„Mintegy 400 millió forintból fejlesztette honlapját, elektronikus adatgyűjtési szolgáltatásait és a hozzá kapcsolódó infrastruktúrát a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), amivel egységesebbé és hatékonyabbá válik az adatgyűjtés és az ügyintézés – mondta Vukovich Gabriella, a KSH elnöke csütörtökön Budapesten.
Az Európai Unió társfinanszírozásában megvalósult projektet záró sajtótájékoztatón a KSH elnöke hozzátette: lényeges paradigmaváltás volt az, hogy 2013-tól az adatszolgáltatók részérre lehetővé vált a kérdőívek elektronikus kitöltése. Most ezt a rendszert fejlesztették tovább, jelentősen javítva az adatgyűjtés minőségét és hatékonyságát is.
A projekt eredményeképpen a Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjai (többek között a minisztériumok, kormányzati szervek) egységes online alkalmazáson keresztül érhetik el a KSH adatbázisát, küldhetik be az adatokat.
A másik nagy része a fejlesztésnek az ügyfélszolgálati contact center és a tudásbázis kialakítása volt – folytatta a KSH elnöke. Jelentős előrelépés, hogy a rendszer sztenderd, egységes ügyintézési módokat tesz lehetővé, amelyeken az ügyfelek nyomon is tudják követni, hogy áll az ügyük, amit elindítottak a contact centerben – tette hozzá.
Egyszerűbb adatigénylés
Kópházi József projektvezető a fejlesztést ismertetve elmondta, hogy a létező rendszereket, munkafolyamatokat akarták hatékonyabbá tenni és megnyitni a világ felé. A már meglévő elektronikus adatgyűjtő és adat-előkésztő informatikai rendszerekre, illetve a KSH portálra alapozták a fejlesztést. A projekt segítségével ezek a rendszerek már külső felhasználók, a Hivatalos Statisztikai Szolgálat adatgyűjtői számára is elérhetők. Kiemelte, hogy a mostani fejlesztés részeként 50 új kérdőívet integráltak az elektronikus rendszerbe, így az ma már 138 gyűjtés adatainak fogadására képes.A projekt keretében többek között jelentős infrastruktúra-fejlesztés, hálózatbiztonsági eszközök, szerverek, szoftverek beszerzése, hálózati kapacitásnövelés valósult meg – mondta Kópházi József.
Bódiné Vajda Györgyi, a projekt e-ügyfél munkacsoportjának vezetője elmondta: a továbbfejlesztett contact center egyszerű, egycsatornás elérést biztosít a KSH felé a külső felhasználó számára. Az informatikai rendszerek használatával egyszerűbben küldhetik be adatigényléseiket, megrendeléseiket a felhasználók. Később a fizetős adatszolgáltatás rendelése esetén interneten keresztül történik majd a fizetés is – tette hozzá.”
————
„A „KSH Portál, elektronikus adatgyűjtési szolgáltatás és üzemeltetési infrastruktúra fejlesztés” tárgyú projekt zárása
A Központi Statisztikai Hivatal 2014. december 31-én zárja az EKOP-2.A.2-2012-2012-0013 azonosítási számú, „KSH Portál, elektronikus adatgyűjtési szolgáltatás és üzemeltetési infrastruktúra fejlesztés” tárgyú, Európai Unió által társfinanszírozott projektjét.
A Központi Statisztikai Hivatal 2013. szeptember 11-én az EKOP-2.A.2-2012-2012-0013, Európai Unió által társfinanszírozott pályázat keretében „KSH Portál, elektronikus adatgyűjtési szolgáltatás és üzemeltetési infrastruktúra fejlesztés” című pályázat megvalósítására 399.954.000 forint összegű támogatást nyert.
A pályázat projektnyitó értekezletére 2013. október 1-én, a projektzáró értekezletre pedig 2014. november 20-án került sor. A projektzáró értekezleten a projektvezető beszámolt a projekt céljairól, a projekt lefolyásáról és az elért eredményekről.
A projekt közvetlen eredményei:
- A Központi Statisztikai Hivatal, ELEKTRA elnevezésű elektronikus adatgyűjtő rendszerének továbbfejlesztésével lehetővé tette a Hivatalos Statisztikai Szolgálat adatgyűjtői részére az adatgyűjtő rendszer használatát. Az ELEKTRA rendszer eddig kizárólag a KSH adatgyűjtéseinek lebonyolítására szolgált, ELEKTRA-TIR elnevezésű tevékenységirányító alrendszere csak a hivatal belső hálózatáról, a KSH adatgyűjtői részére volt elérhető. Az ELEKTRA-TIR alrendszer a projekt eredményeként mostantól hozzáférhető a Hivatalos Statisztikai Szolgálat adatgyűjtői részére is.
- A KSH munkatársai az elektronikusan gyűjtött statisztikai adatokat az ADEL adat-előkészítő informatikai rendszer segítségével ellenőrzik és javítják. A projekt keretében elkészült az ADEL rendszer funkcionalitásához a Hivatalos Statisztikai Szolgálat adatgyűjtői részére is hozzáférést biztosító Web-ADEL rendszer.
- A KSH az ELEKTRA rendszert 2012. október 1-én helyezte éles üzembe, majd adatszolgáltatói részére 2013. január 1-től tette kötelezővé a használatát. Ma a rendszer 138 adatgyűjtés adatainak fogadására képes. Az EKOP-2.A.2. ebből a Hivatalos Statisztikai Szolgálat összesen 50 új adatgyűjtésének elektronizálását támogatta, melynek eredményeként 105 KSH által végzett és 22 NFM, illetve BM által működtetett adatgyűjtés történik az ELEKTRA rendszerben.
- Szintén a projekt eredményeként készült el a Hivatalos Statisztikai Szolgálat adatszolgáltatói és a KSH adatainak felhasználói részére a KSH portálról elérhető ügyfélszolgálati rendszer. Az ügyfélszolgálati rendszer lehetőséget ad az elektronikus kiadványok, egyedi adatállományok, statisztikai kimutatások megrendelésére, az elektronikus adatszolgáltatással kapcsolatos statisztikai szakmai és technikai segítségnyújtásra, jogszabályok és statisztikai adatok értelmezésére vonatkozó kérdések megválaszolására, az elektronikus adatgyűjtő és tájékoztatási rendszerekkel kapcsolatos hibabejelentésekre, panaszok kezelésre. Az ügyfélszolgálati rendszer részeként működő „tudásbázis” a gyors ügyintézést támogatja azzal, hogy a benne megtalálható válaszok, információk az esetek egy jelentős részében szükségtelenné teszik az ügyintéző közreműködését.
- A felsorolt új, vagy továbbfejlesztett alkalmazások magas szintű rendelkezésre állását a projekt keretében végrehajtott IKT infrastruktúra fejlesztés biztosítja. Ennek során a KSH bővítette központi feldolgozói és hálózati kapacitását, és új védelmi eszközök üzembe helyezésével növelte informatikai rendszerének üzembiztonságát.
A projekt közvetett eredményei:
- A KSH statisztikai adatgyűjtési módszertana részben informatikai rendszereiben testesül meg. Az ELEKTRA-TIR és a Web-ADEL rendszerek használatával ez a módszertan természetes módon érvényesül a Hivatalos Statisztikai Szolgálaton belül is.
- A már két év kedvező tapasztalataival rendelkező informatikai rendszerek használatának kiterjesztése, és az ügyfélszolgálati rendszer bevezetése a statisztikai adatgyűjtések költségeinek csökkenéséhez, az adatszolgáltatói terhek mérsékléséhez vezet, végeredményben az adatminőség javulását eredményezi.
”
Forrás:
400 milliós fejlesztés a KSH-nál; mno.hu; 2014. november 20.
A KSH portál, elektronikus adatgyűjtési szolgáltatás fejlesztésének projektzáró értekezletére került sor november 20-án; Központi Statisztikai Hivatal; 2014. november 21.
EKOP-2.A.2 – Ágazati pályázat a közigazgatási szolgáltatásokhoz való hozzáférést támogató fejlesztésekre; Széchenyi 2020