Skip to main content
Európai Uniógazdaságinformatikajogpolitikatársadalomtechnikatudomány

Félbeszakadt az uniós MI-szabályozásról (AI Act) szóló értekezlet, az egész jogszabály veszélybe kerülhet

Szerző: 2023. november 12.No Comments

„A mesterséges intelligenciáról szóló kidolgozás alatt lévő uniós jogszabálynak (AI Act) szentelt technikai ülés pénteken (november 10.) megszakadt, miután a nagy uniós országok azt kérték, hogy vonják vissza az alapmodellekre (foundation modell) javasolt megközelítést. Ha a következő napokban nem sikerül feloldani a patthelyzetet, akkor az egész jogszabály veszélybe kerül.

A mesterséges intelligenciáról szóló jogszabály tervezet mérföldkőnek számít a kockázatalapú megközelítésen alapuló szabályozás elvével. Az ügy jelenleg a jogalkotási folyamat utolsó szakaszában van, a főbb uniós intézmények az úgynevezett trilógus keretében egyeztetnek a jogszabály végső rendelkezéseiről.

A tárgyalások e késői szakaszában az alapmodellek váltak a tárgyalások vitás pontjává. A ChatGPT, az OpenAI nagy teljesítményű GPT-4 modelljén alapuló népszerű csetbot elterjedésével az uniós döntéshozók azon gondolkodtak, hogy hogyan lehetne a legjobban lefedni ezt a fajta MI-rendszert a készülő jogszabályban.

A legutóbbi, október 24-i politikai háromoldalú egyeztetésen konszenzus látszott kialakulni abban, hogy az alapmodellekre vonatkozó szabályokat többlépcsős megközelítéssel vezetik be, azaz szigorúbb szabályokat vezetnek be a legerősebb, a társadalomra nagyobb hatást gyakorló modellekre.

Ez a megközelítés, amely a digitális piacokról szóló jogszabáyhoz (Digital Markets Act, DMA) és a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályhoz (Digital Services Act, DSA) hasonlóan működik, az Európai Parlament részéről engedménynek minősült, mert a Parlament az összes alapmodellre vonatkozó horizontális szabályokat részesítette volna előnyben.

A többszintű megközelítés lényege az volt, hogy a vezető szolgáltatókra – amelyek jelenleg nem európai vállalatok – róják a legszigorúbb kötelezettségeket. Ez a megközelítés azonban egyre nagyobb ellenállásba ütközött a nagy európai országok részéről.

Vasárnap a spanyol elnökség belső visszajelzés céljából köröztetett egy első tervezetet, amely feketén-fehéren a többszintű megközelítést fogalmazta meg. Az Európai Parlament társelőadói szerdán némi módosítással válaszoltak, fenntartva a rendelkezések általános szerkezetét.

Az EU Tanácsának (Council of the European Union), technikai testülete, a távközlési munkacsoport csütörtöki ülésén azonban több tagállam – elsősorban Franciaország, Németország és Olaszország – képviselői elleneztek az alapmodellekre vonatkozó bármiféle szabályozást.

Az alapmodellekre vonatkozó bármely szabályozás elleni hadjáratot a Mistral, egy francia MI start-up vezeti. A cég magát a nagy amerikai digitális óriáscégekkel szembeni kihívás megtestesítőjeként határozza meg. Cedric O, a vállalat közkapcsolatokért felelős vezetője (korábban Franciaország digitalizációs minisztere) azzal érvelt, hogy az MI-jogszabálytervezet megölheti a vállalatot. Németországban az Aleph Alpha nevű vezető cég – amely a hírek szerint kiváló kormányzati összeköttetésekkel rendelkezik – képvisel hasonló álláspontot. Ezek a vállalatok attól tartanak, hogy az uniós szabályozás miatt hátrányba kerülhetnek az amerikai és kínai versenytársakkal szemben.

Bár a spanyol uniós elnökség szeretne megállapodásra jut az Európai Parlamenttel, de az európai politikai élet meghatározó szereplőinek határozott álláspontjával szembesülve, az alapmodellekre vonatkozó rendelkezések általános átgondolását javasolták. Az ülésen végül azzal érveltek, hogy a többszintű megközelítés „szabályozást jelentett volna a szabályozásban”, és veszélyeztetheti az innovációt és a kockázatalapú megközelítést. Az Európai Bizottság eredetileg a többszintű megközelítést javasolta, mégpedig úgy, hogy az uniós végrehajtó hatalomé lett volna a vezető szerep az alapmodellekkel kapcsolatban. A Bizottság azonban nem védte meg ezt az álláspontját a technikai ülésen.

Az Európai Parlament képviselői két órával korábban befejezték a találkozót, mert „nem volt más megvitatnivaló”. Sajtóértesülések szerint az alapmodellek szabályozása vörös vonal a képviselők számára. Ennek hiányában nem hajlandók megállapodni. „A labda most a Tanács térfelén van, hogy javaslatot tegyen” – mondta (névtelensége megőrzése mellett) egy parlamenti tisztviselő, hangsúlyozva, hogy az uniós elnökségnek nincs alternatív megoldása a többszintű megközelítéssel szemben. Egy másik uniós tisztviselő (szintén név nélkül) nyilatkozott, hogy az elnökség megpróbálja meggyőzni a vonakodó tagállamokat, amelyek ellenzik a rendszerszintű szereplők modellszintű, de nem rendszerszintű szabályozását. Sajtóértesülések szerint a legvonakodóbb tagállamokon belül egy növekvő frakció ellenzi az MI-jogszabály egészét, mivel azt túlszabályozásnak tartják. Sőt, ha nem születik hamarosan megoldás, az egész törvény veszélybe kerülhet.

Az uniós döntéshozók a következő, december 6-i háromoldalú egyeztetésen várhatóan politikai megállapodást kötnek, ami azt jelenti, hogy november végére a legkritikusabb részek esetében a véleményeknek többé-kevésbé közel kell kerülniük a megállapodáshoz. Ha decemberben nem születik megállapodás, a leköszönő spanyol elnökségnek nem lesz motivációja arra, hogy technikai szinten folytassa a munkát, a soron következő belga elnökségnek pedig csak néhány hete lenne arra, hogy ebben az összetett ügyben kompromisszumot hozzon létre, mielőtt az Európai Parlament feloszlik a jövő júniusi uniós választások miatt.

Az alapmodellekkel kapcsolatos megközelítés általános újragondolásához ráadásul a rendelet irányítási struktúrájának és az MI értéklánca mentén a felelősségi körökre vonatkozó rendelkezéseknek a mélyreható felülvizsgálatára is szükség lenne, amire egyszerűen nem biztos, hogy lesz elég idő.

Amikor a mesterséges intelligenciáról jogszabályt 2021. áprilisában javasolták, az EU elsőként lépett fel az MI-szabályozására vonatkozó nemzetközi szabványok megalkotásáért. Az MI-vel kapcsolatos túlzó reakciók fokozódásával egyidőben az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Kína döntéshozói is egyre aktívabbá váltak. Ha nem sikerülne megállapodni az EU mesterséges intelligenciára vonatkozó szabályrendszeréről e mostani megbízatás keretében, akkor nemcsak a lendületet veszne el, hanem azt is eredményezné, hogy Brüsszel lemaradna más országokkal szemben.

A távközlési munkacsoport jövő kedden ismét összeül. Ugyanezen a napon az uniós társjogalkotók egy másik technikai ülést is tartanak. Sajtóértesülések szerint a tárgyalásokat a legmagasabb politikai szintre emelték a holtpontról való kilábalás érdekében. „Most a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabály a tét” – mondta egy harmadik uniós tisztviselő. „Most vagy soha”.”

Forrás:
EU’s AI Act negotiations hit the brakes over foundation models; Luca Bertuzzi; EURACTIV.com; 2023. november 10.
Lásd még:
Explainer: What is a foundation model?; Elliot Jones; Ada Lovelace Institute; 2023. július 17.