„Teljes körű ügyfél-azonosítási projekt megvalósítása zajlik a közigazgatásban. Célja, hogy minél több ügyet lehessen elektronikusan és telefonon elintézni. Ehhez elengedhetetlen, hogy a jelenleginél biztonságosabb azonosítási formákat vezessenek be.
Az elektronikus ügyintézés alapja az ügyfél azonosítása, csak ezután kerülhet sor a tényleges ügyindításra és ügyintézésre. Ez egyben az egyszerűsítést és ésszerűsítést, a távoli ügyintézés lehetőségét is megteremti, ugyanakkor hatékonyságot és gazdaságosságot jelent. Lehetőség a területi és társadalmi különbségek csökkentésére, hiszen nem helyhez kötött, a szolgáltatásait kortól, nemtől, lakhelytől függetlenül igénybe lehet venni. A projekt szervesen illeszkedik a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program által kitűzött célokhoz.
A Teljes körű ügyfél-azonosítás projekt keretében a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) több olyan, jogszabály által előírt, az állam révén kötelezően nyújtandó szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatást fejlesztett ki, melyek a kormányablak és okmányirodai hálózatban 2015. július 1-jével kerülnek bevezetésre. Ezek közül kiemelhető:
– a részleges kódú telefonos azonosítás, a telefonos ügyintézés alapjaként is megjelenő teljes körű ügyfél-azonosítást biztosító szolgáltatás, amely a személyes ügyfélszolgálatokon történő, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) szerinti ügyfél-regisztrációs eljárást követően vehető igénybe;
– az ügyfél rendelkezéseinek nyilvántartása: az ügyfél e-ügyintézésére irányuló igényeit nyilvántartó szolgáltatás (pl.: elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezések rögzítése, egyes elektronikus szolgáltatások igénybevétele, elektronikus meghatalmazás-tétel, stb.), amely szintén a személyes ügyfélszolgálatokon történő Ket. szerinti regisztrációs eljárással vehető igénybe, továbbá az egyes rendelkezések megtehetőek, illetőleg az ügyintézés során lekérdezhetőek a személyes ügyfélszolgálatokon;
– az időszaki értesítés-szolgáltatás: az ügyfelek e-közigazgatásba vetett bizalmának növelését célzó szolgáltatás, amely mintegy „bankszámlakivonatként” meghatározott rendszerességgel tájékoztatja az ügyfeleket egyes elektronikusan végzett cselekményeiről, a szolgáltatás a rendelkezési nyilvántartáson keresztül vehető igénybe, így akár személyes ügyfélszolgálaton megtett kérelemre is.
Az ügyintézők felkészítése országosan megkezdődött. A Baranya Megyei Kormányhivatalban 2015. június 2-án Baranya, Somogy és Tolna megyék kormányablakaiból és okmányirodáiból egy-egy munkatárs részvételével szerveztek mentorképzést. Ők megszerzett tudásukat mentorként adják tovább közvetlen kollégáiknak. A következő hetekben az ország valamennyi okmányirodai és kormányablak ügyintézője számára elérhetővé válik egy e-learning tananyag, kötelezően teljesítendő vizsgamodullal.”
Forrás:
Július elsejétől több ügyet lehet elektronikusan és telefonon intézni az okmányirodákban; Baranya Megyei Kormányhivatal; 2015. június 9.