„A képviselői önálló indítvány indoklása szerint a nemzeti mobilfizetési rendszer 2014. július 1-jei kötelező bevezetésével együtt ezen időpontig engedi működni a már létező piaci mobilfizetési szolgáltatásokat. A módosítás emellett lehetővé teszi, hogy a nemzeti mobilfizetési rendszer – párhuzamosan a már létező piaci megoldásokkal – a kizárólagossági időszak előtt is működhessen, ezzel is elősegítve a hatékony alkalmazkodást az új rendszer bevezetéséhez, valamint a közszolgáltatók, piaci viszonteladók és az azt igénybe vevők felkészülését.
Az indoklás szerint a kormány 2013 nyarán úgy döntött, hogy a mobilfizetési rendszert kiszolgáló informatikai infrastruktúrát az elektronikus útdíjrendszer továbbfejlesztésével kell kialakítani. Ezáltal egyrészt elkerülhető a hasonló célú párhuzamos rendszerek kifejlesztése, másrészt könnyebben összekapcsolhatóak a két rendszer szolgáltatásai is. Ezzel már rövid távon is jelentős költségmegtakarítás érhető el.
Az elektronikus útdíjrendszer mögött zajló folyamatos informatikai fejlesztésekre tekintettel azonban az abból továbbfejlesztendő nemzeti mobilfizetési rendszer éles indítása a törvényben jelenleg szereplő határidőben nem biztosítható megfelelően – olvasható a képviselői indítványban.
A nemzeti mobilfizetési rendszer a közlekedéshez kapcsolódó közszolgáltatások, így a parkolás, az autópálya-használat, a városi közösségi, a helyközi és a vasúti közlekedés mobilfizetéssel történő igénybevételét teszi lehetővé.
A rendszert megvalósító, 100 százalékos állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az idén márciusban jelentette be, hogy 2013. szeptember 30-án a parkolás és az autópályadíj-fizetés lehetőségével elindul a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer.
A tervek szerint a rendszer az ország teljes területén, minden fizető parkolási övezetben biztosítaná a mobilparkolás lehetőségét. A városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai egy következő fejlesztési fázisban lesznek elérhetőek az egységes rendszeren keresztül.
A bejelentéskor a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. azt közölte, hogy a parkolási üzemeltetők a jövőben kizárólag a zrt.-vel állnak majd szerződéses viszonyban, később pedig a fővárosi és vidéki közösségi közlekedési cégek, valamint a helyközi közösségi közszolgáltatók is.
A rendszer indulását követően a jelenlegi mobilfizetési piac szereplői mint viszontértékesítők részt vehetnek a zrt. ügyfeleinek kiszolgálásában. A rendszerhez bárki csatlakozhat viszontértékesítőként, tehát a jelenlegi mobilfizetési piaci szereplők mellett további szolgáltatók belépésére is lehetőség lesz. A zrt. a mobilvásárlások után forgalmi jutalékban és tranzakciós díjbevételben részesül, ezekből a bevételekből fedezi működési költségeit.
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által felszámított tranzakciós díjak mértékét kormányrendelet szabályozza, amely szerint parkolás esetén bruttó 50 forint, autópálya-matrica vásárlás esetén bruttó 80 forint díj fizetendő, amennyiben az ügyfél közvetlenül köt szerződést.
Az Országgyűlés még 2011. december 23-án döntött az egységes mobilfizetési rendszer kialakításáról, az elfogadott jogszabály sarkalatos törvénynek minősül. A kormány tavaly decemberben fogadta el a részletszabályokat tartalmazó rendeletet. Ez utóbbi módosult az idén nyáron úgy, hogy a rendszer informatikai infrastruktúráját az elektronikus útdíjrendszer továbbfejlesztésével kell kialakítani.”
Forrás:
Csúszhat a nemzeti mobilfizetési rendszer indulása; Népszabadság/MTI; 2013. szeptember 13.
2013. évi … törvény a nemzeti mobil fizetési rendszerről szóló 2011. évi CC. törvény módosításáról; Láng Zsolt; 2013. szeptember 13. (pdf)