„A kormányzati szervek mintegy 70 800 előfizetője a tervek szerint jövőre már az új, állami mobilszolgáltatónál telefonozik és mobilnetezik. A Magyar Telekommal, a Telenorral és a Vodafone-nal ezért a korábbi négy év helyett már csak legfeljebb 14 hónapra szóló megállapodást kötöttek, nettó 1,5 milliárd forint értékben.
Mobiltávközlési szolgáltatások beszerzésére kötött keretmegállapodást összesen nettó 1,5 milliárd forint értékben a nemzeti fejlesztési tárca felügyelete alá tartozó Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF). A közbeszerzési eljárásra mindhárom magyarországi mobilszolgáltató, a Magyar Telekom Nyrt. (MT), a Telenor Magyarország Zrt. és a Vodafone Magyarország Zrt. jelentkezett, s mindhárom nyert. A beszerzés telefonos és mobilnetes szolgáltatásokra szól, nem része telefonkészülékek beszerzése. A keretmegállapodás alapján a költségvetési szervek és a központosított közbeszerzéshez önként csatlakozó szervezetek kötik meg a szolgáltatási szerződéseket a kiválasztott távközlési cégekkel.
A KEF úgynevezett kormányzati díjcsomagra kért ajánlatot, a követelmények közé tartozott, hogy a havi alapdíj legfeljebb 3500 forint lehet, amely belföldön 100 százalékban lebeszélhető, a számlázás másodperc alapú és nem lehetséges időszak megkülönböztetése. Az első 50 sms ingyenes, az ezen felüliekre egy díjtétel adható. Ingyenes a belépés és a hangposta hívása. A kormányzati előfizetők (a t-mobilosok, a telenorosok és a vodafone-osok) a szolgáltatótól függetlenül egy hívócsoportba tartoznak, egységes feltételekkel, a csoporton belüli szolgáltatás havi díja legfeljebb 500 forint lehet.
A hívócsoporton belüli szolgáltatás percdíja nulla forint. A 2 gb-os adatforgalmi csomag havi díja 100 százalékban leforgalmazható, nulla forint a belépési díj, a havi díj pedig a modemdíjat is tartalmazza. A forgalmi díj mérése 1 kbyte-os egységekben történik, a 2 GB adatmennyiség felhasználása után alapesetben a letöltési/feltöltési sebességet csökkentik a fordulónapig túlforgalmazási díj nélkül. Térítésmentesen biztosítani kell a hívástartást és -átirányítást, a konferenciahívást, az anonim számot, a tudakozó- és a telefonkönyvtiltást, az üzleti hangpostát, a hívó fél azonosítását, a nemzetközi kimenő hívást és a nemzetközi roamingot, az elektronikus számlázást és az e-hívásrészletezőt. Az eljárás során ennél kedvezőbb ajánlatokat tehettek a szolgáltatók.
A közbeszerzésen a KEF áprilisban hirdetett eredményt, sorrendben az MT-t, a Telenort és a Vodafone-t választotta. Az MT végső ajánlati ára (amely egy képzett átlagár, nem a szerződéses összeg) 2230 forint volt, a Telenoré 2850, míg a Vodafone-é 4920 forint. A szerződéskötésre azonban csak később került sor (májusban előbb az MT-vel, majd a Telenorral, júliusban pedig a Vodafone-nal), mert két pályázó, a Vodafone és a Telenor jogorvoslati eljárást kezdeményezett a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KD). A Vodafone többek közt a versenytársai túl alacsony, a Telenor pedig a Vodafone túl magas árajánlatát vitatta.
Az árképzés indoklásában mindkét társaság hivatkozott arra, hogy a beszerzés nyomán rövid, legfeljebb 14 hónapos időtartamra kíván szerződést kötni velük a KEF és a költségvetési szervek a 2013. január 1-jétől megjelenő negyedik, állami mobilszolgáltató (MPVI Zrt.) piacra lépése miatt. A Vodafone az indoklásban kitért arra is, hogy a közbeszerzési kiírásban nem határozták meg a hang- és adat-előfizetések arányát, ami nem tette lehetővé a kockázati elemek minimalizálását. Az ajánlat benyújtása előtt pedig megtérülési számításokat végzett a „gazdasági ésszerűség szempontja mellett”. A Telekom az alacsonyabb ellenszolgáltatási díjat a piacvezető pozíciójával és az általa biztosított méretgazdaságos, költséghatékony szolgáltatás lehetőségével indokolta.
A KD már a jogorvoslati eljárás lezárta előtt engedélyezte a KEF-nek, hogy szerződést kössön a szolgáltatókkal. A KEF halasztást nem tűrő, kiemelkedően fontos érdekre, illetőleg nemzetgazdasági okokra hivatkozva kérte a szerződéskötés engedélyezését. A korábbi, 2008. május 5-én kötött keretmegállapodása ugyanis 2012. május 4-én hatályát veszti, ami nemzetgazdasági szinten havi több száz milliós többletkiadást okoz, ugyanis szerződés hiányában a mobiltávközlési szolgáltatók a publikus díjcsomagok alapján kötelesek szolgáltatást nyújtani a központosított közbeszerzési rendszerhez tartozó intézmények számára.
A kormányzati intézményeknek az önként csatlakozó szervezetekkel együtt 2011 szeptemberében a három mobilszolgáltatónál összesen 70 800 előfizetése volt, amelyek havonta átlagosan 140 millió forint forgalmat bonyolítottak. Ez alapján a keretmegállapodás hiánya három hónap alatt akár 714 millió forint többletkiadás okozhat − indokolta a KEF a mielőbbi szerződéskötést.
A KD végül elutasította a két szolgáltató jogorvoslati kérelmét. A KEF ugyanis mindhárom szolgáltató ajánlatát érvényesnek fogadta el és mindhárommal keretmegállapodást akart kötni, s ez a KD szerint mindhárom cég érdeke is. Az irreális árakat nem vizsgálta a döntőbizottság, csak azt, hogy a cégek árképzésre adott indoklása megfelelt-e a jogszabálynak és a KEF indokláskérésének. Ezt pedig rendben lévőnek találta.
A KEF szerint a Telekom árajánlata nem volt irreálisan alacsony, figyelembe véve, hogy a 70 800 kormányzati előfizető havonta átlagosan 140 millió forintos forgalmat bonyolít, így egy előfizetőre átlagosan havi 1977 forintos forgalom esik. Erre pedig bőven fedezetet nyújt a legkedvezőbb árajánlatot tevő Telekom 2180 forintos havi díja.”
Forrás:
Az állami mobilcégnél lesznek a kormányzati szervek; SG.hu/Napi Online; 2012. augusztus 16.