„Az EU Tanácsának spanyol elnöksége egy sor kevésbé vitatott pontra kért visszajelzést, miután az MI-törvényről az Európai Parlamenttel folytatott tárgyalások elakadtak alapmodelleken.
Az MI-jogszabály egy olyan jogalkotási javaslat, amely az MI_rendszereket azok károkozó képessége alapján kívánja szabályozni. Az ügy jelenleg a jogalkotási folyamat utolsó szakaszában van, az EU Tanácsa, a Parlament és a Bizottság közötti úgynevezett háromoldalú tárgyalásokon.
Pénteken (november 10-én) az EU Parlament képviselői kisétáltak egy technikai ülésről, miután a spanyol elnökség Franciaország és Németország nyomására megpróbált visszalépni az alapmodellek szabályozására kidolgozott megközelítéstől.
Az uniós országoknak hétfőig volt idejük írásbeli észrevételeket tenni, mielőtt a kérdésről a Tanács egyik technikai testülete, a távközlési munkacsoport pénteki (november 17.) ülésén tárgyalnának. Várhatóan addigra már köröztetnek néhány lehetőséget.
Sajtóértesülések szerint az elnökség közvetlenül közvetít az érintett országokkal egy lehetséges, az Európai Parlament számára elfogadható megoldásról. Eközben ez a patthelyzet megzavarja az amúgy is feszített napirendet, mivel az alapmodellekről szóló fejezetről a csütörtöki technikai ülésen kellett volna megállapodni. Közben a spanyolok egy konzultációs dokumentumot is köröztek az Európai Parlament néhány politikailag kevésbé terhelt javaslatával, hogy összegyűjtsék a tagállamok visszajelzéseit és felmérjék azok rugalmasságát. A témákkal kapcsolatos írásbeli észrevételek benyújtásának határideje kedd (november 14.) volt.
Felelősségek az MI-értéklánc mentén
A konzultációs dokumentum legjelentősebb szempontja az MI-értékláncon belüli felelősségekre vonatkozik.
Figyelemre méltó, hogy a dokumentumot még azelőtt osztották meg, hogy Franciaország és Németország hevesen ellenezte volna az alapmodellekre vonatkozó kötelezettségeket. Az elnökség megközelítése mégis úgy tűnik, hogy ezt a részt az alapítványi modellekre vonatkozó rendelkezésektől elkülönítve kívánja tartani.
Az eredeti bizottsági javaslat a forgalmazók, importőrök és felhasználók kötelezettségeit egy külön cikkben részletezte, amelyet a Tanács törölt a többi személyre vonatkozó, a szolgáltatói kötelezettségek hatálya alá tartozó feltételek javára.
Az eredeti bizottsági javaslat a forgalmazók, importőrök és felhasználók kötelezettségeit egy külön cikkben részletezte, amelyet a Tanács törölt a többi személyre vonatkozó, a szolgáltatói kötelezettségek hatálya alá tartozó feltételek javára.
A parlamenti képviselők megtartották az eredeti cikket, és tovább bővítették olyan kötelezettségekkel, amelyek biztosítják, hogy az általános célú mesterségesintelligencia-rendszert, például a ChatGPT-t adaptáló gazdasági szolgáltatók megfeleljenek az MI-törvény követelményeinek.Az elnökség megjegyezte, hogy ez a megközelítés túlmutat a tanácsi változaton, de fontos lehet annak biztosítása szempontjából, hogy a magas kockázatú MI-rendszerek szolgáltatói meg tudjanak felelni a jogszabályi követelményeknek.
Spanyolország több köztes lehetőséget javasolt. Az egyik az lenne, hogy elfogadják a parlamenti változatot, de a Tanács felhatalmazásából bevennék a vonatkozó uniós harmonizációs jogszabályokkal kapcsolatos kölcsönhatásra vonatkozó hivatkozásokat.
Egy másik lehetőség az alapmodellre vonatkozó kötelezettség törlését jelenti, mivel az új alapmodell-megközelítés értelmében ez mindenképpen alkalmazandó lesz.
Végül az elnökség azt javasolta, hogy töröljék a Bizottság számára a szerződési feltételek mintáinak elkészítésére vonatkozó kötelezettséget, illetve az üzleti titokra való hivatkozástaz európai parlamenti képviselők szövegéből.Tisztességtelen szerződési feltételek
Az általános célú mesterségesintelligencia-szolgáltatók és a downstream gazdasági szereplők (akik a végfelhasználók számára az előbbiek rendszereire támaszkodva valamilyen szolgáltatást nyújtanak) közötti kapcsolatra vonatkozóan a Parlament olyan rendelkezéseket javasolt, amelyek megakadályozzák, hogy az előbbiek tisztességtelen szerződési feltételeket írjanak elő az utóbbiaknak.
„Bár a szándék az, hogy elkerüljék a nagyvállalatok által a kisebbekkel szemben elkövetett visszaéléseket, úgy tűnik, hogy a cikk nem tartozik a rendelet hatálya alá. Ez a megállapítás a delegációk első visszajelzésein is alapul” – folytatódik a dokumentum.Itt már csak a javaslat elfogadására vagy elutasítására van lehetőség.
Alapjogi hatásvizsgálat
A baloldali EP-képviselők azt javasolták, hogy a nagy kockázatot jelentő MI-rendszerek felhasználóit alapjogi hatásvizsgálat elvégzésére kötelezzék. Spanyolország beleegyezett a javaslat enyhébb változatába, de csak az állami szervek számára. Mindazonáltal még mindig nyitott kérdés, hogy a magánvállalkozásokra kiterjedjenek-e, és egyes EU-országok bevallottan ezt a szélesebb körű alkalmazási kört részesítik előnyben. Az Európai Parlament pedig hajlandó beleegyezni abba, hogy cserébe elhagyják a felhasználókra vonatkozó azon kötelezettséget, hogy nyilvános konzultációt folytassanak a potenciálisan érintett csoportokkal.
Az Európai Parlament mandátuma egy sor általános alapelvet vezet be, amelyek betartása érdekében minden mesterségesintelligencia-üzemeltetőnek mindent meg kell tennie a mesterséges intelligencia rendszerek fejlesztése és használata érdekében. Ezek az elvek a műszaki szabványokra vonatkozó kérésekbe is beépülnének.
Általános elvek
Az Európai Parlament tárgyalási mandátuma egy sor általános alapelvet vezet be, amelyek betartása érdekében minden mesterségesintelligencia-üzemeltetőnek mindent meg kell tennie az MI-rendszerek fejlesztése és használata során. Ezek az elvek a műszaki szabványokra vonatkozó kérésekbe is beépülnének.
„Az elnökség úgy véli, hogy a tagállamoknak aggályaik lehetnek ezzel a cikkel kapcsolatban, mivel rendelkezései veszélyeztethetik a kockázatalapú megközelítést, és szükségtelen terhet róhatnak a szabványosítási folyamatra” – olvasható az elnökségi anyagban.
Madrid szkepticizmusának adott hangot az intézkedéssel kapcsolatban, azzal érvelve, hogy ezen elvek némelyike már szerepel a hatályos jogszabályokban, és nem világos, miért kell ezeket bevezetni minden mesterségesintelligencia-rendszer esetén.A lehetőségek között szerepel ezen alapelvek teljes körű elfogadása vagy elutasítása, beleegyezés, hogy csak a törvény preambulumába kerüljenek be, vagy a magatartási kódexek kidolgozásának irányadónak tekintsék őket. Külön megkérdezik az uniós országokat, hogy elfogadható-e, hogy az elveket a szabványosítási követelmémnyek tartalmazzák.
MI műveltség
A képviselők olyan megfogalmazást vezettek be, amely megköveteli az uniós és nemzeti intézményektől, hogy támogassák a megfelelő mesterségesintelligencia-műveltség fejlesztésére irányuló intézkedéseket, ugyanakkor kötelezték az MI-alkalmazások szolgáltatóit és telepítőit annak biztosítására, hogy munkatársaik kellő ismeretekkel rendelkezzenek ezekről.
Az elnökség a javaslat elfogadásán vagy elutasításán túl is javasolta annak áthelyezését a szöveg jogilag nem kötelező preambulumába. Ezenkívül a felteszik a kérdést, hogy elfogadható-e az MI-műveltségre vonatkozó rendelkezések áthelyezése a szöveg más részeibe, például az átláthatóságra, az emberi felügyeletre vagy a magatartási kódexekre vonatkozó részekbe.”
Forrás:
EU countries mull options on AI law while foundation model stalemate looms large; Luca Bertuzzi; EURACTIV.com; 2023. november 14.