Skip to main content
Európai Uniógazdaságinformatikatechnikatudomány

Az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament megállapodásra jutott az intelligens közlekedési rendszerek bevezetéséről

By 2023. június 11.No Comments

„A digitális átállás és az intelligensebb mobilitás EU-n belüli felgyorsítása érdekében a Tanács elnöksége és az Európai Parlament képviselői ideiglenes megállapodásra jutottak az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséről szóló 2010. évi irányelv felülvizsgálatáról.

„Az intelligens közlekedési rendszerek létfontosságúak a közúti biztonság növeléséhez, valamint ahhoz, hogy Európa csökkenteni tudja kibocsátását, és kezelni tudja a forgalmi torlódások okozta problémákat. A mai megállapodás lendületet ad az Uniónak ahhoz, hogy tovább haladjon az intelligensebb, biztonságosabb, hatékonyabb és fenntarthatóbb mobilitás felé vezető úton.” – Andreas Carlson, Svédország infrastrukturális és lakásügyi minisztere

Az irányelvet azért kell felülvizsgálni, hogy tükrözze az olyan technológiai fejleményeket, mint az összekapcsolt és automatizált mobilitás, a lekérhető mobilitási alkalmazások és a multimodális közlekedés. Emellett javítani kell az említett szolgáltatások alapját képező digitális adatok rendelkezésre állását és interoperabilitását. Minderre figyelemmel a javaslat fontos lépést jelent a közös európai mobilitási adattér megvalósítása felé.

A ma elért ideiglenes megállapodás értelmében a jogalkotók törekvése továbbra is az, hogy folytassák az intelligens közlekedési rendszerek szisztematikus és harmonizált kiépítését, de mindezt fokozatosan, figyelemmel a költség-haszon viszonyra és az igazgatási kapacitásra.

A megállapodás megtartja a bizottsági javaslat szerkezetét, amely az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséről szóló irányelv keretjellegére és a végrehajtási és felhatalmazáson alapuló jogi aktusok útján megvalósítandó különböző technikai beavatkozásokra épül.

Az irányelv mellékletei tartalmazzák a szükséges adattípusokat, beleértve az alagút- és hídhasználati feltételeket, a sebességkorlátozásokat, a forgalmi terveket, a behajtásra vonatkozó állandó korlátozásokat, az útlezárásokat, az útépítési munkálatokat, az ideiglenes forgalomirányítási intézkedéseket, valamint a kritikus szolgáltatásokat, például az Unió egészében rendelkezésre bocsátandó, közúti biztonsággal kapcsolatos forgalmi információs szolgáltatásokat.

Az új irányelvnek része egy legalább a következő 5 évre vonatkozó végrehajtási program, a közút-úthálózatra vonatkozó pontos földrajzi alkalmazási területtel együtt. A Bizottság felhatalmazáson alapuló jogi aktusok útján kiegészítheti e végrehajtási program egyes vonatkozásait.

Végezetül, a politikai megállapodás szövege egyértelművé teszi és pontosítja a javaslat számos rendelkezését, különösen ami a vészhelyzetek ideiglenes kezelését, a személyes adatok védelmét, az előírások és szabványok bevezetésének és alkalmazásának kiemelt területeit, valamint az uniós szintű műszaki előírások kidolgozására vonatkozó elveket.

További lépések

A Tanácsnak és a Parlamentnek először jóvá kell hagynia, majd a jogász-nyelvészi ellenőrzést követően hivatalosan is el kell fogadnia a megállapodást. A Tanács részéről a svéd elnökség jóváhagyás céljából a lehető leghamarabb be kívánja nyújtani a szöveget a tagállamok képviselőinek (Coreper).

Háttér

A Bizottság 2020 decemberében elfogadta a fenntartható és intelligens mobilitási stratégiáról szóló közleményt, amely az európai közlekedési rendszer alapvető átalakítását javasolja a fenntartható, intelligens és reziliens mobilitás megvalósítása érdekében. Ennek az átalakításnak nélkülözhetetlen mozgatórugója a digitalizáció, ami zökkenőmentesebbé és hatékonyabbá teszi a közlekedési rendszer egészét. Emellett tovább növeli a biztonság, a védelem, a megbízhatóság és a kényelem szintjét. A stratégia az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) létrehozására olyan intézkedésként tekint, amely döntően fontos az összekapcsolt és automatizált multimodális mobilitási rendszer kiépítésében. Az intelligens közlekedési rendszerekben a közlekedéstervezéssel integráltan vannak jelen a közlekedési rendszerek tervezését, kialakítását, működtetését, fenntartását és irányítását célzó távközlési és információs technológiák.

A 2010/40/EU irányelvet (az ITS-irányelvet) az EU azzal a céllal fogadta el, hogy keretet biztosítson a közúti közlekedésre és annak más közlekedési módokhoz való kapcsolódására alkalmazott intelligens közlekedési rendszerek kiépítésének és használatának felgyorsításához és összehangolásához. Az azóta végbement jelentős technológiai fejlemények miatt mára szükségessé vált a jogszabályi keret radikális reformja. A Bizottság ezért 2021. december 15-én javaslatot nyújtott be az irányelv felülvizsgálatára vonatkozóan. A javaslat egy jogalkotási kezdeményezésekből álló csomag részét képezi, amelynek célja, hogy hozzájáruljon a közlekedési infrastruktúra dekarbonizációjával, digitalizációjával és ellenálló képességének fokozásával kapcsolatos célokhoz.

Forrás:
A Tanács és a Parlament megállapodásra jutott az intelligens közlekedési rendszerek bevezetéséről; Európai Unió Tanácsa; 2023. június 8.