„Toronto keleti részén, az Ontario-tó partján elterülő városrészt ma a beton és a szemét uralja. Vízművek és áramszolgáltatók, parkolóterületek, tél hajótárolók és hatalmas silók uralják a tájképet. Az egész terület leromlott állapotú, rosszul kihasznált és szervezett. Az MIT Technology Review ugyanakkor egy olyan kísérletről számol be, amelyben a Google anyavállalata, az Alphabet egyik cége, a Sidewalk Lab kezdett bele egy olyan ambiciózus terv megvalósításába, amelynek eredményeképpen a városrészt a világ egyik leginnovatívabb városi környezetévé alakítanák át. Ebben a vízióban vezető nélküli buszjáratok helyettesítenék a magánautózást; okos közlekedési jelzések szabályoznák a járművek, kerékpárosok és gyalogosok forgalmát; robotok szállítanák a hulladékot és a postai leveleket a földalatti csatornákban; valamint moduláris épületekkel szolgálnák ki a tervek szerint egyre növekvő számú népességet és cégeket.
A 2000-es évek elejétől az okosvárosok divatos törekvésnek számítanak, a modern informatikai technológiát használva fel az energiafelhasználás és a szennyezés csökkentése, a hatékonyabb közlekedés-szervezés érdekében, gazdag bérlőket vonzva az adott területekre. Országok sora, közük Kína, Dél-Korea vagy éppen az Egyesült Arab Emírségek fejlesztőket bíztak hatalmas területek átalakítására, a lepukkant városrészek vonzóvá tételére. Az elemzés szerint ezek nagy részében az eredmények elmaradtak a szárnyaló ambícióktól. A 2015-ben alapított Sidewalk Lab ugyanezt a hullámot igyekszik meglovagolni, az információs technológiát használva fel a városi problémák kezelésére, azzal a sajátossággal, hogy ebben szorosan együttműködik a helyi közösséggel, a technológiai megoldásokat a helyi igényekre szabva. Nem csak arra törekedve, hogy 100 évre meghatározzák a város jövőbeli arculatát, hanem hogy már rövidtávon is Toronto meglévő vitalitásához és karakteréhez kapcsolódjanak. Az említett környék, Qayside lett a Sidewalk első nagy projektje, egy olyan 12 acre (kb. 5 hektár) nagyságú területen, amelyet a szövetségi, tartományi és városi önkormányzatok által közösen fenntartott Waterfront Toronto ügynökség tulajdonol, a várakozások szerint mintegy ötezer embernek adva ottont a jövőben – siker esetén kiterjesztve a projektet szomszédos területekre is.
A projektben az önvezető járműveknek döntő szerepe lesz. A precíz navigáció és a közlekedési szabályok következetes betartása miatt többek közt azzal az előnnyel, hogy keskenyebb utak is elegendők lesznek a közlekedésre, több teret hagyva a járdáknak és parkoknak. A közlekedés ilyen irányú fejlesztése becslések szerint hatezer dollárt takaríthat meg a helyben élőknek. Mindennek kulcsa a felszíni mozgások rendszeres és pontos érzékelése, monitorozása. Az adatközpontú megközelítés a hosszú távú tervezést is segíti, gyors és költséghatékony változást eredményezve, a helyben élők zavarása nélkül. A Waterfront Toronto és a Sidewalk Lab megegyezése alapján az első szakasz már elindult, az építkezések jövő évben kezdődhetnek.
Egy számítógépes technológiai hátterű cégtől nem meglepő módon, a Sidewalk az okosvárosokat az okostelefonok módjára fejlesztené, amelyben saját maga csak a platformot és az alapvető eszköztárat biztosítaná, a fejlesztések nagy részét külső szereplőkre bízva. Ez a megoldás abban is segíti a céget, hogy a Föld bármely könnyen a helyi igényekre szabhatják a szolgáltatásokat.
A mindenütt jelen lévő érzékelők és a hatalmas mennyiségű gyűjtött adat természetesen adatvédelmi aggályokat is kelt sokakban. Nem csak a közlekedési folyamatokat mérik és dolgozzák fel, hanem az épületek kihasználtságát, az elfolyó szennyvíz mértékét, de még a szemetesek telítettségét is. A Sidewalk az aggodalmakra azzal felelt, hogy a gyűjtött információkat nem kapcsolják össze a Google rendszereivel (miközben annak térképes és felhőszolgáltatásait természetesen felhasználják), az adatokat pedig nem személyhez köthetően mérik. Példaként említve a gyalogos forgalom mérését, ahol vagy lézer-alapú távérzékelővel vagy alacsony felbontású kamerával mérik, amelynek során nem lehet egyéneket azonosítani. A megbízásnak mindenesetre része, hogy a cégnek megnyugtató válaszokat kell adnia a helyben élők aggodalmaira, amelynek érdekében – akár a városházán is – nyilvános vitákat, szakértői kerekasztalokat és tervezői versenyeket szerveznek a következő hónapokban.
A Waterfront Toronto vezetője szerint Quayside nem lehet gazdag emberek enklávéja vagy elszigetelt technológiai folyosó. Olyan megoldást keresnek, amely mindenki számára élhető helyet biztosít a munkára, kikapcsolódásra és családi életre, világviszonylatban is követhető mintát ajánlva az okosváros-fejlesztésekhez.”
Forrás:
A smarter smart city; Elizabeth Woyke; MIT Technology Review; 2018. február 21.
Lásd még: Sidewalk Lab
Sidewalks Lab; Wikipédia
Sidewalk Toronto
Alphabet Is Trying to Reinvent the City, Starting With Toronto; Aarian Marshall; Wired; 2017. október 19.
When a Tech Giant Plays Waterfront Developer; Laura Bliss; CityLab; 2018. január 9.
Google wants to run cities without being elected. Don’t let it; Jathan Sadowski; The Guardian; 2017. október 24.