Skip to main content
Európai Uniógazdaságpolitika

2024. évi költségvetés: az EU Tanácsa megállapodott a következő évi uniós költségvetés összeállítására vonatkozó iránymutatásokról

Szerző: 2023. március 20.No Comments

„A tagállamok a mai napon megállapodtak a 2024. évi uniós költségvetés összeállítására vonatkozó tanácsi iránymutatásokról. Az EU éves költségvetésében rögzítik az Európai Uniónak az adott évre vonatkozó összes kiadását és bevételét. A költségvetés biztosítja az uniós szakpolitikák és programok finanszírozását az EU politikai prioritásaival és jogi kötelezettségeivel összhangban. A vonatkozó tanácsi következtetések szerint:

A Tanács kiemeli, hogy a 2024. évi költségvetés kulcsfontosságú szerepet tölt be az Unió által elfogadott hosszú távú célkitűzések és szakpolitikai prioritások kidolgozásában és megvalósításában.

Oroszország Ukrajna elleni agresszív háborúját követően a Tanács – az Európai Tanács iránymutatásával összhangban – újólag hangsúlyozza, hogy az Európai Unió továbbra is elkötelezett amellett, hogy partnereivel együtt pénzügyi segítséget nyújtson Ukrajnának, valamint hogy támogassa az ország rezilienciáját és hosszú távú újjáépítését. A Tanács hangsúlyozza annak fontosságát, hogy a 2024. évi költségvetés továbbra is tükrözze az Unió Ukrajna népével való szolidaritását, és reagáljon a kapcsolódó válságokra.

A Tanács emlékeztet a szolidaritás elvére, és hangsúlyozza, hogy ha az uniós költségvetés felhasználása hatékony, az fokozni fogja az Unió hitelességét az európai polgárok szemében.

A Tanács újólag hangsúlyozza, hogy a költségvetést a költségvetési rendeletben1 meghatározott költségvetési elvekkel, nevezetesen az egységesség, az évenkéntiség, a hatékony és eredményes pénzgazdálkodás, valamint az átláthatóság elvével összhangban kell megállapítani.

A Tanács úgy véli, hogy a 2024. évi költségvetésnek reálisnak kell lennie és összhangban kell állnia a tényleges igényekkel, valamint prudens módon kell megtervezni és gondoskodni kell arról, hogy az intézményközi megállapodásban2 foglalt rendelkezések sérelme nélkül a többéves pénzügyi keret (MFF) felső összeghatárain belül megfelelő tartalék álljon rendelkezésre annak érdekében, hogy kezelni lehessen az előre nem látható körülményeket. A 2024. évi költségvetésnek egyúttal elegendő forrást kell nyújtania ahhoz, hogy biztosítva legyen az uniós programok végrehajtása, és lehetővé kell tennie a jelenlegi és a korábbi MFF keretében már megtett kötelezettségvállalások kellő időben történő kifizetését. E célból – amennyiben szükséges és kellően indokolt esetekben, a költségvetésen belüli valamennyi lehetséges átcsoportosítás végrehajtását követően – a rendelkezésre álló rugalmassági lehetőségek igénybevételével megfelelő előirányzatokról kell gondoskodni annak érdekében, hogy elkerülhető legyen a tagállamok által benyújtott követelések kiegyenlítésének elmaradása. A fennálló kötelezettségvállalások (RAL) szintjét folyamatosan figyelemmel kell kísérni.

A Tanács hangsúlyozza, hogy a 2024. évi költségvetés megállapítása és végrehajtása során az összes uniós intézménynek, szervnek és hivatalnak tiszteletben kell tartania a 2021–2027-es időszakra vonatkozó MFF3 valamennyi elemét és eleget kell tennie azoknak.

A Tanács emellett kiemeli, hogy a költségvetési fegyelmet az összes uniós intézménynek, szervnek és hivatalnak fenn kell tartania, és hangsúlyozza, hogy kizárólag a szükségesnek vélt kiadási tételeket szabad beállítani a költségvetésbe. A Tanács hangsúlyozza, hogy a Bizottságnak tiszteletben kell tartania a szükségesnek ítélt intézkedésekre vonatkozó korábbi biztosítékokat. A Tanács továbbá rámutat arra, hogy a költségvetésben szereplő további összegeknek, például a visszavont kötelezettségvállalásokból származó, a költségvetési rendelet 15. cikkének (3) bekezdése szerint újból felhasználható összegeknek teljes mértékben meg kell felelniük a 2021–2027-es időszakra vonatkozó MFF-ről szóló megállapodásnak, illetve arra kell korlátozódniuk.

A Tanács újólag hangsúlyozza, hogy a 2021–2027-es időszakra vonatkozó MFF 7. fejezetének felső összeghatára azon az előfeltevésen alapul, hogy valamennyi uniós intézmény átfogó és célzott megközelítést alkalmaz a személyzet létszámának stabilizálására és az igazgatási kiadások csökkentésére. Az, hogy a személyzet létszáma – különösen az Európai Parlamentben, de több más intézményben is – több éven át növekedett, aláássa az intézményi egyensúlyt, és jelentős nyomás alá helyezi a 7. fejezetet. Ez a nyomás pedig egyre erősebbé válik az automatikus bérkorrekciók jelenlegi módszere, és a jelenlegi, példa nélküli inflációs környezetben bekövetkezett energiaár-emelkedés és általános áremelkedés miatt. A Tanács ezért közös intézkedésekre szólít fel e fejezet kiadásainak visszaszorítása érdekében. A fentiek fényében felkéri a Bizottságot, hogy adott esetben gyakorolja az EUMSZ 314. cikkének (1) bekezdése szerinti hatáskörét.

Ezzel összefüggésben a Tanács megismétli a Bizottsághoz intézett azon kéréseit, hogy először is – az EUMSZ 241. cikke szerinti kezdeményezési jogának sérelme nélkül – terjesszen elő hatékony intézkedéseket annak biztosítására, hogy az MFF 7. fejezetének jelenlegi felső határait ne lépjék túl, és hogy e fejezet tekintetében ne vegyék igénybe a speciális eszközöket. Másodszor, terjesszen elő egy olyan értékelést, amely lehetővé teszi a kiberbiztonsággal kapcsolatos koordinált megközelítés biztosítását annak érdekében, hogy valamennyi intézmény pénzügyi terhei csökkenthetők legyenek. Célszerű lenne mindkét kérésnek eleget tenni a 2024. évi költségvetésre vonatkozó tárgyalásokkal összeegyeztethető ütemtervben, illetve legkésőbb 2023. június 1-jéig.

A Tanács nyugtázza, hogy a tagállami előrejelzések4 egyre pontosabbak, és felkéri a Bizottságot, hogy ezt vegye figyelembe a költségvetési tervezetben szereplő kifizetések szintjének becslése során. A Tanács hangsúlyozza, hogy biztosítani kell mind a tagállamok uniós költségvetéshez való hozzájárulásainak, mind pedig az uniós költségvetésből a tagállamokba irányuló kifizetéseknek a kiszámíthatóságát, emlékeztetve arra, hogy pontos költségvetés-tervezéssel megelőzhetők a nemzeti költségvetéseket próbára tevő kellemetlen kihívások. E tekintetben a Tanács felkéri a Bizottságot, hogy átlátható módon készítsen pontos és megbízható előrejelzést valamennyi bevételről, beleértve a befolyó bevételeket, a pénzbírságokat, valamint az Egyesült Királyság által a kilépésről rendelkező megállapodással5 összhangban 2024-ben fizetendő éves összeget is, ami lehetővé teszi majd, hogy a tagállamok időben felmérjék az uniós költségvetéshez való várható hozzájárulásukat.

A Tanács kiemeli, hogy a korrekciós költségvetési eszközöket, így például a költségvetés-módosításokat az indokolt minimális szinten kell tartani, időben be kell őket nyújtani a megfelelő vizsgálatuk lehetővé tételéért és azért, hogy ne legyen fennakadás az uniós programok működésében, továbbá elsősorban forrásátcsoportosítással kell őket finanszírozni. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a vonatkozó információk rendelkezésre állását követően külön és haladéktalanul nyújtson be bevételvezérelt költségvetés-módosítási tervezeteket. A Tanács újólag megerősíti: szilárdan elkötelezett amellett, hogy amint lehetséges, állást foglaljon a költségvetés-módosítási tervezetekről.

Annak érdekében, hogy a nemzeti parlamenteknek elegendő idejük legyen a részletes vizsgálatra, a Tanács pedig alaposan előkészíthesse álláspontját, a Tanács felkéri a Bizottságot, hogy a lehető leghamarabb, de legkésőbb a 22. hétig terjessze elő a 2024. évi költségvetési tervezetet. A Tanács ösztönzi továbbá a Bizottságot, hogy folyamatosan javítsa a költségvetési dokumentumainak tartalmát azáltal, hogy egyszerűbbé, tömörebbé és átláthatóbbá teszi őket, és gondoskodjon arról, hogy rendelkezésre álljanak a legfrissebb adatok. A Tanács felkéri a Bizottságot, hogy a költségvetési rendelet rendelkezéseivel összhangban képezzen tartalékot az új jogi aktusokra vagy a hatályos jogi aktusok még el nem fogadott módosításaira előirányzott kötelezettségvállalási és kifizetési előirányzatokból.

Emellett a Tanács sürgeti a Bizottságot, hogy csatolja a költségvetési tervezethez a költségvetési rendelet 41. cikkében felsorolt összes alkalmazandó dokumentumot. A Tanács felkéri a Bizottságot, hogy garantálja az EURI keretében nyújtott összes forrás teljes körű átláthatóságát és láthatóságát azzal, hogy minden releváns információt rendelkezésre bocsát, ideértve a biztosított költségvetési előirányzatokra vonatkozó összefoglaló táblázatokat is.

A Tanács felkéri a Bizottságot, hogy rendszeresen tájékoztassa a tagállamokat a költségvetésbe beállított – többek között az EURI-ból és az Egyesült Királysággal kötött kereskedelmi és együttműködési megállapodásból6 származó – címzett bevételekről, a 2021–2027-es időszakra vonatkozó MFF-ről szóló megállapodással összhangban bizonyos programok számára elkülönített egyéb címzett bevételek tekintetében pedig tartsa be a költségvetési rendeletben előírt kötelezettségeit.

A Tanács hangsúlyozza az átláthatóság fontosságát az EURI finanszírozási költségei és a költségvetési rendelet 220a. cikkében említett pénzügyi támogatás finanszírozási költségei, valamint az adósságkezelés és az uniós költségvetéshez kapcsolódó minden egyéb kötelezettség kezelése tekintetében. A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy nyújtson naprakész tájékoztatást az EURI-kamatkifizetések céljára és a költségvetési rendelet 220a. cikkében említett pénzügyi támogatáshoz kapcsolódó kamatfizetések céljára rendelkezésre álló forrásokról. E tekintetben felkéri a Bizottságot, hogy a 2024. évi költségvetésben biztosítson jelentős eszközöket az Ukrajnának nyújtott 2023. évi makroszintű pénzügyi támogatás kamatköltségeinek finanszírozására.

A Tanács valamennyi intézményt arra ösztönzi, hogy hatékonyan és konstruktívan működjenek együtt, lehetővé téve, hogy a költségvetési eljárás zökkenőmentes legyen, és hogy a 2024. évi költségvetés megállapítása az EUMSZ-ben megállapított határidőre megtörténjen. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a költségvetési eljárás egésze során elfogulatlan közvetítői szerepben járjon el. A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy az egyeztetési eljárás elősegítése érdekében biztosítsa az együttes következtetések tervezett elemeihez való, időben történő hozzáférést; e következtetéseknek átfogóknak kell lenniük és (különösen a kötelezettségvállalásokra és a kifizetésekre vonatkozó) összes releváns információt tartalmazniuk kell.

A Tanács újólag megerősíti, hogy nagy jelentőséget tulajdonít ezeknek az iránymutatásoknak, és elvárja, hogy a Bizottság a 2024. évi költségvetési tervezet elkészítésekor kellően figyelembe vegye őket.

Ezeket az iránymutatásokat a Tanács az Európai Parlament és a Bizottság, valamint a többi uniós intézmény és szerv rendelkezésére fogja bocsátani.


Forrás:
2024. évi költségvetés: a Tanács megállapodott a következő évi uniós költségvetés összeállítására vonatkozó iránymutatásokról; Európai Unió Tanácsa; 2023. március 14.