„Csökkennek a földügyi eljárások költségei és átfutási ideje, valamint elektronizálttá válik az ingatlan-nyilvántartási eljárás is jövőre – mondta dr. György István államtitkár Szolnokon.
Záróeseményéhez érkezett a „Hatósági eljárások és hatósági jogalkalmazás gyakorlat felülvizsgálata és egyszerűsítése” projekt, amelynek legfőbb célja az volt, hogy megtalálja és racionalizálja a közigazgatási hatósági eljárások ma még túlzottan bürokratikus elemeit. Az innovatív döntések nemcsak a folyamatokat, de az alkalmazott módszereket és a szervezet jogalkalmazási gyakorlatát is érintették.
Azok az országok és társadalmak képesek lépést tartani a világ fejlődésével, amelyek az élet minden területén tudatosan és magabiztosan alkalmazzák a digitális vívmányokat. Nincs ez másként a közigazgatásban sem, amelyet 2010 óta folyamatos innováció jellemez – mondta dr. György István, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára.
Az ügyfélbarát, szolgáltató állam kiépítése természetesen ezzel még nem zárult le. A kormány, a Miniszterelnökség és a kormányhivatalok azon dolgoznak, hogy az eddiginél is hatékonyabb és professzionálisabb közigazgatást alakítsanak ki, felhasználva a legmodernebb technikákat. Az év elején elindult e-bejelentővel megkezdődött az élethelyzet alapú ügyintézési lehetőségek kiszélesítése. Szintén elérhető közelségben van az otthon kényelmét, és a személyes kapcsolattartásra épülő bizalmat egyesítő, videotechnológiára alapuló virtuális kormányablak. Dr. György István kiemelte: nagyon lényeges, hogy 2023-ban teljes mértékben elektronizálttá válik az ingatlan-nyilvántartási eljárás, csökken Magyarországon a földügyi eljárások átfutási ideje és költségei. Dolgozunk a mesterséges intelligencia alkalmazásának kiterjesztésén a közigazgatási hatósági döntések meghozatalában, az ügyfélszolgálati tevékenység támogatásában, az ügyintézési folyamatokban. Vannak olyan fejlesztések, amelyek igénybe vesznek még egy-két évet, de az elektronikus közigazgatás nem utópia, hanem a nagyon is közeli jövő Magyarországon – zárta beszédét a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal, a Miniszterelnökség és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség konzorciumi együttműködésében megvalósított projekt történetét, annak legfontosabb mérföldköveit, illetve az elmúlt hét éves munka eredményeit dr. Berkó Attila kormánymegbízott ismertette az online esemény résztvevőivel. Elmondta: az egyszerűsítés érdekében felülvizsgálatra került több mint ezerötszáz törvény és több mint kétezer kormányrendelet, megtörtént a hatósági eljárásokhoz kapcsolódó kérelmek és formanyomtatványok egységesítése. Az egyik legfontosabb eredménynek azt nevezte, hogy a 15-20 éves eszközöket lecserélték, illetve a közigazgatásban korábban még nem használt olyan eszközöket szereztek be, amelyek gyors és hatékony ellenőrzést tesznek lehetővé a hatóságok számára. Ilyen többek között a digitális tachográf letöltő készülék, a gázszivárgás érzékelő műszer, a kézi hőkamera, a videó endoszkóp, vagy a sütőolaj minőségellenőrző műszer. A hatósági ellenőrzési tervek módszertanának kidolgozásával, a szakmai oktatások lebonyolításával, illetve az adatlapú kormányzás lehetőségeinek áttekintésével a szervezetfejlesztés területén is több jelentős előrelépésről tudunk beszámolni – hangsúlyozta a kormánymegbízott. Dr. Berkó Attila elmondta: befejeződött több nyilvántartási rendszer kialakítása, illetve fejlesztése. Megtörtént az Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszer kialakítása, egy országosan egységes és közhiteles hatósági kereskedelmi nyilvántartás jött létre, amely a kereskedelmi hatóságok által vezetett, több mint 3100 különálló kereskedelmi nyilvántartást váltotta fel. A projekt részeként megvalósult a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásának kialakítása is, amely egységes szankciórendszert biztosít a közigazgatási hatóságok által kiszabható bírságok és más jogkövetkezmények tekintetében. Ezen eredmények nem csak a hatóság tevékenységét egyszerűsítik és gyorsítják, hanem ezáltal az állampolgárok ügyintézésére is jelentős pozitív hatással lesznek – zárta gondolatait Jász-Nagykun-Szolnok Megye kormánymegbízottja.
A konferencia résztvevői ezután a projekt szakmai tartalmának főbb elemeit ismerhették meg, majd a Miniszterelnökség és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség által megvalósított projektelemekről és eredményekről esett szó.
A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00046 „Hatósági eljárások és hatósági jogalkalmazás gyakorlat felülvizsgálata és egyszerűsítése” projekt 3,437 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatással valósult meg.”
Forrás:
Tovább egyszerűsödnek a hatósági eljárások; Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal; 2022. április 29.