Skip to main content
Európai Uniófenntartható fejlődéspolitika

Irány az 55%: Szociális Klímaalap az energiaszegénység ellen és a közlekedési lehetőségektől elesők támogatására

Szerző: 2022. június 26.No Comments

  • A képviselők társadalmilag méltányos átmenetet szorgalmaznak a klímasemlegesség felé vezető úton
  • Az energiahatékonyság növelésére, a dekarbonizációra és a fenntartható közlekedés érdekében befektetésekre van szükség
  • Nemzeti klímatervekben kellene foglalkozni az energiaszegénységgel és a közlekedéshez való nehéz hozzáféréssel

A Parlament támogatja annak az új alapnak a létrehozását, amely a rászoruló európaiakat támogatja majd az energiaátmenet miatt megnövekedő kiadások miatt.

A képviselők a szerdai plenáris ülésen 479 szavazattal, 103 ellenszavazat és 48 tartózkodás mellett elfogadták álláspontjukat a Szociális Klímaalap létrehozásáról.
Az elfogadott szöveg a Parlament kiinduló álláspontját alkotja a tagállamokkal folytatott tárgyalások során. A jelentés leszögezi: az alapnak azokat a rászoroló háztartásokat, mikrovállalkozásokat és közlekedésieszköz-használólat kell segítenie, amelyekre és akikre különösen nagy terhet ró a klímasemlegességre való átállás. Az alap kétféle módon egészíti ki a tagállami támogatást:

  • a jövedelmek ideiglenes közvetlen támogatásával (például az energiaadók és díjak csökkentésével) a közúti közlekedés és a fűtéshez használt üzemanyag árnövekedésének ellensúlyozására; és
  • hosszú távú strukturális befektetéssel épületek korszerűsítéshez, megújuló energiaforrások használatához, a tömegközlekedésre való áttéréshez, a közösségi autóhasználathoz, a közlekedés aktív módozatainak igénybevételéhez (például a kerékpározáshoz). A támogatás akár adókedvezményt, utalványt, pénzügyi hozzájárulást vagy kamatmentes hitelt is jelenthet.

Az alap számára rendelkezésre álló összeg két forrásból adódik össze: a kibocsátáskereskedelmi rendszerbe (ETS) bevont kereskedelmi célú közúti fuvarozás és épületek által generált összeg 25 százalékából, és 150 millió újabb kibocsátási egység elárverezéséből származó bevételből. A végösszeg a 2027-ig tartó időszakra a Parlament becslései szerint 16,39 milliárd euró lesz, amely a következő uniós költségvetési tárgyalások és a magánépületek és a közúti közlekedés ETS-be vonása fényében 2032-re akár összesen 72 milliárd euróra is emelkedhet.

A parlamenti állásponttal kapcsolatos további információ itt található (angolul).

A jelentéstevők szerint
„Nem fordulhat elő, hogy az energiaátmenettel csak néhány szerencsés járjon jól. Ezért gondoskodnunk kell arról, hogy az alapban lévő pénzek az átmenet során a legrászorultabbakhoz is eljussanak. Az intézkedések között többek között a lakások szigetelésére felhasználható utalványok és a használt elektromos autók piacának létrehozása szerepel” – mondta Esther De Lange (EPP, Hollandia) társ-jelentéstevő.

„Az éghajlatváltozás miatt szükséges erőfeszítések során Európa senkit nem hagyhat magára, ezért a klímasemlegességhez vezető átmenet idején a Szociális Klímaalap a társadalom biztonsági hálójaként funkcionál majd. Az alap céljai között az energiafelhasználás csökkentése és az energiahatékonyság növelése is szerepel: mindkettő kibocsátáscsökkentést eredményez. Milliárdokat fektetünk majd háztartásokba és mikrovállalkozásokba, hogy társadalmaink biztonságosan megbirkózhassanak az éghajlatváltozással” – mondta David Casa (EPP, Málta) társ-jelentéstevő.

A következő lépések
A képviselők hamarosan megkezdik a tárgyalásokat a tagállamokkal.

Háttér

A Szociális Klímaalap az Irány az 55%! csomag része. Ez az a program, amelynek eredményeként az Unió 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását, 2050-re pedig – a klímarendelettel összhangban – elérné a nettó zéró kibocsátást, azaz a klímasemlegességet.”

Forrás:
Irány az 55%: Szociális Klímaalap az energiaszegénység ellen és a közlekedési lehetőségektől elesők támogatására; Európai Parlament; 2022. június 22.