Skip to main content
Európai UnióinformatikaInternetjogmédiapolitikapolitikai informatikatársadalom

A politikai reklámtevékenység átláthatósága és célzása: az uniós társjogalkotók megállapodtak az új rendeletről

Szerző: 2023. november 12.No Comments

„A Tanács elnöksége és az Európai Parlament tárgyalói ideiglenes megállapodásra jutottak a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról és célzásáról szóló rendelet fő politikai elemeiről.

A rendeletet az információmanipuláció és a választásokba való külföldi beavatkozás veszélyeivel kapcsolatos aggodalmakra tekintettel dolgozták ki. Célja, hogy megkönnyítse a polgárok számára a politikai reklámok felismerését, annak megértését, hogy azok kinek a nevében készültek, valamint, hogy célzott-e a hirdetés, így a polgárok könnyebben hozhatnak tájékozott döntést.

A rendelet támogatni fogja a tagállamokban folytatott, objektív, átlátható és pluralista tájékoztatáson alapuló nyílt és tisztességes politikai vitát, és biztosítja majd, hogy a politikai reklámtevékenységre az alapvető jogok, többek között a magánélet tiszteletben tartásához való jog teljes körű tiszteletben tartása mellett kerüljön sor.

Az új szabályok alkalmazási köre

Az ideiglenes megállapodás értelmében politikai reklámtevékenység: üzenetek elkészítése, elhelyezése, promotálása, közzététele, eljuttatása vagy terjesztése:

  • politikai szereplők javára vagy nevében, kivéve, ha azok tisztán magánjellegűek vagy tisztán üzleti jellegűek; vagy
  • olyan üzeneteké, amelyek befolyásolhatják és amelyeket úgy alkottak meg, hogy befolyásolják a szavazási magatartást vagy egy választás, népszavazás kimenetelét, vagy egy uniós, nemzeti, regionális vagy helyi szintű jogalkotási vagy szabályozási folyamatot

Az új rendelet hatálya kiterjed majd a rendszerint díjazás ellenében nyújtott politikai reklámtevékenységre, de a házon belüli tevékenységek – például a politikai reklámok politikai pártokon belüli és politikai reklámkampány részeként történő elkészítése – révén megvalósuló politikai reklámtevékenységre is.

A szabályok ugyanakkor egyértelművé teszik, hogy a szerkesztői felelősség alá tartozó politikai nézetekre és egyéb tartalmakra, valamint a személyes minőségükben kifejezett nézetekre nem vonatkozik a rendelet.

A célzásra és a reklámszolgáltatásra vonatkozó szabályok

Az ideiglenesen elfogadott szabályok szigorú korlátokat szabnak a célzási és reklámszolgáltatási technikák alkalmazására vonatkozóan is.

A személyes adatoknak az online politikai reklámtevékenység célzásához történő felhasználása csak akkor lesz megengedett, ha az adatokat az érintettől gyűjtötték be, aki kimondottan és külön hozzájárulását adta azok politikai reklámtevékenység céljára történő felhasználásához.

Emellett általános tilalom lesz érvényben a személyes adatok különleges kategóriái, például a faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utaló adatok felhasználásával végzett profilalkotásra.

Egyéb rendelkezések

A külföldi beavatkozás megelőzése érdekében az uniós társjogalkotók megállapodtak abban is, hogy a választások vagy népszavazások előtt három hónappal betiltják a harmadik országbeli szponzoroknak nyújtott hirdetési szolgáltatásokat, ugyanakkor adott esetben védik a szigorúbb nemzeti szabályokat.

A társjogalkotók előírták, hogy a Bizottságnak létre kell hoznia az online politikai reklámok uniós nyilvános adattárát, amely összegyűjti és nyilvánosan hozzáférhetővé teszi az összes online reklámra és azok átláthatósági közleményeire vonatkozó információkat.

Az uniós társjogalkotók abban is megállapodtak, hogy az új szabályokat a hatálybalépésüket követő 18 hónap elteltével kell alkalmazni. Az európai parlamenti választások miatt azonban időben alkalmazni kell a fogalommeghatározásokat és az úgynevezett megkülönböztetésmentességi záradékot, amely kimondja, hogy a szolgáltatásokat nem lehet kizárólag a politikai reklámtevékenység szponzorának lakóhelye vagy letelepedési helye alapján korlátozni.

További lépések

Az elkövetkező hetekben szakértői szinten folytatódik az új rendelet részleteinek véglegesítésére irányuló munka.

E munka befejezését követően a teljes körű megállapodást mindkét intézménynek teljes egészében meg kell erősítenie, és annak a hivatalos elfogadás előtt jogász-nyelvészi ellenőrzésen kell átesnie.

Forrás:
A politikai reklámtevékenység átláthatósága és célzása: az uniós társjogalkotók megállapodtak az új rendeletről ; Európai Unió Tanácsa; 2023. november 7.