a két pillére a digitális ágazatra vonatkozó szabályozásnak, biztosítva, hogy a digitális ágazat tiszteletben tartsa az európai értékeket és az európai modellt, és megteremtve egy olyan keretet, amely igazodik a digitális óriásvállalatok által a gazdaságainkra és a demokráciánkra gyakorolt hatásokhoz.

Háttér
Az Európai Bizottság 2020 decemberében előterjesztette a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálycsomagot, amely a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt és a digitális piacokról szóló jogszabályt foglalta magában.

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály és a digitális piacokról szóló jogszabály lesz a két pillére a digitális ágazatra vonatkozó szabályozásnak, biztosítva, hogy a digitális ágazat tiszteletben tartsa az európai értékeket és az európai modellt, és megteremtve egy olyan keretet, amely igazodik a digitális óriásvállalatok által a gazdaságainkra és a demokráciánkra gyakorolt hatásokhoz.

A tagállamok 2021. november 25-én – kevesebb mint egy évvel azután, hogy a Tanácsban megkezdődtek a tárgyalások – egyhangúlag megállapodtak a digitális piacokról szóló jogszabályra vonatkozó tanácsi álláspontról.

A következő lépések
A ma létrejött ideiglenes megállapodást a Tanácsnak és az Európai Parlamentnek jóvá kell hagynia. A rendelet végrehajtását a hatálybalépését követő hat hónapon belül meg kell kezdeni.

A Tanács részéről az elnökség jóváhagyás céljából hamarosan az Állandó Képviselők Bizottsága (Coreper) elé kívánja terjeszteni a megállapodást.

Forrás:
A digitális piacokról szóló jogszabály: megállapodás született a Tanács és az Európai Parlament között; Európai Unió Tanácsa; 2022. március 25.