Skip to main content
gazdaságközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

MELASZ felhívás az AVDH végleges kivezetésével kapcsolatban

By 2025. október 26.No Comments

„Minden gazdálkodó szervezet számára szükséges piaci minősített elektronikus aláírás

Az AVDH (Azonosításra Visszavezetett DokumentumHitelesítés) szolgáltatás véglegesen kivezetésre kerül 2025. október 31. napjával.

Mivel elektronikus ügyintézés során elektronikusan kell hitelesíteni az iratokat, így ahhoz, hogy a gazdálkodó szervezetek eleget tudjanak tenni az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó kötelezettségüknek, a gazdálkodó szervezet képviselői kötelesek minősített elektronikus aláírással rendelkezni.

Gazdálkodó szervezet képviseletében kizárólag piaci minősített elektronikus aláírás használható, a DÁP eAláírás nem használható ilyen célra!

Minden gazdálkodó szervezet elektronikus ügyintézésre kötelezett

2018. január 1. napja óta minden gazdálkodó szervezet elektronikus ügyintézésre és kapcsolattartásra kötelezett (jelenleg a DÁPtv. 19. §-a alapján).

Az ügyintézési és kapcsolattartási kötelezettség teljesítése során a gazdálkodó szervezet a nyilatkozatát köteles hitelesíteni.

Az AVDH kivezetésével nyilatkozatot megfelelően kizárólag a gazdálkodó szervezet képviseletre jogosult tagja, vagy írásban megfelelően meghatalmazott képviselője tehet. Erre 2025. november 1. napjától kizárólag a minősített elektronikus aláírás alkalmas.

Cégkapu ügykezelő nem jogosult nyilatkozatot tenni

A Cégkapu egy ún. kézbesítési szolgáltatás (akárcsak a posta), így a cégkapu ügykezelő arra jogosult, hogy küldeményt benyújtson a hatóságok felé, vagy a beérkező küldeményeket átvegye. Ennek megfelelően nem jogosult a gazdálkodó szervezet nevében jognyilatkozatot tenni.

Ezért a Cégkapun keresztül benyújtott jognyilatkozatokat nem elegendő csak benyújtani, hanem azokat a benyújtás előtt a cégképviseletre jogosult által megfelelően – minősített elektronikus aláírással – hitelesíteni is kell.

DÁP eAláírás nem használható gazdálkodó szervezet képviseletére vagy szakmai célra

A DÁP eAláírás kizárólag természetes személyként magáncélra használható (az eIDAS rendelet 5a. cikk (5) bekezdés g) pontja, és a DÁPtv. 54. § (7) bekezdése alapján), így gazdálkodó szervezetek és szakmát gyakorlók számára piaci minősített elektronikus aláírás beszerzése szükséges.

Elektronikus okiratok a szerződéses viszonyokban

Mivel minden gazdálkodó szervezetnek fentiek szerint szükséges a minősített elektronikus aláírás, így célszerű azt a szerződéses viszonyokban is alkalmazni, mert a papír-, nyomtatási-, posta-, és irattározási költség is kiváltható a minősített elektronikus aláírással hitelesített elektronikus magánokirattal (DÁPtv. 109. §).

Természetes személyként a DÁP eAláírás magáncélra korlátozásmentesen használható akár más természetes személlyel, gazdálkodó szervezettel, vagy egyéb jogi személlyel létrejövő jogviszonyban (pl. gépjármű-, vagy ingatlan adásvétel, munkaszerződés, ajándékozási szerződés, stb.), továbbá az állammal szemben hatósági és bírósági eljárásokban (kérelmek, beadványok, nyilatkozatok hitelesítésére).”

Forrás:
Kósa Ferenc; MELASZ elnökség; Budapest, 2025. október 14.