Skip to main content
energiaEurópai Uniógazdaságközigazgatás: magyarpolitika

Egy milliárd euró összegű támogatást hagytak jóvá a megemelkedett energiaköltségekkel küszködő magyar vállalkozások támogatására

Szerző: 2023. április 16.No Comments

„Az Európai Bizottság jóváhagyta az Oroszország Ukrajna elleni háborújával összefüggésben megemelkedett energiaköltségekkel szembesülő vállalkozások támogatására irányuló 1 milliárd euró (hozzávetőleg 379 milliárd forint) összegű magyar programot. A programot a Bizottság által 2023. március 9-én elfogadott ideiglenes válság- és átállási keret alapján hagyták jóvá, amelynek célja a zöld átállás felgyorsítása és a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőség csökkentése szempontjából kulcsfontosságú ágazatokban hozott intézkedések támogatása. Az új keret módosítja és részben meghosszabbítja az állami támogatásokra vonatkozó, 2022. március 23-án elfogadott és 2022. július 20-án, illetve 2022. október 28-án már módosított ideiglenes válságkeretet, amely lehetővé tette, hogy a tagállamok a jelenlegi geopolitikai válságban támogassák gazdaságukat.

A magyar intézkedés

Magyarország az ideiglenes válság- és átállási keret alapján 1 milliárd euró (hozzávetőleg 379 milliárd forint) összegű programot jelentett be a Bizottságnak, amelynek célja az Oroszország Ukrajna elleni háborújával összefüggésben megemelkedett energiaköltségekkel szembesülő vállalkozások támogatása.

A program a rendkívüli energiaár-emelkedések miatti többletköltségekhez nyújtott támogatásból áll, és kölcsönök és garanciák formájában valósul meg.

A pénzügyi szektort, valamint a környezetre potenciálisan károsnak tekintett ágazatokat kivéve az intézkedés minden vállalat előtt nyitva áll, mérettől és ágazattól függetlenül.

Az intézkedés célja, hogy fedezze a földgáz és a villamos energia, valamint az utóbbi közvetlen felhasználásával előállított fűtés és hűtés megnövekedett költségeinek egy részét.

A Bizottság megállapította, hogy a magyar program összhangban áll az ideiglenes válság- és átállási keretben meghatározott feltételekkel. A kedvezményezettenkénti teljes támogatás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át, és legfeljebb 4 millió eurót tehet ki. A kedvezményezettek további, az elszámolható költségek 40%-át meg nem haladó és legfeljebb 100 millió euró összegű támogatásban részesülhetnek. Az energiaigényes vállalkozások legfeljebb az elszámolható költségek 65%-áig kaphatnak támogatást, amelynek felső határa 50 millió euró. Ezen túlmenően a különösen érintett ágazatokban működő energiaigényes vállalkozások az elszámolható költségek maximum 80%-ának megfelelő támogatásra jogosultak, legfeljebb 150 millió eurós támogatási felső határig. A támogatást 2023. december 31-ig nyújtják.

A Bizottság megállapította, hogy a magyar program az EUMSZ 107. cikke (3) bekezdésének b) pontjával és az ideiglenes válság- és átállási keretben meghatározott feltételekkel összhangban szükséges, megfelelő és arányos az érintett tagállam gazdaságában bekövetkezett komoly zavar megszüntetéséhez.

Ennek alapján a Bizottság az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályok szerint jóváhagyta a támogatási intézkedést.

Háttér-információk

Az Európai Bizottság 2023. március 9-én új ideiglenes válság- és átállási keretet fogadott el, hogy a zöld megállapodáshoz kapcsolódó ipari tervvel összhangban fokozza a támogatási intézkedéseket azokban az ágazatokban, amelyek kulcsfontosságúak a klímasemleges gazdaságra való átállás szempontjából. Az általános csoportmentességi rendelet módosítása – amelyet a Bizottság ugyanazon a napon hagyott jóvá – és az ideiglenes válság- és átállási keret együttesen hozzá fog járulni a tiszta technológiák európai előállításához szükséges beruházások és finanszírozás felgyorsításához. Ez megkönnyíti a tagállamok számára a nemzeti helyreállítási és rezilienciaépítési tervek hatálya alá tartozó egyedi projektek megvalósítását is.

Az új keret részben módosítja és meghosszabbítja az állami támogatásokra vonatkozó, 2022. március 23-án elfogadott ideiglenes válságkeretet, így lehetővé teszi a tagállamoknak, hogy az állami támogatási szabályokban előirányzott rugalmassággal élve az Ukrajna elleni orosz háború kontextusában támogassák gazdaságukat. Az ideiglenes válságkeret 2022. július 20-án módosult a „Gázmegtakarítás a téli ellátásbiztonságért” elnevezésű csomag kiegészítése céljából és a REPowerEU terv célkitűzéseivel összhangban. Az ideiglenes válságkeretet 2022. október 28-án tovább módosították a magas energiaárak kezelését célzó vészhelyzeti beavatkozásról szóló rendelettel, valamint a szolidaritásnak a gázbeszerzések jobb koordinálása, megbízható ár-referenciaértékek és a határokon átnyúló gázkereskedelem révén történő fokozásáról szóló rendelettel összhangban.

Az ideiglenes válság- és átállási keret a tagállamok által nyújtható alábbi típusú támogatásokról rendelkezik:

  • Korlátozott összegű támogatás (bármilyen formában) a jelenlegi válság, illetve az azzal összefüggésben hozott szankciók és ellenszankciók által érintett vállalkozásoknak – a mezőgazdasági, halászati és akvakultúra-ágazatban 250 ezer euró, illetve 300 ezer euró megnövelt összegig, az összes többi ágazatban pedig 2 millió euró összegig.
  • Állami kezességvállalások és támogatott hitelek formájában nyújtott likviditási támogatás. Kivételes esetekben és szigorú biztosítékok mellett a tagállamok az energiaszolgáltatók kereskedési tevékenységeire 90%-os fedezetet meghaladó állami garanciákat biztosíthatnak, amennyiben azokat a központi szerződő felek vagy klíringtagok számára tőkefedezet nélküli pénzügyi biztosítékként nyújtják.
  • A magas energiaárak ellentételezésére nyújtott támogatás (bármilyen formában), amely részben kompenzálja a vállalkozásokat, különösen az intenzív energiafogyasztókat a gáz- és villamosenergia-árak rendkívüli emelkedése miatt felmerülő többletköltségekért. Az egyedi támogatás összege kiszámítható akár a múltbeli, akár a jelenlegi fogyasztás alapján, figyelembe véve, hogy fent kell tartani az energiafogyasztás csökkentésére és a gazdasági tevékenységek folytonosságának biztosítására irányuló piaci ösztönzőket. A tagállamok e támogatást rugalmasan nyújthatják – akár a különösen érintett energiaigényes ágazatok számára is –, a túlkompenzáció elkerülését és a szénlábnyom csökkentésének ösztönzését célzó biztosítékok mellett, amennyiben a támogatási összeg meghaladja az 50 millió eurót. A tagállamok felkérést kapnak arra is, hogy fontolják meg a környezetvédelemmel vagy az energiaellátás biztonságával kapcsolatos megkülönböztetésmentes támogatási követelmények bevezetését. A magas energiaárakkal kapcsolatos támogatási lehetőségekről – többek között az egyedi támogatási összegek kiszámításának módszertanáról – további részletek itt találhatók.
  • A megújuló energiaforrásokra való átállást felgyorsító intézkedések. A tagállamok gyorsan végrehajtható egyszerűsített pályázati eljárásokat indíthatnak valamennyi megújuló energiaforrás, pl. a megújuló hidrogén, a biogáz és a biometán, valamint a tárolás és a megújuló energiával – többek között hőszivattyúkon keresztül – történő fűtés terén megvalósítandó beruházások támogatására, biztosítékokat nyújtva egyúttal arra, hogy az egyenlő versenyfeltételek ne sérüljenek. A tagállamok ezáltal olyan programokat dolgozhatnak ki, amelyek egy bizonyos, a meglévő nemzeti energiaszerkezetre tekintettel támogatásra szoruló technológiára vonatkoznak. Egyszerűsödtek a kis projektek és a kevésbé kiforrott – például a megújuló hidrogénen alapuló – technológiák támogatási feltételei: számukra bizonyos biztosítékok megléte esetén versenyeztetéses ajánlattételi eljárás nélkül nyújtható támogatás.
  • Az ipari folyamatok dekarbonizációját elősegítő intézkedések. Az energiaellátás diverzifikációjának felgyorsítása érdekében a tagállamok támogathatják a fosszilis tüzelőanyagok fokozatos kivezetésére irányuló beruházásokat, különösen a villamosítás, az energiahatékonyság növelése, valamint – bizonyos feltételek teljesítése esetén – a megújuló, villamos energiával előállított hidrogén használatára való átállás terén. Az intézkedések emellett több lehetőséget nyújtanak a hidrogénalapú üzemanyagokra átálló ipari folyamatok dekarbonizációjának támogatására. A tagállamok új, pályázati felhíváson alapuló programokat hozhatnak létre, illetve pályázati felhívás nélkül közvetlenül támogathatnak projekteket, bizonyos korlátokhoz kötve a beruházásonkénti állami támogatás részarányát. A kis- és középvállalkozások, valamint a különösen energiahatékony megoldások számára külön kiegészítő bónuszt irányozhatnának elő. Pályázatok helyett egy újabb és egyszerűbb módszert vezettek be a maximális támogatási szint meghatározására.
  • Intézkedések a villamosenergia-kereslet csökkentése érdekében, összhangban a magas energiaárak kezelését célzó vészhelyzeti beavatkozásról szóló uniós rendelettel.
  • Intézkedések annak érdekében, hogy a nulla nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátású gazdaságra való átállás szempontjából kulcsfontosságú ágazatokban még jobban felgyorsuljanak a beruházások. E célból beruházási támogatás nyújtható a stratégiai fontosságú berendezések – nevezetesen az akkumulátorok, a napelemek, a szélturbinák, a hőszivattyúk, az elektrolizátorok, továbbá a szén-dioxid-leválasztáshoz, -hasznosításhoz és -tároláshoz szükséges eszközök – gyártásához, valamint a kulcsfontosságú összetevők előállításához és a kapcsolódó kritikus fontosságú nyersanyagok előállításához és újrafeldolgozásához. Konkrétabban, a tagállamok olyan egyszerű és hatékony programokat állíthatnak össze, amelyek a beruházási költségek bizonyos százalékára a beruházás helyszínétől és a kedvezményezett méretétől függő maximált támogatást nyújtanak, a kohéziós célkitűzések megfelelő figyelembevétele érdekében nagyobb mértékű támogatást biztosítva a kis- és középvállalkozások (kkv-k) és a hátrányos helyzetű régiókban található vállalkozások számára. Ezenfelül kivételes esetben – amennyiben fennáll annak a valós veszélye, hogy a beruházásokat Európán kívülre telepítik át – a tagállamok különböző biztosítékok mellett egyes vállalkozásoknak még nagyobb támogatást is nyújthatnak. A klímasemleges gazdaságra való átállás felgyorsítását célzó intézkedések támogatási lehetőségeiről szóló információk itt találhatók.

A szankciók hatálya alá tartozó, orosz ellenőrzés alatt álló jogalanyok ki vannak zárva ezen intézkedések hatálya alól.

A zöld átállás felgyorsítása és a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőség csökkentése szempontjából különösen fontos intézkedések 2025. december 31-ig lesznek hatályban. Ez különösen a megújuló energiaforrások terjedésének felgyorsítását és az energiatárolást célzó intézkedésekre, az ipari folyamatok dekarbonizációját elősegítő intézkedésekre, valamint a klímasemleges gazdaságra való átállás szempontjából kulcsfontosságú ágazatokban történő beruházások további felgyorsítását célzó intézkedésekre vonatkozik.

Az ideiglenes válságkeret többi, gyorsabb válságkezelést célzó rendelkezése (korlátozott összegű támogatás, állami kezességvállalás és támogatott hitel formájában nyújtott likviditási támogatás, a magas energiaárak ellentételezésére nyújtott támogatás, a villamosenergia-kereslet csökkentésének támogatására szolgáló intézkedések) 2023. december 31-ig alkalmazandó. A jogbiztonság érdekében a Bizottság egy későbbi időpontban értékelni fogja, hogy esetlegesen indokolt-e meghosszabbítani az ideiglenes válság- és átállási keret hatályát.

Az ideiglenes válság- és átállási keret kiegészíti a tagállamok széles körű lehetőségeit arra, hogy az állami támogatásokra vonatkozó hatályos uniós szabályokkal összhangban intézkedéseket dolgozzanak ki. Például az uniós támogatási szabályok lehetővé teszik a tagállamoknak, hogy segítséget nyújtsanak a likviditási nehézségekkel küzdő és sürgős megmentési támogatásra szoruló vállalkozásoknak. Ezenfelül az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikke (2) bekezdésének b) pontja lehetővé teszi, hogy a tagállamok kártalanítsák a vállalkozásokat a jelenlegi válsághoz hasonló rendkívüli esemény által közvetlenül okozott kárért.

A bizalmas adatokkal kapcsolatos kérdések rendezése után a határozat betekinthető változatát a Bizottság az SA.104385 ügyszám alatt teszi majd közzé versenypolitikai honlapján, az állami támogatások nyilvántartásában (State Aid Register). Az interneten és a Hivatalos Lapban közzétett, az állami támogatásokra vonatkozó legfrissebb határozatok jegyzéke megtalálható a Competition Weekly e-News hírlevélben.

Itt Itt további információk találhatók az ideiglenes válság- és átállási keretről és más olyan intézkedésekről, melyeket a Bizottság az Ukrajna elleni orosz háború gazdasági hatásainak kezelése, valamint a nulla nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátású gazdaságra való átállás elősegítése érdekében hozott.

Idézet(ek)

Ez az 1 milliárd euró összegű intézkedés lehetővé teszi Magyarország számára, hogy enyhítse a villamosenergia- és földgázköltségek emelkedése által az ország gazdaságára gyakorolt hatást, ugyanakkor biztosítja, hogy a verseny torzulása a lehető legkisebb legyen. – Margrethe Vestager, a versenypolitikáért felelős ügyvezető alelnök – 13/04/2023”

Forrás:
Állami támogatás: A Bizottság jóváhagyta az Oroszország Ukrajna elleni háborújával összefüggésben megemelkedett energiaköltségekkel szembesülő vállalkozások támogatására irányuló 1 milliárd euró összegű magyar programot; Európai Bizottság; 2023. április 13.