Skip to main content
Európai Uniógazdaságinformatikatechnikatudomány

Az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament megállapodásra jutott az intelligens közlekedési rendszerek bevezetéséről

Szerző: 2023. június 11.No Comments

„A digitális átállás és az intelligensebb mobilitás EU-n belüli felgyorsítása érdekében a Tanács elnöksége és az Európai Parlament képviselői ideiglenes megállapodásra jutottak az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséről szóló 2010. évi irányelv felülvizsgálatáról.

„Az intelligens közlekedési rendszerek létfontosságúak a közúti biztonság növeléséhez, valamint ahhoz, hogy Európa csökkenteni tudja kibocsátását, és kezelni tudja a forgalmi torlódások okozta problémákat. A mai megállapodás lendületet ad az Uniónak ahhoz, hogy tovább haladjon az intelligensebb, biztonságosabb, hatékonyabb és fenntarthatóbb mobilitás felé vezető úton.” – Andreas Carlson, Svédország infrastrukturális és lakásügyi minisztere

Az irányelvet azért kell felülvizsgálni, hogy tükrözze az olyan technológiai fejleményeket, mint az összekapcsolt és automatizált mobilitás, a lekérhető mobilitási alkalmazások és a multimodális közlekedés. Emellett javítani kell az említett szolgáltatások alapját képező digitális adatok rendelkezésre állását és interoperabilitását. Minderre figyelemmel a javaslat fontos lépést jelent a közös európai mobilitási adattér megvalósítása felé.

A ma elért ideiglenes megállapodás értelmében a jogalkotók törekvése továbbra is az, hogy folytassák az intelligens közlekedési rendszerek szisztematikus és harmonizált kiépítését, de mindezt fokozatosan, figyelemmel a költség-haszon viszonyra és az igazgatási kapacitásra.

A megállapodás megtartja a bizottsági javaslat szerkezetét, amely az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséről szóló irányelv keretjellegére és a végrehajtási és felhatalmazáson alapuló jogi aktusok útján megvalósítandó különböző technikai beavatkozásokra épül.

Az irányelv mellékletei tartalmazzák a szükséges adattípusokat, beleértve az alagút- és hídhasználati feltételeket, a sebességkorlátozásokat, a forgalmi terveket, a behajtásra vonatkozó állandó korlátozásokat, az útlezárásokat, az útépítési munkálatokat, az ideiglenes forgalomirányítási intézkedéseket, valamint a kritikus szolgáltatásokat, például az Unió egészében rendelkezésre bocsátandó, közúti biztonsággal kapcsolatos forgalmi információs szolgáltatásokat.

Az új irányelvnek része egy legalább a következő 5 évre vonatkozó végrehajtási program, a közút-úthálózatra vonatkozó pontos földrajzi alkalmazási területtel együtt. A Bizottság felhatalmazáson alapuló jogi aktusok útján kiegészítheti e végrehajtási program egyes vonatkozásait.

Végezetül, a politikai megállapodás szövege egyértelművé teszi és pontosítja a javaslat számos rendelkezését, különösen ami a vészhelyzetek ideiglenes kezelését, a személyes adatok védelmét, az előírások és szabványok bevezetésének és alkalmazásának kiemelt területeit, valamint az uniós szintű műszaki előírások kidolgozására vonatkozó elveket.

További lépések

A Tanácsnak és a Parlamentnek először jóvá kell hagynia, majd a jogász-nyelvészi ellenőrzést követően hivatalosan is el kell fogadnia a megállapodást. A Tanács részéről a svéd elnökség jóváhagyás céljából a lehető leghamarabb be kívánja nyújtani a szöveget a tagállamok képviselőinek (Coreper).

Háttér

A Bizottság 2020 decemberében elfogadta a fenntartható és intelligens mobilitási stratégiáról szóló közleményt, amely az európai közlekedési rendszer alapvető átalakítását javasolja a fenntartható, intelligens és reziliens mobilitás megvalósítása érdekében. Ennek az átalakításnak nélkülözhetetlen mozgatórugója a digitalizáció, ami zökkenőmentesebbé és hatékonyabbá teszi a közlekedési rendszer egészét. Emellett tovább növeli a biztonság, a védelem, a megbízhatóság és a kényelem szintjét. A stratégia az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) létrehozására olyan intézkedésként tekint, amely döntően fontos az összekapcsolt és automatizált multimodális mobilitási rendszer kiépítésében. Az intelligens közlekedési rendszerekben a közlekedéstervezéssel integráltan vannak jelen a közlekedési rendszerek tervezését, kialakítását, működtetését, fenntartását és irányítását célzó távközlési és információs technológiák.

A 2010/40/EU irányelvet (az ITS-irányelvet) az EU azzal a céllal fogadta el, hogy keretet biztosítson a közúti közlekedésre és annak más közlekedési módokhoz való kapcsolódására alkalmazott intelligens közlekedési rendszerek kiépítésének és használatának felgyorsításához és összehangolásához. Az azóta végbement jelentős technológiai fejlemények miatt mára szükségessé vált a jogszabályi keret radikális reformja. A Bizottság ezért 2021. december 15-én javaslatot nyújtott be az irányelv felülvizsgálatára vonatkozóan. A javaslat egy jogalkotási kezdeményezésekből álló csomag részét képezi, amelynek célja, hogy hozzájáruljon a közlekedési infrastruktúra dekarbonizációjával, digitalizációjával és ellenálló képességének fokozásával kapcsolatos célokhoz.

Forrás:
A Tanács és a Parlament megállapodásra jutott az intelligens közlekedési rendszerek bevezetéséről; Európai Unió Tanácsa; 2023. június 8.