Skip to main content
Európai Unióművelődéspolitikatársadalom

Az Európai Unió Tanácsának ajánlása a vonzó és fenntartható felsőoktatási életpályákról

Szerző: 2024. december 1.No Comments

„A Tanács ajánlást fogadott el, amelyben arra ösztönzi az uniós országokat, hogy tegyék vonzóbbá és fenntarthatóbbá a felsőoktatási életpályákat. Az ajánlás hangsúlyozza, hogy el kell ismerni a különböző tudományos életpályákat, és rámutat az oktatás megbecsülésének, valamint a kutatásnak a fontosságára. Emellett olyan intézkedéseket tartalmaz, amelyek arra ösztönzik a felsőoktatási szakembereket, hogy az életpályájukhoz kapcsolódó tevékenységek szélesebb körében vegyenek részt, ideértve a határokon átnyúló oktatási tevékenységeket is.

„Az Unióban működő felsőoktatási intézmények az eljövendő generációk kinevelésének letéteményesei, továbbá biztosítják a gazdaságaink számára szükséges, magasan képzett munkaerőt. A mai napon elfogadott ajánlás kiemeli annak fontosságát, hogy az oktatás a kutatással egyenrangú tevékenységnek minősüljön, és felszólít az akadémiai személyzet és a szakemberek számára elérhető valamennyi életpályatípus és tevékenység nagyobb fokú elismerésére.” – Hankó Balázs, Magyarország kultúráért és innovációért felelős minisztere

Bár az akadémiai személyzet felsőoktatásban dolgozó tagjainak több különböző feladatot kell ellátniuk a hagyományos oktatástól és kutatástól kezdve az innovációs tevékenységeken, a vezetésen és a mentoráláson át az adminisztrációig és az irányításig, e szerepek elismertsége nem egyforma. Ez az életpálya-struktúrák terén részrehajláshoz, valamint a kutatást az oktatás és más, nem kutatói tudományos tevékenységek rovására előtérbe helyező társadalmi elismeréshez vezethet.

A Tanács ajánlása kiemeli a felsőoktatási intézmények által annak érdekében meghozható intézkedéseket, hogy vonzóbbá tegyék a felsőoktatási életpályákat. Ezek az intézkedések többek között a munkakörülmények javítására, valamint a folyamatos szakmai fejlődés, a nemek közötti egyenlőség, a munka és a magánélet közötti egyensúly, valamint az inkluzivitás biztosítására irányulhatnának. Az ajánlás arra is ösztönzi a munkáltatókat, hogy ismerjék el és támogassák a felsőoktatási ágazatban tevékenykedők számára elérhető különböző tudományos életpályákat.

A Tanács mindenekelőtt azt szorgalmazza, hogy az akadémiai személyzet és a szakemberek által a kutatási tevékenységek végzésén túl ellátott különböző szerepek és feladatkörök – például az oktatás, az innovációs tevékenység, a mentorálás, a határokon átnyúló együttműködés és az intézményi irányítás – nagyobb elismerésben részesüljenek.

A mai napon elfogadott ajánlás az első azon dokumentumok sorában, amelyek az Európai Bizottság által előterjesztett felsőoktatási csomag részét képezik. A csomagnak részét képezi egy olyan közös európai diplomára vonatkozó javaslat is, amely automatikusan elismerhető lenne az Unió egész területén. Ezen önkéntes kezdeményezés keretében a hallgatók az alap-, a mester- vagy a doktori képzést akár két vagy több uniós egyetemen is végezhetnék, tanulmányaik eredményeként pedig közös európai képesítést szereznének.

Háttér

Az Európai Bizottság 2024. március 27-én kezdeményezéscsomagot terjesztett elő azzal a céllal, hogy ösztönözze az EU felsőoktatási intézményei közötti, a közös európai diploma létrehozását eredményező transznacionális együttműködés elmélyítését. A közös európai diploma célja az EU-n belüli, tanulási célú mobilitás ösztönzése, vonzóbbá téve a diplomásokat a jövőbeli munkáltatók számára, hozzájárulva egyúttal a munkaerő-kereslet kielégítéséhez és az európai versenyképesség fokozásához is. A csomag felszámolja azokat a jogi és adminisztratív akadályokat, amelyek gátolják vagy eltántorítják a partneregyetemeket attól, hogy közös diplomát eredményező programokat alakítsanak ki.

A csomag elemei:

Forrás:
A Tanács ajánlást fogadott el a vonzó és fenntartható felsőoktatási életpályákról; Európai Unió Tanácsa; 2024. november 25.
Lásd még:
Vonzóbbá tennék a felsőoktatási életpályát az Európai Unióban; Kalas Vivien; Öt perc Európa blog, Ludovika.hu; 2024. november 27.