Skip to main content
politikai informatika

Titkolják politikai nézeteiket a magyarok a Facebookon

Szerző: 2013. december 23.No Comments

„A Facebook Magyarországon nem számít még politikai csodafegyvernek. Egyrészt a választók közül még kevesen regisztráltak a közösségi oldalon, másrészt ők is idegenkednek nézeteik nyílt hirdetésétől – derül ki a Nézőpont Intézet felméréséből.

A magyar választók jelentős része nem szívesen vállalja politikai szimpátiáját a közösségi portálokon. A Nézőpont Intézet (NI) Médiaműhelyének legfrissebb, szerdán közzétett elemzése szerint a felnőtt lakosság számára a Facebook inkább szórakozási lehetőség, mint véleményformáló eszköz.

A kétezer választópolgár személyes megkérdezésén alapuló kutatásában az intézet azt vizsgálta, Magyarországon is annyira hatékony kampányeszköz-e a Facebook, mint például az Egyesült Államokban.

A kutatás eredményének összefoglalója szerint Magyarországon a Facebook nem tekinthető a leghatékonyabb politikai kampányeszköznek, a választók jelentős része távolságtartó a közösségi portálon történő közéleti állásfoglalásokkal szemben. A választók jelentős részét nem lehet e médiumon keresztül elérni, hiszen a 18 évnél idősebb internetezők 65 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tagja a Facebooknak, ami a választókorú lakosság 39 százalékát jelenti – írták.

Az elemzés megállapítása szerint a felhasználók számára a Facebook sokkal inkább szórakozási és kikapcsolódási lehetőséget jelent, sem mint véleményformáló eszközt. A felhasználók 66 százaléka nyilatkozott úgy, hogy soha nem oszt meg politikai tartalmú cikkeket, míg 61 százalékuk állítása szerint soha nem szól hozzá politikai tartalmú bejegyzésekhez.

Közölték, a politikai tartalommal szembeni távolságtartást mutatja az is, hogy csak kis számú felhasználó állította, hogy követ a Facebookon keresztül különböző politikai szereplőket: 2 százalék említett pártot, 3 százalék mondta, hogy követ politikust, míg politikai jellegű civil szervezetet 4 százalék.

A kutatás szerint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők nyíltabban fejezik ki a pártpreferenciájukat a közösségi portálon.

Nálunk még nem politikai csodafegyver
A Nézőpont Intézet szerint a Facebook „nem tekinthető igazán hatékony politikai mobilizációs csodafegyvernek”, hiszen a felhasználók egy kisebb csoportja (21 százaléka) szokta bejelölni, hogy részt vesz különböző eseményeken; közülük mindössze 5 százalék említette a tüntetéseket, 6 százalék pedig egyéb politikai eseményeket.

Ez az adat szintén jól mutatja, hogy a felhasználók távolságtartók politikai szimpátiájuk ilyen irányú kifejezésével szemben – értékelték.

Közölték azt is, hogy a Facebook-felhasználók pártpreferenciáját tekintve a Fidesz a legnépszerűbb párt, 41 százalékos támogatottsággal, míg a második a Jobbik 16 százalékkal. Az Együtt-PM szövetséget 11 százalékuk választaná, az MSZP-t 8, az LMP-t pedig 5 százalék, míg a Demokratikus Koalíciót a közösségi portál használóinak 2 százaléka említette.

Az összegzés szerint a kutatási adatokból kirajzolódik, hogy a Facebook választókorú magyarországi tagjai távolságtartóak a portálon keresztüli politikai vélemény-kifejezéssel, másrészről azonban a politikai szereplők számára teljesen szükségszerű, hogy részesei legyenek az ott folyó kommunikációnak.

Úgy látják, a Facebook a kisebb pártok esetében hatékony eszköz lehet üzeneteik továbbítására, valamint azon szereplők kezében is, akik tábora jól meghatározható, vagy jelentős részben fiatalokból áll.”

Forrás:
Titkolják politikai nézeteiket a magyarok a Facebookon; HVG.hu/MTI; 2013. december 18.
Szerkesztői megjegyzés:
Az súlyos félreértés, hogy a digitális eszközök csodafegyverek lennének, bárhol is.