Skip to main content

„A technológiai és piaci trendek alól az állami tulajdonú távközlési vállalatok sem tudják kivonni magukat. Az MVM NET Zrt. esetében pedig a menedzsment kifejezett igénye, hogy a versenypiacon is megméressék és sikeressé tegyék a társaságot.

A magyar, de ugyanígy a nemzetközi piacon is idén és a közeljövőben az egyik leginkább meghatározó technológiai trendnek a vezeték nélküli technológiák erőteljes térnyerése mondható. Mindenki mobil akar lenni: egyre inkább meghatározó szerepet játszik a 4G technológia, és már megkezdődött a felkészülés az 5G-re, amely néhány éven belül szintén része lesz a mindennapoknak. Az otthonokban, a középületekben, de akár a munkahelyeken is mindinkább elvárt az állandóan elérhető, nagy sávszélességet biztosító wifikapcsolat. A vezetékes internetszolgáltatási piacon megtorpant ugyan a szolgáltatók maximális letöltési sebességre vonatkozó egymásra licitálása, de napjainkban a gigabit névleges sávszélességet biztosító lakossági internet-hozzáférés már nem számít kuriózumnak.

Internetkapcsolat bárhol, bármikor
Mindezeket a kapcsolatokat már nemcsak egyszerű böngészésre használják az emberek, hanem előtérbe kerül a médiafogyasztás is. Hazánkban is mind több előfizetője van a különféle zenei és videós OTT-szolgáltatóknak, mint amilyen a Spotify vagy a Netflix. „Manapság már a szeme sem rebben az embernek, ha egy mosógép internetkapcsolattal rendelkezik, és természetes elvárásnak minősül, hogy a tévén nézni kezdett filmet a mobilján vagy a tabletjén fejezhesse be az előfizető” – mondja Krénusz Kornél, az MVM NET vezérigazgatója.

Az igények ilyen jellegű változása új kihívások elé állította a távközlési szolgáltatókat. A lakossági piacon a különféle szolgáltatások integrációja a kulcskérdés. Ma már gyakorlatilag minden nagy szolgáltató portfoliójában megtalálható a „quad play”, vagyis az egy kézből igénybe vehető vezetékes és mobiltelefon-, internet- és televízió előfizetés. A társaságok ezekre az alapokra újabb és újabb szolgáltatásokat építenek, például a hagyományos tévézés mellett már általánossá váltak a visszanézhető adások vagy éppen az otthoni filmkölcsönzés. Az okos otthonok elterjedésével újabb szolgáltatások (például biztonságtechnika, otthoni eszközök vezérlése/automatizálása) előtt is megnyílik a tér. A múltban – amíg a felhasználói szokások inkább a böngészés köré csoportosultak – kisebb problémát jelentett egy ingadozó sávszélesség, pár elveszett csomag vagy a magas válaszidők. A növekvő online médiafogyasztás és a ráépülő szolgáltatások biztonságos működése azonban megköveteli a szolgáltatóktól, hogy a hordozóközegként nyújtott internet- hozzáférés egyenletes minőségi paraméterekkel, megbízhatóan működjön. Mindeközben az ipari megoldások is egyre összetettebbek lesznek, közeleg az Ipar 4.0, bár ennek értelmezése több aspektusból történik még. Nemrégiben még az is elegendő volt, ha a gyártóberendezések valamilyen módon adatokat szolgáltattak működésükről. Újabban viszont egyre inkább arra van szükség, hogy az információk nemcsak „felfelé”, hanem mind a két irányba gyorsan és megbízhatóan áramoljanak, és lehetőséget adjanak a folyamatokba való azonnali beavatkozásra.

Komoly elvárásokkal
Mindezeknek a technológiai trendeknek, legyen szó a mobilitás fokozódásáról, az integrált szolgáltatásokról vagy éppen az ipari informatikai megoldások terjedéséről, van egy közös aspektusa: elengedhetetlen hozzájuk egy stabil, megbízható gerinchálózati vezetékes szolgáltatás megléte a háttérben.

„A felhasználói oldalon lekötött növekvő kapacitások kiszolgálása a gerinchálózati szakaszokon is kihívásokat jelent a szolgáltatóknak. Nem elég csak a felhordó hálózatoknak korszerűnek lennie – legyen az mobil vagy vezetékes – az aggregált forgalmakat is el kell tudni szállítani nagy megbízhatósággal. Az MVM NET a magyar távközlési piacon ebben a szerepkörben erős, hiszen meglévő országos optikai gerinchálózata szinte korlátlan erőforrásokkal rendelkezik” – teszi hozzá Krénusz Kornél.

A gerinchálózatnak ráadásul egyre szerteágazóbbnak és egyre nagyobb kapacitásúnak kell lennie. Az MVM NET több egymással párhuzamosan futó hálózatfejlesztési projektben is részt vesz. A Szélessávú Internet Projekt (SZIP) keretében 2018 végéig a magyar háztartások mindegyikében elérhetővé kell tenni a legalább 30 megabit/másodperces internetkapcsolatot, a háztartások felében pedig a legalább 100 megabit/másodpercet. Jelentősen nőnek az állami szféra igényei is. Hogy csak az oktatást említsük: minden, 500 főnél nagyobb intézményben legalább 1 gigabit/másodperces kapcsolatot kell kiépíteni egy-két éven belül.

Bővülő hálózat
Az MVM NET országos gerinchálózata alapvetően egy gyűrűbe rendezett nagy kapacitású optikai hálózat, mely a következő két-három év során a folyamatban lévő hálózatfejlesztési projekteknek köszönhetően jelentősen bővül. A köztes cél a hálózat kiterjesztése legalább járási szintig, hosszabb távon pedig, amennyire lehetséges, szeretnék elvinni a hálózatot a településekig.

Szó nincs azonban arról, hogy a már meglévő hálózatokkal párhuzamosan futó fizikai infrastruktúrát akarnának építeni.

„Ha valahol van szabad optikai szálpár, márpedig elég sok helyen van, akkor oda nem érdemes újabb 24-48-96 szálat létesíteni, mert ezek egymás elől veszik el a lehetőséget” – tisztázza a helyzetet Krénusz Kornél. Ahol egy szolgáltató már rendelkezik szabad fizikai hálózattal, ott olyan együttműködési formát igyekeznek kialakítani, amellyel azt integrálni tudják saját infrastruktúrájukba. Így hozzák létre azokat a kapacitásokat, amelyek lehetővé teszi az alapszolgáltatások nyújtását.

Az MVM NET alapvető célja pontosan az, hogy a fent említett igényeket kielégítő, szélessávú gerinchálózati szolgáltatásokat kínáljon ügyfeleinek. „Legyünk mi az a társaság, amelynek független platformot jelentő alaphálózatára a többiek felépítik integrált szolgáltatási portfoliójukat” – határozza meg röviden a tevékenységi kört Krénusz Kornél. A társaság ezt már elvégzi a magyar államigazgatás számára: fenntartja és üzemelteti a közszféra országos hálózatát, a Nemzeti Távközlési Gerinchálózatot (NTG), mint ahogy értelemszerűen ellátja a cégcsoport többi vállalatának hírközlési igényeit is.

Ez azonban csak a kezdet. A társaság két évvel ezelőtt azt a stratégiai célt tűzte ki maga elé, hogy 2020-ra a versenypiac ugyanakkora arányt képviseljen a működésében, mint az állami infrastruktúra kiszolgálása. Elsősorban a többi szolgáltató, illetve a nagyvállalatok között keresik az ügyfeleket. „Tegyük fel, hogy valaki Magyarországon, mint tranzitországon keresztül szeretne adatokat átvinni Ausztria irányából Törökország vagy Görögország felé – mi tudjuk biztosítani ezt a lehetőséget” – hoz egy példát Krénusz Kornél. Szó nincs viszont arról, hogy a versenypiaci jelenlét csak puszta kirándulást, az éppen fölös kapacitások esetleges értékesítését jelentené. Ehhez a tevékenységhez igen komoly bevételi és nyereségességi célkitűzések is társulnak. „De nem is a tulajdonos elvárásairól van itt elsősorban szó. A menedzsment, magamat is beleértve, önmagával szemben támasztott rendkívül kemény elvárásokat. Mindenképpen eredményesen akarjuk működtetni az MVM NET-et, szeretnénk az állami hálózatok és az MVM Csoport felé nyújtott szolgáltatások üzemeltetésében szerzett tapasztalatainkat az üzleti szegmensben is kamatoztatni. Az NTG és a MAVIR magas (éves 99,99 százalékos) rendelkezésre állási igényei ugyan nem jellemzőek az üzleti piacra, de azt gondolom, hogy a nagyvállalati szegmensben vannak olyan partnerek, akik számára üzletfolytonossági vagy biztonsági megfontolásokból az MVM NET értéket képvisel” – állítja határozottan Krénusz Kornél.

Az igényekhez igazodva
A versenypiaci jelenlét természetesen megköveteli a versenypiaci üzleti működést is. A vezérigazgató szerint bármilyen versenypiaci gyakorlatot át lehet ültetni az állami szféra vállalataiba, de ezek közül a legfontosabb az ügyfélközpontúság: az, hogy milyen odafigyeléssel, milyen rugalmasan tudnak reagálni az igényekre. És itt nincs különbség a privát vagy az állami ügyfelek között. „A NISZ Zrt. például ugyanazt a rugalmasságot várja el tőlünk, amelyet egy magánpiaci cég várna el és kapna meg egy magánpiaci szolgáltatótól. Nekünk fel kell készülnünk arra, hogy mind a termékportfoliót, mind a rugalmasságot tekintve versenyképes szolgáltatásokat tudjunk kínálni, és ezek bármilyen szempontból összemérhetők legyenek bármely más partner szolgáltatásaival” – hangsúlyozza Krénusz Kornél.
Az MVM Csoport tagjaként az MVM NET természetesen ki tudja használni a közös működésből származó előnyöket. Bizonyos területeken (mint a számvitel, az informatikai kiszolgálás, a biztonság) igénybe veszik a csoportszintű szinergiák kínálta lehetőségeket. Rendszeres a folyamatok átalakítása is – nincs is talán olyan szervezeti egység, ahol az elmúlt három évben ne lettek volna kisebb-nagyobb átrendeződések. „Bennem és a menedzsment többi tagjában is megvan a folyamatos változás iránti igény, egyikünk sem hiszi, hogy valamit ne lehetne jobban csinálni vagy ne kellene igazodni az átalakuló piaci körülményekhez” – mondja erről a vezérigazgató.

Az egyik legújabb példa a teljesítményértékelési rendszer bevezetése. Egyértelműen definiált és mindenki számára ismert mutatók alapján mérik és értékelik a kollégák teljesítményét. Így ők is pontosabban látják munkájukat, azt, hogy mivel és mennyire járultak hozzá a közös célok eléréséhez. Nem is volt ellenállás a munkatársak részéről. Ahogy a vezérigazgató fogalmaz, mindenki meglátta a lehetőséget az új rendszerben, vagyis hogy a korábbi szubjektív értékelések helyett egy sokkal egzaktabb mérési módszer szerint teszik mérlegre munkájukat.

A munkaerőhiánnyal az MVM NET is kénytelen szembenézni. Valamivel 200 fő fölött van a létszám, a munkavállalók több mint fele a műszaki igazgatóságon dolgozik. Nem könnyű megtalálni a megfelelő számú munkaerőt, mert az informatikusok mellett a távközléshez, az optikai technológiákhoz magas szinten értő mérnökökből is hiány van – a kevés meglévőért pedig versenyt licitálnak a nagyszabású fejlesztési projekteket végrehajtó távközlési társaságok.

Ebben a versengésben az MVM NET-nek sem kell lehajtott fejjel járnia – állítja határozottan Krénusz Kornél. Nem feltétlenül tudják megfizetni a legmagasabb piaci béreket, de ezt tudják más szempontokkal ellensúlyozni. „Igyekszünk vonzó képet kialakítani a vállalatról, megmutatni, hogy nem egy lassan mozduló állami mamut vagyunk, hanem egy gyors gondolkodásra és reagálásra képes távközlési szolgáltató, amelynél izgalmas feladatokban lehet részt venni. Az elmúlt egy-másfél évben több kolléga pontosan azért fogadta el az ajánlatunkat, mert látták a rugalmasságot, a fejlődési lehetőséget és a kihívásokat az MVM NET-ben. Az évről évre szűkülő és konszolidálódó távközlési piacon talán az egyetlen olyan cég vagyunk, melynek a dolgozói létszáma folyamatosan növekszik, és több vállalati szintű komplex projektbe kezd, melyek mindegyike a vállalat infrastrukturális növekedését célozza” – teszi hozzá a vezérigazgató.

Bizalom nélkül nem működne
A motiváció terén arra törekszik Krénusz Kornél, hogy a kollégáknak – hozzá hasonlóan – lehetőleg belülről fakadjon a motivációja. „Számomra a legerősebb motiváció az, hogy igyekszem az elképzeléseimet megvalósítani, ezeket átadni a cégnek és az itt dolgozó 200 embernek. Jó lenne, ha éreznék, hogy valós eredményeket akarok velük együtt elérni, és nem csak olyan lózungokat fogalmazok meg, amelyeket bármely menedzser az álmából felébresztve is fúj. Szeretném, ha ez a belső meggyőződés, ez a lendület őket is hajtaná előre” – teszi hozzá.

Krénusz Kornél szakmai pályája
– 2002-től 2011-ig az Interware gazdasági igazgatója és cégvezetője
– 2011–2012 között a GTS Hungary marketing- és termékfejlesztési igazgatója
– 2012-ben megalapította a világítástechnikai megoldásokat tervező és kivitelező BestLED Hungary Kft-t
– 2015 júliusától az MVM NET Zrt. vezérigazgatója

Kollégáival fenntartott viszonyát a bizalomra alapozza: mint mondja, egy csapat csak akkor működhet sikeresen, ha tagjai, a vezetőt is beleértve, kölcsönösen megbíznak egymásban. „Az én bizalmamat nem is kell elnyerni, én azt automatikusan megadom mindenkinek. Eljátszani sem olyan könnyű, egy kis hiba ahhoz kevés. Aki dolgozik, az hibázik is; a lényeg az, hogy őszintén beszéljünk róla. Ha valakinek problémája van, inkább szóljon, az ajtóm szó szerint mindig nyitva áll, bárki bejöhet egy rövid beszélgetésre. Nagyon bízom benne, hogy ezt a bizalmat látva a kollégák is hasonlóan megajándékoznak engem a saját bizalmukkal” – mondja Krénusz Kornél. Ezt egyébként már érezte is, amikor 2015-ben átvette a társaság irányítását elődjétől, aki a cég első vezetője volt. Akkor olyan rendkívül pozitív és meleg fogadtatásban volt része, amilyenre nem is mert számítani.

Egy olyan saját tulajdonságát említi, amit mindenképpen szeretne leküzdeni. Ha valami nehezen oldódik meg a cégnél, akkor hajlamos maga nekiállni a megoldásnak. „Meg kell szoknom, hogy ne akarjak a saját menedzsment csapatom helyett gondolkodni és cselekedni, ők is tökéletesen képesek erre. Nekem inkább a hosszú távú célokra kell fókuszálnom” – jelöli ki maga számára is az utat.”

Forrás:
Beleállnak a versenybe; IT Business; 2017. november 7.