„A települések adósságállományának az átvételével csak az önkormányzati rendszer egyik problémája szűnt meg, mivel a finanszírozás területén még sok a kérdőjel, valamint az állami és a helyhatósági funkciók között is van némi átfedés. Az uniós fejlesztések bizonyos esetekben valóban új lendületet adhatnak majd.
Új korszak kezdődött a hazai önkormányzati rendszerben azzal, hogy az októberi voksolás után már öt évre szól a megválasztott tisztségviselők mandátuma. A változásoknak csupán a csúcsa volt az idei választás lebonyolítása, mivel a 2010-ben kétharmaddal megválasztott Fidesz–KDNP többség alapvetően rajzolta át a felelősségi köröket és a helyi autonómia lehetőségeit.
Sok feladat, hatalmas adósság
A magyar önkormányzati rendszert 1990-ben a feladatok sokasága jellemezte, de a folyamatosan szűkülő anyagi lehetőségek miatt az eladósodás elkerülhetetlen volt. Így kényszerhelyzetbe került a kormány, és pártszíntől függetlenül 2010 után valamit mindenképpen lépni kellett volna. Az adósságállomány addigra közel 1200 milliárd forintra nőtt, ennek tarthatatlanságára az Állami Számvevőszék is folyamatosan figyelmeztetett.Az adósságátvállalással egyidejűleg komoly megkötéseket is a nyakukba kaptak a települések. Egyrészről csak a bölcsődei és az óvodai oktatás maradt a kezükben, másrészt a hitelfelvételi lehetőségek is beszűkültek. A központi forráselosztás is változott, mivel a helyi jövedelemtermelő képességet is figyelembe veszik, így Győrnek jóval kevesebb pénz jut, mint például Békéscsabának.
Nem lesz svéd modell
Az átalakítások azonban nem tudták felülírni azokat a meghatározottságokat, amelyek a hazai településszerkezetből adódnak. Azokban a térségekben, ahol a kistelepülések a dominánsak, az elmúlt években nem jöttek létre a megfelelő társulások, és a kormányzat ezt a jövőben sem kívánja felgyorsítani.Vannak olyan vélemények, hogy a hazai önkormányzati rendszert egy, a korábbi svédországi reformhoz hasonlóan kellene átalakítani. A skandináv államban 1952-ben a helyi önkormányzatok számát 2498-ról 1037-re csökkentették, majd 1974-re már csak 278 helyhatóság maradt. Ennek kapcsán kormányzati illetékesek azt mondták, hogy ez itthon elképzelhetetlen lenne, nem fognak falvakat megszüntetni.
Buszon jöhet a kormányablak
A hogyan továbbról is megoszlanak a vélemények, mivel a mostani struktúra is csiszolásra szorul. Sok esetben nem tisztázottak a hatáskörök az építészeti és örökségvédelmi kérdésekben a helyi önkormányzatok és a kormányzati hivatalok között. A hatékonyabb ügyintézés és közigazgatás elősegítése érdekében a kormányablakok buszos megoldása is felmerült, de erről még nem született döntés.A települések jövőjét nagyban meghatározhatja a mostani uniós költségvetési ciklus, mivel az esetleges bejövő források többségét innen szerezhetik meg. Kormányzati szándék, hogy a gazdaságfejlesztést preferálják az uniós pénzek felhasználása során, ehhez azonban olyan ötletekre van szükség, amelyek hosszú távon fenntarthatóak. Sok térségben az a legnagyobb probléma, hogy éppen az ötlet hiányzik, mivel a munkakorú népesség és a fiatalok elvándorlása miatt óriásira nőtt az inaktívak aránya, ami nem a sikeres gazdaságfejlesztés alapja.
Nekik nem lesz vétójoguk
Szintén nem csiszolódott ki, hogy a megyei önkormányzatok és a települések hogyan hangolják össze a fejlesztéseket. A probléma az, hogy a megyei önkormányzatok joghatósága alá nem tartoznak sem falvak, sem városok, miközben az ő segítségük nélkül nem lehet előrébb jutni.A kormány egyelőre arra hajlik, hogy a megyei jogú városok egyfajta gazdaságfejlesztési pólusokká váljanak. Ráadásul ezeknek a pólusoknak a fejlesztésekben vétójoguk lenne, így lényegesen jobban tudnák érvényesíteni a helyi szempontjaikat Budapesttel szemben. Felmerült az is, hogy a megyei közgyűléseknek is vétójoguk lenne, de ezt mind az EU, mind a kormány elvetette.”
Forrás:
Nem lesz falurombolás Magyarországon; Kovács András; Origo; 2014. november 27.