„Informatikailag is egységesebb lesz a Volán és a MÁV. Az első lépések egyike a jegyértékesítés összevonása.
Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. (A korábbi kérdéseket és válaszokat itt gyűjtöttük össze.)
Vidra András, a MÁV infokommunikációs és technológiai rendszerek főigazgatója, kérdezte Sárándi Attilától, MÁV Szolgáltató Központ IT-üzletága vezetőjétől:
A MÁV és a Volán összevonása után mikorra várhatók a jegyértékesítési rendszerben közös termékek, illetve merre halad a MÁV jegyrendszerének fejlesztése?
Idén július 15-e óta a Volánbusz feletti tulajdonosi jogokat a MÁV gyakorolja, ezzel lehetőség nyílik a két közösségi közlekedési ágazat összehangolására, amiből mi a feladatot, az utasok összehangolt tarifarendszert, menetrendet, egységes jegyrendszert, közös utastájékoztatást érzékelhetnek majd. Európában sok ország ezt a modellt követi, így Írországtól Franciaországon át Ausztriáig épp a fenti utaselőnyök miatt egy holdingban működnek ezek a közszolgáltatók.
Már elindult a közös munka a Volánbusz informatikai szakembereivel. Várhatóan már 2021 januárjától mi nyújtunk bizonyos IT-szolgáltatásokat, de a Volán társaságok rövid időn belüli többlépcsős integrációja miatt IT-konszolidációt, standardizálást is kell végeznünk a buszos kollégákkal.
Elsődleges célunk az, hogy minél előbb a buszokon vagy a vasúton utazók is érzékeljenek ebből számukra kedvező változásokat. Vidra András bele is trafált kérdésével a leginkább frontvonalban lévő területbe, a jegyértékesítésbe. A MÁV Szolgáltató Központ által fejlesztett JÉ elektronikus jegyértékesítési rendszer alkalmas arra, hogy egységes vasúti és buszos rendszerként tekintsünk rá, mivel képes közlekedési ágazatoktól független elektronikus jegyet kiadni, legyen szó helyközi vagy helyi utazásról.
Már folyik a munka, aminek eredményeként a JÉ minden jelenlegi csatornáján elérhetőek lesznek a Volánbusz jegyek, bérletek. Pandémiás helyzetben elsősorban a mobilappos értékesítést tekintjük prioritásnak, de a most elérhető megoldásokhoz képest sokkal utasbarátabb és a szolgáltatók számára transzparensebb működéssel szeretnénk indulni. A feladat informatikai részeredményeit a MÁV mobillappot használók már érzékelhetik, a megjelent ’Térségi és városi jegyek’ menüpont formájában, melyen keresztül például szegedi közlekedési vagy dunaharaszti zónabérletet lehet váltani. Ami még hátra van, az a Volánbusz infrastruktúra-, menetvonal-, tarifaadatainak és menetrendjének betöltése a JÉ rendszerbe. Ezzel várhatóan év elejére végzünk, így megkezdődhet a közös vagy akár csak volánbuszos termékek értékesítése.
Csak hogy érzékeltessem mekkora adatnövekedésre számítunk: jelenleg 1250 belföldi vasúti megálló közti eljutási gráffal dolgozik a rendszer, emellett kezeli a nemzetközi vasutak 70 ezer megállóhelyére való eljutást, és erre érkezik be a Volánbusz 10-12 ezer belföldi infrastruktúra-adata. A rendszer fejlesztésén túl annak üzemeltetési feladatait is ellátjuk, ahol szigorú elvárásokat fogalmaztak meg a rendelkezésre állásra és válaszidőre vonatkozóan is. Így a bővítés a performancia rendszeres mérését és a kiszolgáló infrastruktúra fejlesztését is igényli.
A JÉ rendszer fejlesztésében az idei év kifejezetten mozgalmas volt, az utolsó két hónapban még rengeteg feladat, hatalmas munka vár ránk. Szeptembertől elindult például a nemzetközi vasúti jegyek értékesítése a MÁV-mobilappban, de személyes kedvencem az idei fejlesztések közül a tényközlekedés-alapú jegyértékesítés, amivel az informatika még ha nem is tudja megakadályozni a vonatkéséseket, akkor legalább jegyvásárlási lehetőséget biztosít ezen helyzetekben is. A következő két hónapban többek között az állomásokon, pályaudvarok jegykiadó automatáit szereljük át és integráljuk a JÉ rendszerbe, és nyugdíjba küldjük az Elvira néven ismertté vált internetes menetrendi keresőt és jegyértékesítési rendszert.
Néhány éve azzal a küldetéstudattal csatlakoztam a vasúttársasághoz, hogy közszolgáltatási tevékenysége révén százezrek számára tegyük kellemesebbé, gördülékennyé, élhetővé a rendszeres vagy hétvégi utazásokat. E pár év alatt ilyen közel még sohasem éreztem az informatikát a „core businesshez”, sőt nemhogy közel, de abszolút annak része lettünk a MÁV csoportban is.
Sárándi Attila kérdésére a BKK nyáron kinevezett igazgatójától, Keringer Zsolttól várja a választ:
A fővárosi közösségi közlekedésben, illetve annak informatikai támogatásában milyen fejlesztésekre számíthatunk, illetve mely fővárosi beruházások érintik leginkább az IT-területet?Az alábbi linken a sorozatban megjelent korábbi kérdéseket és válaszokat gyűjtöttük egybe.”
Forrás:
A hét kérdésére Sárándi Attila, a MÁV SZK IT-üzletág vezetője válaszol; Bitport.hu; 2020. október 29.