„A Tanács következtetéseket hagyott jóvá az állandó strukturált együttműködés (PESCO) stratégiai felülvizsgálatáról.
A felülvizsgálat 2023 novemberében indult azzal a céllal, hogy a PESCO megerősödjön, stratégiaibbá és hatékonyabbá váljon, valamint igazodjon a 2025 utáni új geopolitikai valósághoz.
A Tanács a következtetésekben megerősíti, hogy a PESCO – ambiciózus keretként szolgálva – kulcsfontosságú szerepet tölt be a részt vevő tagállamok közötti védelmi együttműködés elmélyítésében. Ezenkívül hangsúlyozza, hogy a PESCO alapelvei és céljai továbbra is érvényesek. Ugyanakkor azt is kiemeli, hogy ahhoz, hogy a PESCO továbbra is az uniós védelmi erőfeszítések középpontjában álljon, aktualizálni kell az új, különösen az uniós stratégiai iránytűből eredő uniós kezdeményezések és szakpolitikák tükrében.
E célból naprakésszé kell tenni és észszerűsíteni kell a 20 kötelező erejű PESCO-kötelezettségvállalást tartalmazó jelenlegi jegyzéket. A jövőben a felülvizsgált kötelezettségvállalásokat olyan kulcsfontosságú területek körül lehet kialakítani, mint például a védelmi kiadások és beruházások, a képességfejlesztés, a fegyverzet és az ipari együttműködés, valamint az operatív dimenzió. E kötelezettségvállalások keretében egyértelmű és mérhető célokat is ki kell majd jelölni a végrehajtás és az átláthatóság javítása érdekében, ami így végső soron hozzájárul a nagyobb láthatósághoz és a fokozottabb politikai felelősségvállaláshoz.
Erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy a PESCO jobban kapcsolódjon a vonatkozó uniós védelmi kezdeményezésekhez és finanszírozási eszközökhöz, így például az Európai Védelmi Alaphoz és a javasolt európai védelmi ipari programhoz (EDIP). Az európai védelmi technológiai és ipari bázis (EDTIB) megerősítéséhez való további hozzájárulás érdekében aktualizálni kell a kötelezettségvállalásokat. A képességfejlesztési terv, valamint az abból eredő uniós képességfejlesztési prioritások továbbra is központi referenciaként szolgálnak az uniós szintű védelmi tervezéshez, valamint a meglévő és jövőbeli védelmi vonatkozású kezdeményezésekhez, szakpolitikákhoz és jogszabályokhoz.
A PESCO-projekteknek előtérbe kell helyezniük a többek között a nagy intenzitású hadviselés tekintetében jelentkező legégetőbb képességbeli hiányosságok kezelését, és a lehető legjobban ki kell használniuk a koordinált éves védelmi szemle (CARD) keretében megállapított együttműködési lehetőségeket.
A Tanács a következtetésekben kiemeli annak fontosságát, hogy – az EU és Ukrajna közötti, 2024. június 27-én aláírt közös biztonsági kötelezettségvállalásokkal összhangban – Ukrajna közelebb kerüljön az uniós védelmi kezdeményezésekhez. Mindezek fényében a PESCO-nak hozzá kell járulnia az Ukrajna katonai szükségleteinek kezelését célzó, szélesebb körű uniós erőfeszítésekhez. Elő kell segíteni, hogy Ukrajna a hatályos jogi kereten belül részt vehessen PESCO-projektekben. Ez hozzájárulna az ukrán védelmi technológiai és ipari bázisnak az EDTIB-be való fokozatos integrálásához vezető együttműködés megerősítéséhez.
A PESCO titkársága felkérést kapott arra, hogy a különböző feladatai keretében töltsön be erőteljesebb és hatékonyabb szerepet.
A Tanács felkéri a főképviselőt, hogy követő intézkedésként 2025 májusáig tegyen javaslatot a PESCO jogi keretének, különösen a PESCO létrehozásáról szóló tanácsi határozatnak a vonatkozó módosításaira.
A Tanács továbbá ajánlást fogadott el, amelyben értékeli a PESCO keretében tett szigorúbb kötelezettségvállalások teljesítése terén a részt vevő 26 tagállam által elért haladást.
Háttér
A PESCO 2017 decemberében indult, és jelentős változást képvisel az Unión belüli védelmi együttműködésben. Keretet biztosít az arra hajlandó és képes tagállamok részére, hogy közösen fejlesszenek védelmi képességeket, koordináljanak beruházásokat, javítsák fegyveres erőik hadműveleti készenlétet, interoperabilitását és rezilienciáját, továbbá hogy együttműködést folytassanak projektek keretében.
Eddig 26 uniós tagállam tett szigorúbb kötelezettségvállalásokat, amelyek a PESCO alapját képezik. Továbbá 66 együttműködési projekt áll kidolgozás alatt különböző területeken: képzés, szárazföld, tengeri színtér, légtér, kibertér, valamint stratégiai támogató eszközök és erő-megsokszorozó tényezők.
A Tanács 2020. november 5-én meghatározta azokat az általános feltételeket, amelyek mellett nem uniós országokat kivételesen fel lehet kérni egyes PESCO-projektekben való részvételre, amivel megnyitotta az utat az uniós keretben részt vevő partnerekkel való szorosabb és ambiciózusabb védelmi együttműködés előtt.
- A Tanács következtetései a PESCO stratégiai felülvizsgálatáról
- PESCO – angol nyelvű tájékoztató, 2024. március 22.
- A PESCO honlapja
- Védelmi együttműködés: a Tanács értékeli a PESCO terén elért eredményeket, és stratégiai felülvizsgálatot indít (sajtóközlemény, 2023. november 14.)
- Uniós együttműködés a biztonság és a védelem területén (háttér-információk)
- Ülések
”
Forrás:
Uniós védelmi együttműködés: a Tanács következtetéseket hagyott jóvá a PESCO stratégiai felülvizsgálatáról; EU Tanácsa; 2024. november 19.