Skip to main content
közigazgatási informatika

Veszélyhelyzetben okostelefonon riaszt a katasztrófavédelem

Szerző: 2013. november 25.No Comments

„Okostelefonon ad tájékoztatást a veszélyhelyzetekről a katasztrófavédelem – jelentette be egy hétfői sajtótájékoztatón Bakondi György, a BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) vezetője. A rendszert a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesülettel és a Microsoft Magyarország Kft.-vel közösen fejlesztették ki. Hasonló megoldást egyébként elsőként 2006-ban Kalifornia államban vezettek be.

A mobiltelefonra letölthető ingyenes alkalmazás lehetővé teszi, hogy például a rendkívüli időjárási körülményekről, nagyobb balesetekről, tűzesetekről, utak lezárásáról, árvíztől vagy olyan veszélyhelyzetekről, amelyek a lakosság kitelepítését teszik szükségessé, bárki tudomást szerezzen. Amint ugyanis az OKF főügyelete – saját területi egységeitől, valamint a meteorológiai szolgálattól, a vízügytől és a közútkezelőtől – értesül a rendkívüli helyzetről, azonnal továbbítja a jelzést az okostelefonokra is.

Aki a programot használni kívánja, beállíthatja, hogy az ország egész területére, egy-egy megyére, illetve – ha a készülékében van GPS, vagyis műholdas helymeghatározásra alkalmas egység – a pillanatnyi tartózkodási helyére, esetleg egy előre tervezett útvonalra, de akár a nagyobb tavakra vonatkozóan kapjon tájékoztatást.

Az is kiválasztható, hogy milyen riasztási fokozatról fusson be a jelzés: a felhasználó kérheti az összes tájékoztatást és figyelmeztetés, de csak a közvetlen veszélyre figyelmeztető riasztást is. Különféle hangjelzéseket is lehet választani, és a hang előre meghatározott időszakokra – például éjjel – kikapcsolható.

Alapesetben minden értesítés három napig él a rendszerben, de az adatok érvényességi ideje tetszés szerint változtatható. Ez azt jelenti, hogy az érintett területre kiadott értesítés annak kiadásától számított hetvenkét órán belül egy alkalommal minden, a területen lévő vagy a területre belépő – és az üzenet fogadására alkalmas – eszközre megérkezik.

Bakondi György elmondta, hogy az idén márciusi „hóhelyzet” után először olyan riasztási rendszerben gondolkodtak, amely sms-esben továbbítja a riasztást. Ez azonban rendkívül költségigényes, több százmilliós fejlesztést igényelt volna, és az üzenet hossza is korlátozott.

A hétfő óta üzemszerűen működő veszélyhelyzeti tájékoztató rendszer sokkal olcsóbb, több információt képes továbbítani – az előre kidolgozott formaszövegek mellett az érintett területet térképen is képes megjeleníteni –, emellett az üzenetek több feltétel szerint is szűrhetők. Ennek a megoldásnak egyetlen hátránya, hogy csak azok használhatják, akiknek internet-hozzáféréssel rendelkező okostelefonja van.

A mai naptól a BM OKF honlapján keresztül bárki számára letölthetővé válik az Androidra (a 2.3 feletti verzió által támogatott) írt alkalmazás. A további operációs rendszerekre kifejlesztett alkalmazás letölthetőségéről folyamatosan tájékoztatást adnak. Vagyis: az iOS – az iPhone – és a Windows Phone programokat futtató telefonok tulajdonosainak néhány napot, esetleg egy-két hetet még várniuk kell, hogy kipróbálhassák a szolgáltatást.”

——–

„November huszonötödikén bemutatta és elindította az okostelefonokra és táblagépekre kifejlesztett, országosan, ingyenesen elérhető veszélyhelyzeti tájékoztató alkalmazását a BM Országos katasztrófavédelmi Főigazgatóság. A rendszer egy hónapon keresztül üzemszerű teszt módban működik, egyelőre az androidos készülékeken.

A sajtótájékoztató keretében tartott bemutatón a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója úgy fogalmazott, a katasztrófavédelem olyan új informatikai megoldást keresett, amely megfelel a mai kor igényeinek és eljuttat minden olyan információt a felhasználókhoz, amelyek segítik az állampolgári öngondoskodást. A veszélyhelyzeti tájékoztató rendszer, mondta dr. Bakondi György tű. altábornagy, egyebek mellett meteorológiai, közlekedési vonatkozású tudnivalókról tájékoztat, de ugyanúgy megjelennek rajta bizonyos tűzoltói beavatkozások is. A dolog nem előzmény nélküli, emlékeztetett a főigazgató, hiszen a hazai tavakon már működik lakossági riasztó, tájékoztató rendszer. Éppen ezért a katasztrófavédelem azokkal szövetkezve fejlesztette ki az alkalmazást, akikkel már jól tudott eddig együtt dolgozni – a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesülettel és a Microsoft Magyarország Kft.-vel.

Az applikáció alternatíváiról, részleteiről az informatikai főosztály vezetője, Tanka László tű. ezredes adott tájékoztatást. Elmondta, hogy a szakterület felmérte a kínálkozó lehetőségeket, és kiderült, egy SMS-küldő rendszer amellett, hogy drága lett volna, nem adott volna lehetőséget területi szűrésre, csak viszonylag rövid üzeneteket lehetett volna azon továbbítani, és az sem lett volna biztos, hogy célba is érnek, például az okostelefonok nem támogatják a funkciót. A „befutó” így a mobilinternet alapú, PUSH-technológiájú üzenetküldés lett, amely olcsó, tömegesen el lehet vele érni a felhasználókat, képes földrajzi szűrésre, hang- és fényjelzést tud adni. A mai napon, mondta a főosztályvezető, az androidos alkalmazás üzemszerű tesztjét indítja el a katasztrófavédelem, az iOS és a Windows Phone operációs rendszerekre később lesz elérhető az applikáció. Az ezredes beszélt arról is, hogy háromfajta jelzés érkezik a felhasználókhoz: a kéken jelölt tájékoztatás, a sárga színkódú figyelmeztetés, valamint a piros színű riasztás. Mindenki maga dönti el, milyen földrajzi területről kíván információt kapni, milyen szintű jelzést szeretne fogadni, sőt, mindegyikhez külön hangjelzés is beállítható. A szöveges információ mellé térképes megjelenítés is társul. A rendszer – beállítástól függően – érzékeli, ha a felhasználó belép egy-egy olyan zónába, ahol valamilyen jelzés van érvényben és automatikusan megküldi a szóban forgó tájékoztatást, figyelmeztetést vagy riasztást. Összefoglalva, mondta Tanka László, a veszélyhelyzeti tájékoztató rendszer előnye az alacsony üzemeltetési költség és a redundáns (párhuzamos) kiépítés, a hátránya, hogy mobilinternet szükséges hozzá. Kérdésre válaszolva a főosztályvezető hozzátette, az applikáció csekély adatforgalmat generál, a ma kapható mobilinternet-csomagokban lévő adatmennyiség bőven elegendő hozzá.

Az alkalmazás fejlesztése körülbelül hatmillió forintba került, üzemeltetése pedig havi háromszázezer forintnyi költséggel jár a főigazgatóság számára.”

Forrás:
Veszélyhelyzetben okostelefonon riaszt a katasztrófavédelem; nol.hu; 2013. november 25.
Androidon már érkeznek a jelzések ; Belügyminisztérium, Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság; 2013. november 25.
A katasztrófavédelem veszélyhelyzeti alkalmazásáról; Belügyminisztérium, Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság