Skip to main content
közigazgatás: külföldönközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Nemzetközi tapasztalatcsere az egyablakos ügyintézésért

Szerző: 2013. február 26.No Comments

„Azt várjuk a mai konferenciától, hogy minden olyan hasznos tudást és tapasztalatot begyűjtsünk vendégeinktől, amely még jobbá, még célszerűbbé, még hatékonyabbá tudja tenni az ügyfélbarát ügyintézést Magyarországon – mondta Szabó Erika, a KIM területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkára az OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) képviselői által tartott, az egyablakos ügyintézés legjobb gyakorlatairól, nemzetközi tapasztalatairól szóló két napos konferencia megnyitóján.

Szabó Erika hozzátette: a magyar közigazgatás-fejlesztés Európában is egyedülálló, mert szervezeti integrációval valósította meg a közigazgatás átalakítását. A kormány a kormányhivatalok létrehozásától egészen a járási hivatalok felállításáig nagy rendszereket alakított át, de ez semmilyen módon nem nehezíti sem a városban, sem a kistelepülésen élők életét. Az ügyintézés közelebb került az emberekhez, s ez a nagy munka 2013 végére lezárul, amikor több mint 300 helyen megnyílnak a kormányablakok.

A konferenciára olyan országok kaptak meghívást, ahol már létezik az egyablakos ügyintézés, így hasznos tapasztalatokkal tudnak hozzájárulni a magyar közigazgatási reform keretében megvalósuló kormányablakok kialakításához. Az eseményen Ausztria, Németország, Portugália, valamint Magyarország szakemberei tartanak előadást. A tanácskozáson megvitatják majd az egyablakos ügyintézés kialakításának tervezésével és megvalósításával kapcsolatos jó gyakorlatokat, felvázolva az esetleges nehézségeket.

Ennek részeként szó lesz arról is, hogy milyen szempontok alapján érdemes a kormányablakokban intézhető ügytípusokat kiválasztani, hogyan vehetők figyelembe az állampolgárok és vállalkozások igényei, milyen esetleges akadályokkal kell majd megküzdeni.

Fontos téma lesz az is, hogy az egyablakos ügyintézéssel összefüggő, az emberi erőforrások és az ügyfélszolgálati tevékenység szervezésével kapcsolatban melyek a főbb tapasztalatok, illetve az is, hogy hogyan lehet ilyen nagy léptékű szervezeti átalakítást, integrációt a lehető leghatékonyabban menedzselni.

A kormányablakok kialakításának az egyik legfontosabb feladata, s egyben az egyik legnagyobb kihívása, a különféle ügyfélszolgálati rendszerek informatikai egységesítése, valamint az, hogy a lehető legjobb informatikai megoldások kerüljenek be a kormányablakokba, amelyek valóban könnyebbséget jelentenek az ügyintézésben.

A kétnapos szeminárium az „Ügyfélszolgálati élethelyzetek, eljárások kidolgozása” ÁROP 1.2.9 kiemelt projekt keretében kerül megrendezésre. A kiemelt projekt fő célkitűzése, hogy a kormányablakok ne csupán egy adott ágazat ügyköreit intézzék, hanem valamennyi államigazgatási hatósági ügykör egy helyen legyen intézhető.

A cél a kormányablakokat kiszolgáló, országosan egységes tudásbázis megalkotása és az annak működtetéséhez szükséges folyamatok egységes kialakítása. A kormány megalakulása után nekilátott a kusza, széttagolt területi közigazgatás átalakításához, amelynek a középpontjába az ügyfél került.

A Jó Állam program megvalósítása a végéhez közeledik, hiszen 2013 végére az ország több száz pontján megnyílnak az integrált ügyfélszolgálatok, ahol magas színvonalon, ügyfélbarát kiszolgálással és nyitva tartással közel 2500 hatósági ügyben várják majd az állampolgárokat.”

Forrás:
Nemzetközi tapasztalatcsere az egyablakos ügyintézésért; Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium; 2013. február 26.