„
- Nagyobb szerep a közúti közlekedésnek az EU által célként kitűzött klímasemlegesség elérésében
- Új módszertan a járművek széndioxid-kibocsátásának teljes életciklusra vetített kiszámításához
- A kibocsátási határértékek valós kibocsátáshoz igazodó megállapítása
A Parlament zöld utat adott a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek CO2-kibocsátását tovább korlátozó normáknak.
A képviselők 340 szavazattal, 279 ellenszavazattal és 21tartózkodás mellett elfogadták a Tanáccsal létrejött megállapodást arról a rendeletjavaslatról, amely az EU ambiciózus klímavédelmi vállalásaihoz igazodva – az „Irány az 55%!” klímavédelmi csomag részeként – módosítja a személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatban támasztott követelményeket.
Az új szabályozás köztes kibocsátáscsökkentési célértékeket is meghatároz, hogy 2035-re egyetlen új személygépkocsi vagy könnyű haszongépjármű se terhelje kibocsátással a környezetet (azaz a 2021-es szinthez képest 100 százalékkal csökkenjen a teljes uniós járműállomány CO2-kibocsátása). 2030-ra például a személygépkocsik esetében 55 százalékos, a kisteherautóknál 50 százalékos kibocsátáscsökkentést irányoz elő.
Más tekintetben is lényeges változásokat hoz a rendelet:
- A Bizottságnak 2025-re módszertant kell kidolgoznia az uniós piacon értékesített személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának teljes életciklusra vetített kiszámítására és az adatok bejelentésére, illetve adott esetben jogalkotási javaslatot terjesszen elő ehhez kapcsolódóan;
- A Bizottság emellett 2026 decemberéig az adatok alapján figyelemmel fogja kísérni a kibocsátási határértékek és a valós vezetési feltételek mellett tapasztalt üzemanyag- és energiafogyasztás eltéréseit, továbbá jelentésben számol be a gyártók fajlagos CO2-kibocsátására vonatkozó adatok kiigazítását szolgáló módszertanról, illetve gondoskodik az esetlegesen feltárt problémák megfelelő kezeléséről;
- Azok a gyártók, akik egy adott naptári évben kis sorozatban állítanak elő termékeket (1000–10000 új személygépkocsit vagy 1000–22000 új kisteherautót gyártanak), 2035 végéig mentesülhetnek a jelentéstételi kötelezettség alól. A szabályok ugyanakkor továbbra sem vonatkoznak azokra, akik 1000 járműnél kevesebbet gyártanak;
- A kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járművek (azaz a 0–50g CO2/km kibocsátású elektromos járművek és a hálózatról tölthető, jó teljesítményű ilyen hibridek) gyártását kevésbé szigorú CO2-kibocsátáscsökkentési követelményekkel ösztönző jelenlegi mechanizmus az eladások várható alakulásához igazodik majd. A 2025 és 2029 között értékesített új személygépkocsik esetében 25 százalék, az új kisteherautók esetében pedig 17 százalék lesz a referenciaérték. 2030-tól megszűnik ez az ösztönző;
- A Bizottság 2025 végétől kezdve kétévente jelentést készít a kibocsátásmentes közúti mobilitás terén elért előrehaladásról.
A jelentéstevő Jan Huitema (Renew, Hollandia) így nyilatkozott:
„A rendelet ösztönzőleg hat a kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járművek gyártására. Felfelé módosítja a 2030-ra kitűzött kibocsátáscsökkentési célértékeket, 2035-re pedig teljes kibocsátásmentességet határoz meg, ami nélkül nem teljesülhet a 2050-re vállalt klímasemlegesség. A gépjárműgyártók számára ezek az egyértelmű célértékek kiszámíthatóságot jelentenek, mindamellett ösztönzik az innovációt és a beruházásokat. A fogyasztók olcsóbban tudnak majd kibocsátásmentes gépjárműveket vásárolni és üzemeltetni, és gyorsabban kiépülhet a használtautópiac. Mindenki számára elérhető lesz a fenntartható autós közlekedés.”A következő lépések
A parlamenti zárszavazás után a Tanácsnak most hivatalosan is el kell fogadnia a jogszabályokat, amelyek röviddel ezután megjelennek az Európai Unió Hivatalos Lapjában.
Háttér
Az „Irány az 55%!” jogszabálycsomag részeként a Bizottság 2021. július 14-én jogalkotási javaslatot terjesztett elő az új személygépkocsikra és az új könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások módosításához. A javaslat többek között azt a célt szolgálja, hogy az EU – a polgárok érdekeire tekintettel és a technológiai innovációt is ösztönözve – teljesíteni tudja a 2030-ra és 2050-re kitűzött klímavédelmi vállalásait.
További információ
- Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottság
- Az elfogadott szöveg itt olvasható (2023.2.14.)
- Sajtóközlemény: Megvan a megállapodás az új kibocsátáscsökkentési célértékekről: 2035-re kibocsátásmentesek lesznek az új személygépkocsik és kisteherautók (2022.10.27., angolul)
- Az eljárás adatai (angolul)
- Jogalkotási menetrend
- EP Kutatószolgálat: Az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó CO2-kibocsátási normák, 2022. december (angolul)
”
Forrás:
Klímavédelem: kibocsátásmentes új személygépkocsik és kisteherautók 2035-től; Európai Parlament; 2023. február 15.