Skip to main content
energiagazdaság

Tervek és eredmények: Interjú Hiezl Gáborral NKM Nemzeti Közművek Zrt. vezérigazgatójával

Szerző: 2019. február 23.február 24th, 2019No Comments

„Az első fél év végére átjárhatóvá tenné az országot elektromos autókkal az NKM Nemzeti Közművek Zrt. – közölte Hiezl Gábor, a társaság vezérigazgatója, aki február 14-től az NKM Áramszolgáltató Zrt.-nek és az NKM Földgázszolgáltató Zrt.-nek is a vezérigazgatója.

Hogyan zárta az elmúlt évet a társaság?
Sikeresen, számos fejlesztés révén pedig új termékekkel, egyre modernebb szolgáltatásokkal látjuk el ügyfeleinket. Az árbevételünk 565 milliárd forint körül alakult, pontos adat még nincs. Az eredményünk várhatóan a terveink felett teljesül, ennek nagy részét az ügyfélélmény növelését célzó fejlesztésekre fordítjuk.

Mekkora volt a csoport határidőn túli kintlévősége?
A lakossági közműtartozás az elmúlt hat évben kevesebb mint a felére csökkent a rezsicsökkentés révén. A múlt év végére a teljes határidőn túli kintlévőség az előző évinél 15-20 százalékkal kisebb, de így is több mint 10 milliárd forint. A csoport több eszközzel minimalizálja a kintlévőségét, ezzel növeli a likviditását is.

Van-e kirívóan nagy összeggel tartozó ügyfele a csoportnak?
A lakossági ügyfelek között nincs, és alapvetően jók a számok a versenypiaci ügyfeleknél is, igyekszünk kedvező pénzügyi helyzetű partnerekkel szerződni.

Önfenntartó az NKM egyetemes szolgáltatása?
Mivel szabályozottak a vásárlási és az értékesítési áraink, valamint az árrésünk, az a dolgunk, hogy megtaláljuk, hogyan férünk bele a szabályozás adta keretekbe, miközben javítjuk az üzletág eredményességét. Erről folyamatosan egyeztetünk a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatallal. Az áram- és a gázszolgáltatásban nagyon eltérő a szabályozás, a kettőt nem is tudjuk egyben kezelni.

Léptek ki az NKM Áramszolgáltató egyetemes szolgáltatásából nem lakossági ügyfelek az év eleji tarifaemelés miatt?
Erről még korai beszélni, az első magasabb díjat tartalmazó számlák még nem feltétlenül jutottak el az ügyfeleink jelentős részéhez. Eddig nem volt sem panasz, sem észrevétel. Keressük, miként segíthetjük ügyfeleinket, hogy alacsonyan tarthassák az energiaköltségeiket.

Milyen terveket valósított meg tavaly az NKM?
A legmeghatározóbb esemény az MVM csoporthoz történő csatlakozás volt, ezzel létrejött Magyarország legnagyobb ügyfélbázisú, az energetikai értéklánc csaknem minden elemében meghatározó vállalatcsoportja. Egységesítettük a finanszírozási hátteret, és keressük a további szinergiákat. 2018 januárjában zártuk le az Égáz-Dégáz Földgázelosztó megvásárlását, így ma már az országosan felhasznált földgáz több mint 50 százaléka az NKM csoport hálózatain jut el az ügyfelekhez. Májusban pedig egy informatikai fejlesztő céget vásároltunk: annyira megnőttek a csoporton belül az informatikai feladatok, hogy célszerűbbé vált egy ilyen kompetenciát házon belül tudni. Augusztusban megvásároltuk a mintegy hatezer ügyfelet ellátó oroszlányi hőszolgáltatót. Büszke vagyok a digitalizáció terén elért eredményeinkre is: például megjelentünk a mobilapplikációnkkal és a chatbot megoldásunkkal. Fejlesztettük az online ügyfélszolgálati felületünket, továbbá mintegy 20 százalékra növeltük az elektronikus számlázást használó vevők körét, az idén pedig 25-30 százalékosra emelnénk az arányukat. Megerősítettük a pozícióinkat a villamos energia és a földgáz versenypiacán, valamint egységesítettük a hálózati társaságaink működését.

Hol tartanak a teljes körű otthoni szolgáltatóvá válás útján?
Szeretnénk elérni, hogy az ügyfeleink hozzánk forduljanak minden megoldandó problémájukkal, legyen az bármilyen energiához kapcsolódó élethelyzet. Az e területért felelős NKM Optimum csoporton keresztül már rendelkezünk biztosítási, otthoni rendszerekkel kapcsolatos segítségnyújtási, napelem-telepítési és -üzemeltetési megoldásokkal, illetve az NKM Mobilitás Kft. által összefogott, az alternatív közlekedés (CNG, illetve elektromobilitás) területén kínált szolgáltatáscsomagokkal. Az idén tervezünk megjelenni egy szintén a digitalizáción alapuló, ám az energiaszolgáltatást más megközelítésbe hozó otthonszolgáltatási termékünkkel. Míg a korábbi évtizedekben jellemzően fogyasztó-szolgáltató kapcsolatról lehetett beszélni, a jelennek és a jövőnek egyértelműen az ügyfél-szolgáltató kapcsolatra kell épülnie. Az ügyfél sokkal aktívabb szereplője, alakítója e kapcsolatnak, valódi választási lehetőségei vannak, a szolgáltatónak is fejlődnie kell minden téren.

Egységesítették már az ügyfélszolgálatokat?
Tavaly három lépcsőben egy cégbe tereltük az NKM Áramszolgáltató és az NKM Földgázszolgáltató korábbi ügyfélkapcsolati tevékenységeit, így januárra több mint ezer kollégánk került át az NKM kizárólagos tulajdonában lévő ügyfélkapcsolati társaságba. A cég megalapozása ez év elején lezárul. Ezután véglegesítjük az ügyfélszolgálati koncepciót, hogy az ügyfeleink minden ponton ugyanazzal a magas minőségű szolgáltatással és egységes arculattal találkozzanak.

Milyen állapotúak a megvásárolt cégektől származó vezetékhálózatok?
A vásárlások után, 2017-ben felmértük a hálózataink állapotát, majd kidolgoztunk egy hosszú távú beruházási programot. Tavaly a korábbi évekkel összevetve 50 százalékkal többet fordítottunk beruházásokra, alapvetően hálózatfelújításra és -bővítésre. Az elköltött pénz a gázhálózatok esetében 30-32 százalékkal, az áramhálózatok esetében 20-25 százalékkal nőtt. Hosszú távra előre látjuk, hogy mely szakaszokon hol, mit és mennyiből fejlesztünk.

Az NKM azután is bővíti a lakossági vevőkörét az egyetemes áramszolgáltatásban, hogy megvásárolta az EDF Démászt?
Az addig hiányzó áramszolgáltatási kompetenciát szereztük meg, ezzel 2017. június 1-je óta az NKM Áramszolgáltató Zrt. egyedüliként képes lakossági és kisvállalati ügyfeleket egyetemes szolgáltatás keretében kiszolgálni. Azóta organikusan terjeszkedünk. Másfél év alatt több mint 10 százalékkal nőtt a lakossági ügyfélkörünk. Bár szabályozott árakkal dolgozunk, sokaknak vonzó az egy helyen történő ügyintézés lehetősége, és az, hogy akár együtt is megnézhetik a Díjneten az áram- és a gázszámlájukat.

Mikorra és mennyiből távolíttatják el a volt Óbudai Gázgyár szennyezett talaját?
A múlt évben vizsgáltuk, hogy mi a kármentesítés legjobb módja, ezt az idén is folytatjuk, sok érintettel kell egyeztetni, a feladat komplex. A munka indításának pontos időpontja több tényezőtől függ, a pénz pedig az alkalmazandó technológiától, de mindenképpen hatalmas összeg. Ugyanakkor tőlünk független szakértők igazolták, hogy a szennyeződés nincs negatív hatással Budapest ivóvízbázisára. Ettől persze a szennyezett talajt igyekszünk minél előbb eltávolítani.

Mi az irány az áramtárolás terén?
Hálózatbiztonság és ügyfélélmény szempontjából is fontos az energiatárolás. Tavaly Kecelen adtunk át egy tárolót, az idén Zsombón tervezünk egyet átadni. Kis, 20-25 kilowattos, néhány tízmillió forintba kerülő berendezésekről van szó. Ha kedvezők lesznek a tapasztalatok, akkor újabbakat is telepítünk. Olyan rendszerek gazdaságosságát vizsgáljuk, amelyek egy napelemből, egy áramtárolóból és egy autótöltőből állnak.”

Forrás:
Megugrottak az NKM beruházásai; Horváth Lilla; Világgazdaság; 2019. február 18.