„Nagy a munkanélküliség az Európai Unióban, Magyarország is nagy kihívásokkal küzd. Becslések szerint az EU-ban 900 ezer, Magyarországon mintegy 10 ezer betöltetlen állás lehet az informatikában. De honnan vannak a becslések? És mit lehet tenni a helyzet javítása érdekében? Erről vitatkozott a balatonfüredi Infotér Konferencián Dr. Odrobina László, szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár, Nemzetgazdasági Minisztérium; Laufer Tamás, elnök, Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége; Both Vilmos, IKT üzletág vezető, Századvég; Bőthe Csaba, ügyvezető igazgató, IT Services Hungary Kft; Vinnai János, társelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Informatikai Kollégium és Dr. Nádai László, államtitkári főtanácsadó, Emberi Erőforrások Minisztériuma.
Laufer Tamás szerint az IVSZ összehívta a legnagyobb fejvadász cégeket, a velük való egyeztetések alapján rajzolódott ki, hogy mintegy 10 ezer programozó hiányzik a piacról. Milyen hátránya származik a nemzetgazdaságnak ebből a hiányból, és milyen előnye származna? Laufer szerint a multinacionális cégek sok száz vagy ezer embert felvennének, ha tudnának. Tízezer szakember 150-200 milliárd forintot tudna termelni. És ezek csak az akut igények: a tízezer csak egy belépő szint. A beszélgetésen elhangzott: a tízezer informatikus akár a 150-200 milliárd kétszeresét, háromszorosát is megtermelnék. Van egy shortage gap, de van egy skills gap is: akik jelen vannak, esetleg pont mást tudnak, mint amire szükség van. Szükség van gyors tréningekre, amikben át lehetne képzelni a szakembereket. Van egy probléma: lehetne több embert képezni, de fontos látni, hogy milyen szaktudásra van szükség, és ezt az egyetemek és az iparági szereplők együtt tudják átlátni. Szükség van a valódi nyelvtudásra is, nem csak angolra, hanem németre vagy esetleg távol-keletire is. Vissza kell csábítani a külföldre ment kollégákat, de jó lenne külföldieket is Budapestre vonzani. Az Iparkamara képviselője részéről elhangzott: egy iparági szereplő több mint ötven fővel szeretett volna bővülni rövid idő alatt, de nem tudott, ezért más helyet keres – és magával vinné az eddigi dolgozóit is. „Ez elgondolkodtató.” Mindez a világgazdasági szinten is egy probléma, de Magyarországnak ebben a helyzetben kell előre lépnie, viszont eddig általában csak a problémákról tudunk csak beszélni.
Főtanácsos: fontos téma a skills gap. Ő informatikusként végzett a BME-n, vezetett dékánként informatikai kart. Amerikai példa alapján megújította volna az oktatást, de vitába keveredett az idősebb kollégákkal. „Az a helyzet, hogy nem azt tanítjuk informatika címén 2014-ben, amit az informatika jelent ma a világban. Senkin nem segítene, ha a mai oktatási rendszerből kikerülne 10 ezer informatikus – csak a diplomás munkanélküliséget növelnék”. Az egyetemi oktatóknak végre kell hajtaniuk egy szemléletbeli átalakulást. A beszélgetésen arról is szó esett: az informatika egy iparág, amely nagyon gyorsan változik, minden évben van egy változás. A kamara markánsan azt mondja, hogy az informatika bizonyos területein nagy hiány van, és ezt pillanatnyilag az okj-típusú képzések nem pótolják. Szükség lenne akár négy féléves képzésekre is.
Kikből állhatna ez a tízezer új informatikus? Egy több ezer fős cégnél belépő szintű emberektől a nemzetközi szintű rendszerépítőkig mindenkire szükség van. Középiskola után akár egy kétéves képzéssel munkát találhat magának egy informatikai szakember. És alapvetően a családi miliőt is olyanná kell tenni, hogy a digitális világ már jelen legyen. A szülőknek is van felelőssége. Az iskolákat is fel kell már szerelni a megfelelő eszközökkel. Újra fogjuk termelni a szakemberhiányt, amíg az előző lépcsőfokokat kihagyjuk. A 21. századi igényeknek kell megfelelni, miközben az oktatási rendszerünk nagyjából a száz évvel ezelőtti tematikát ismétli. Gyerekkortól be kell vezetni a játékos informatikát, a logikus gondolkodást.
A kormányzat a szakképzést úgy állította fel, hogy állandóan párbeszédben álljanak a munkaerőpiaccal. A helyzet az, hogy olyan helyzet alakult ki, amikor a tanárok nincsenek tisztában a változásokkal. Pedig olyan tudást kellene átadniuk, amivel a diák, hallgató később el tud helyezkedni. Az informatika alapvetően egy „szexi” dolog, és Magyarországon be lehet futni egy nemzetközi karriert. Szisztematikusan kell végigmenni a reformokkal a teljes oktatáson, hogy a megfelelő módon pótoljuk és töltsük fel a hiányzó tízezernyi munkahelyet.”
Forrás:
Tízezer betöltetlen állás az informatikában?; Infotér; 2014. november 8.