„Egyszerűsödik a jogi személyek bejegyzése és nyilvántartása egy most elfogadott törvény szerint. Automatikus döntéshozatal esetében pár perc alatt kész lesz a cégbejegyzés. Az új szabályozás egységes nyilvántartást hoz létre, így nemcsak praktikusabb lesz a rendszer, de a fenntartása is olcsóbb lesz – mondta a növekedés.hu-nak Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium politikai államtitkára.
Változik a jogi személyek nyilvántartásáról szóló törvény a Parlament döntése nyomán. Egységes lesz a cégek és civil szervezetek nyilvántartása, egyszerűsödik és gyorsul a cégbejegyzés. Miért van szükség a módosításra?
A kormány azt szeretné, hogy hazánk megerősödve kerüljön ki a járvány okozta válságból. Tudjuk: a magyar vállalkozók és a magyarországi cégeknél dolgozó emberek óriási teljesítményre képesek. Nekünk az a kötelességünk, hogy pénzügyi, gazdasági és jogi eszközökkel támogassuk a munkájukat. Ez a törvény is ebbe a sorba illeszkedik – egyszerűsíti és gyorsítja az adminisztratív folyamatokat. Nemcsak a cégek, hanem például a civil szervezetek esetében is.
Az új szabályozás egységes nyilvántartást hoz létre, így nemcsak praktikusabb lesz a rendszer, de a fenntartása is olcsóbb lesz. Megszűnnek az átfedések, ésszerűbbek lesznek az eljárások, és megnyílik a lehetőség a korszerű informatikai alkalmazások használata előtt.
A magyar cégnyilvántartási rendszer kimondottan jónak bizonyult az elmúlt időszakban. Az ebben beazonosított úgynevezett jó gyakorlatokat most kiterjesztettük a jogi személyek teljes körére.Mit jelent ez a gyakorlatban a cégek számára? Mennyiben segít, egyszerűsíti az adminisztrációt?
A cégek jogi képviselőinek ügyintézési munkáját jelentően egyszerűsíti majd a létrejövő jogi személyek nyilvántartási portálja, amely egy interneten elérhető felület lesz. E felülten keresztül számtalan szolgáltatás lesz elérhető, és ez a portál a jogi képviselők számára egyben ügyintézési felület is lesz.
A bejegyzési, változásbejegyzési kérelem ugyanis a jövőben egy online módon kitöltendő nyomtatványként fog funkcionálni. Ez a megoldás biztosítani tudja, hogy már a kitöltés során az adathiba, az elírás, a helytelen kitöltés kiszűrhető, korrigálható legyen.A további nyilvántartott jogalanyok tekintetében, így különösen a civil szervezetek esetében hozhat még jelentősebb változást a módosítás. A civil szervezetek döntő többségében továbbra sem lesz kötelező a jogi képviselet az eljárásokban. Ugyanakkor a cégkapuval rendelkező, tehát elektronikus kapcsolattartásra képes civil és egyéb, cégnek nem minősülő szervezetek, kötelesek lesznek elektronikusan, a nyilvántartási portálon keresztül benyújtani a kérelmeiket a nyilvántartó bírósághoz. Az elektronikus kommunikáció egyszerűsíti és fel is gyorsítja az eljárást.
Azok a civil szervezetek, amelyek jogszabály alapján cégkapuval nem kell, hogy rendelkezzenek, azok továbbra is papíralapon intézhetik az ügyeiket. Ilyen szervezetek azok, amelyek adószámmal sem rendelkeznek, tehát nem vesznek részt az üzleti forgalomban.
A nyilvántartási portál önmagában is csökkenteni fogja majd az adminisztrációs tehet, mert ezen a portálon minden szükséges tájékoztatás megtalálható lesz, és a nyilvántartáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat is ezen a felületen keresztül lehet igénybe venni. A portálon megismerhetőek lesznek az információs szolgáltatásra, az egyes eljárások ügyintézésére vonatkozó tájékoztatók, a szükséges nyomtatványok, valamint a Cégközlöny is ezen a felületen lesz megismerhető. Nem kell tehát utánajárni, hogy honnan és hogyan szerezhető meg az információ, vagy hogy mit hogyan kell intézni.
Céginformációt is a nyilvántartási portálon keresztül lehet majd igényelni.
A cégbejegyzés ideje is rövidül. Mennyi idő alatt, hogyan lehet majd bejegyezni egy vállalatot?
A bírósági eljárások közül elsőnek a jogi személyek nyilvántartásával összefüggésben kerül bevezetésre az automatikus döntéshozatali eljárás. Ebben az eljárásban a bejegyzési, a változásbejegyzési kérelem elbírálását kizárólag automata fogja intézni, és a kérelemről is az automata dönt. Ilyen eljárásra kerülhet majd sor gazdasági társaságok ügyeiben, ha a kérelem intézése sematizálható, tehát emberi közreműködés nélkül is intézhető.
Automatikus döntéshozatal esetében percek alatt megtörténik a bejegyzés.
Megmarad természetesen az ember által – bíró vagy bírósági titkár által – intézendő kérelmek kategóriája is. Fontos jelezni, hogy a bírósági titkár jogi szakvizsgával rendelkező, bírói kinevezés előtt álló bírósági munkatárs, tehát komoly szakmai tudással rendelkező kollegákról van szó.
Az ember által intézendő ügyekben is számos ellenőrző funkciót el tud végezni automata, így a cégeknél a jelenlegi 15 munkanapos bejegyzési határidő 10 munkanapra, civil és egyéb, cégnek nem minősülő szervezeteknél pedig 60 napról 25 munkanapra csökkenthető.
A módosításhoz szükséges informatikai hátteret melyik minisztérium biztosítja, mikorra lesz kész?
Németh Balázs Sándor az igazságügyi nyilvántartó rendszerek koncepciója megalkotásáért, előkészítéséért és fejlesztésének összehangolásáért felelős miniszteri biztos, ő koordinálja és felügyeli a fejlesztési folyamatokat. Pontos fejlesztési ütemterv csak a törvény elfogadása után lesz.
Jelent-e gyorsítást a papíralapú ügyintézéstől az elektronikus ügyintézés felé?
Az új nyilvántartási szabályok alapján az elektronikus ügyintézés lesz az elsődleges megoldás. Papíralapú ügyintézésre már csak kivételes esetben kerül majd sor, a szervezetek egy töredékének az ügyeiben. Az ügyintézés így gyorsabb is lesz.”
Forrás:
Völner Pál: Egyszerűbb lesz a cégalapítás; Szabó Anna; Növekedés.hu; 2021. június 17.