Skip to main content
gazdaságinformatikaszervezettechnika

Design Thinking, tervezési gondolkodásmód, felhasználó-központú hozzáállás: Az ügyfélközpontú innovátoroké a jövő

Szerző: 2019. augusztus 10.No Comments

„Nemcsak befektetéssel, hanem értékes tudással is támogatja a jövőbe mutató ötleteket az MVM Csoport. Az energetikai holding által meghirdetett MVM EDISON startup versenyen energiahatékony, piacképes megoldásokat díjazva keresik az új kihívásokat és igényeket megválaszoló projekteket.
Az MVM Csoport idén immár harmadik alkalommal hirdetett győztest az MVM EDISON startup versenyen. A program kezdete óta összesen több száz pályamű érkezett, ami jól szemlélteti, mekkora szükség van olyan kezdeményezésekre, ahol az ötletgazdák már a korai fázisban meg tudják mutatni magukat.

– Az energetikai szektorra jellemző éles versenyben leginkább azok a startupok nyerhetnek, amelyek az ügyfelek részéről érkező visszajelzéseket gyorsan és pontosan tudják begyűjteni, majd ezeket az információkat a fejlesztési folyamatban felhasználva minél rugalmasabban terelik az igények optimális, legszélesebb körű kiszolgálása felé a projektjüket. Emiatt a képzés során különösen nagy hangsúlyt fektettek a Design Thinking felhasználó-központú hozzáállás módszereinek elsajátítására, hogy az innovátorok a vevői igények figyelembevételével folytassák munkájukat, ekképpen termékeikkel és szolgáltatásaikkal a legnagyobb értéket teremthessék – mondta Márton István a Smart Future Lab (SFL) Zrt. vezérigazgatója.

– A módszer lényege, hogy az ügyfelek valós igényeire, problémáira szükséges fókuszálni, nem vállalati belső nézőpontból kell dönteni a szolgáltatás kialakításáról – hangsúlyozta Márton István. Véleménye szerint meg kell ismerni az ügyfelet, feltárni a gondolatait, érzéseit, hiszen ezek a tényezők azok, amelyek leggyakrabban befolyásolják döntéseit. Ezek után kell csak meghatározni azt a problémáját, amire megoldásokat keresünk. A legjobbnak tűnő megoldásból pedig érdemes egy gyors prototípust is készíteni, amelynek segítségével már lehet is gyűjteni a visszajelzéseket, azok alapján pedig tovább fejleszteni.

– A módszert az elmúlt időszakban alapvetően termékek, szolgáltatások fejlesztésére használták. Ügyfél- és problémafókusza miatt kiválóan alkalmas a műszaki megoldások összevetésére a valós piaci igénnyel. Így elkerülhető a hosszú hónapok alatt, műszakilag tökéletesre csiszolt megoldások piaci bukása a vevői igény felmérésének elmaradása miatt. Jó példa az alkalmazására a GE Healthcare-üzletágának, kifejezetten gyermekek vizsgálatára tervezett MR gépe. Ebben az esetben az amúgy fehér készülékből és teremből egy színes, víz alatti világot készítettek, így a gyerekeknek a 20 perces vizsgálat játékká vált. A Design Thinking hatékonyan egészítheti ki az innovációs és termékfejlesztési folyamatokat, fontos szerepet tölthet be kreatív problémamegoldás során. Ezzel pedig messze túlmutat a vevő–eladó kapcsolaton, hiszen egy vállalat életében a belső folyamatok is belső ügyfeleket céloznak meg. A jól megtervezett, kialakított folyamatok pedig sokkal hatékonyabb munkavégzést tehetnek lehetővé – tette hozzá a szakember.

A májusi döntőben végül három projektet ítélt a legjobbnak a szakmai zsűri. A MET3R ZenCharge komplex rendszere a sofőr, a háztartás és a villamosenergia-hálózat érdekeit, illetve a környezeti szempontokat is figyelembe véve képes optimalizálni az elektromos autók töltését. Szintén az e-járművek töltését egyszerűsíti és optimalizálja az InCharge okostelefonos alkalmazás, a Magnelit testreszabható, mágneses okoslámpája pedig szerelés nélkül alakítható dizájnnal, valamint okos eszközökről irányítható világítással hódítaná meg a felhasználókat. Bár az első megmérettetésen túl vannak, a nyertes csapatokra a következő hónapokban is számos kihívás vár. Komoly felkészülés kezdődött az SFL Zrt. támogatásával, hogy megvizsgálják, milyen formában tudják megvalósítani termékeiket és következő lépcsőfokként a befektetési bizottság elé vigyék az ötleteiket.

A jövőben várhatóan néhány további csapattal is beindul a közös munka, illetve az MVM Csoport továbbra is keresi az új, innovatív projekteket: még idén várható az MVM EDISON startup verseny folytatása, így mindenképpen érdemes figyelni a következő kiírást.”

Forrás:
Az ügyfélközpontú innovátoroké a jövő; 888.hu; 2019. augusztus 5.
Szerkesztői megjegyzés: Bár ez egy PR-cikk, de fontos és érdekes információk vannak benne.
Lásd még:
MVM Smart Future Lab
tervezési gondolkozás (korábbi cikkeink a témában)