„ Az Új Széchenyi Terv keretében megjelent a ”Teljeskörű ügyfélazonosítás” című, EKOP-2.3.8 kódszámú kiemelt felhívás dokumentációja.
A rendelkezésre álló keretösszeg 2,15 milliárd forint. A projektjavaslatot 2012. augusztus 10. és 2012. szeptember 10. között lehet benyújtani.
…
A közigazgatás hatékonyságának növelésében elengedhetetlen az elektronikus ügyintézés arányának jelentős növelése, amely azonban feltételezi az ügyfelek és az ügyintézők megfelelő azonosítását. A projekt ezt a fejlesztési célt szolgálja. A projektben létrejövő szolgáltatások a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényben (a továbbiakban: Ket.), a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvényben, valamint a szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokról és az állam által kötelezően nyújtandó szolgáltatásokról szóló 83/2012. (IV. 21.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Szeüsz. vhr.) a Kormány, illetve az állam által kötelezően biztosított, szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásként kerültek definiálásra.Részletes célok és módszerek
A projekt keretében a következő részfeladatok valósulnak meg, az alábbi célokkal:
1) Egységes logikai ügyféladatbázis kialakítása
A projekt során kialakítandó ügyféladatbázis nem a Ket. alapján létrehozandó, fizikailag létező új központi nyilvántartás felállítását jelenti, hanem egy logikai nyilvántartásként funkcionáló, a projekt során megvalósítandó, jogszabályi rendelkezésen alapuló szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatások hatékony működéséhez szükséges egységes szolgáltatás, keretrendszer.
…
2) Rendelkezés nyilvántartás kialakítása (az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartása)
Mind a természetes személyek, mind a nem természetes személyek esetében ki kell alakítani egy olyan, közhitelesnek tekinthető nyilvántartást, amely a személy ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseit tartja nyilván, s az arra jogosultak felé ezt szolgáltatásként megismerhetővé teszi.
…
3) Összerendelési nyilvántartás szolgáltatás létrehozása
A közigazgatásban a nemzetközi kapcsolatrendszer (például az európai egészségbiztosítási kártya elfogadási kötelezettsége, ami a rajta lévő – akár külföldi – azonosító használatával jár) és a szakrendszerek sajátosságai (visszamenőleges adatok szükségességére tekintettel a meglévő ágazati azonosítók hosszú ideig nem lennének felszámolhatók) miatt hatékony megoldást a különböző azonosítók összerendelésének támogatása jelenti. Az összerendelési szolgáltatás a természetes személyek esetében az együttműködő nyilvántartásokra vonatkozó, jogszabályban előírt technikai védelmi megoldásokkal (titkosított kapcsolati kódok tárolásával), az egyéb személyek esetében közvetlenül tárolt azonosítókkal biztosítja az adatok összerendelhetőségét.
…
4) Kormányzati (állami) hitelesítés-szolgáltatás kialakítása
Az állam nevében történő gépi kiadmányozásokhoz, illetve a kiadmányozásra jogosultak számára elektronikus aláírási és titkosítási célú tanúsítványok kibocsátásához szükséges hitelesítés szolgáltatásokra kormányzati hitelesítés- szolgáltató kerül felállításra.
…
5) Azonosítási szolgáltatás biztosítása
A részfeladat keretében olyan azonosítás szolgáltatás kerül felállításra, amely a mobiltelefonok, számítástechnikai eszközök adta lehetőségeket is felhasználva jelentősen, az egyszerű jelszavas azonosításnál lényegesen magasabb biztonsági szintet is biztosítani képes. E fejlesztési rész további feladata olyan azonosítás bevezetése, amelyet telefonos ügyintézésnél is alkalmazni lehet (például részleges kódbekérésen alapuló azonosítás).
…
6) Az ügyfél időszaki értesítése az elektronikus ügyintézési cselekményekről (az ügyfél azonosításhoz kötődő információinak előállítása)
A garanciális elemként bevezetésre kerülő – kérhető – időszaki (rendszeres) értesítésnek biztosítania kell a tájékoztatást a rendelkezés nyilvántartás, valamint az összerendelési nyilvántartás használata alapján megismert személyes adat felhasználásról.
…
7) Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés
A részfeladat keretében létre kell hozni egy olyan szolgáltatást, illetve részeként egy ügyfél-kommunikációs felületet, amelyen keresztül az elektronikusan azonosított ügyfél dokumentumát megküldi a szolgáltatónak, aki hitelesíti, záradékkal látja el, és igazolást állít ki róla, majd visszaküldi az ügyfélnek.
…
A projekt tartalmi elemei
A projektnek az alábbi, az állam által kötelezően biztosítandó szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatások kialakítását kell biztosítani:
a) az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartása,
b) összerendelési nyilvántartás szolgáltatás,
c) az ügyfél időszaki értesítése az elektronikus ügyintézési cselekményekről,
d) azonosítás szolgáltatás,
e) központi azonosítási ügynök,
f) kormányzati hitelesítés-szolgáltatás,
g) azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés,
h) a projekt egyéb feladatainak terjedelmében az elektronikus tájékoztatási szolgáltatás…”
Forrás:
Megjelent a teljeskörű ügyfélazonosítás érdekében kiírt felhívás; Nemzeti Fejlesztési Ügynökség; 2012. augusztus 10.
Kapcsolódó dokumentumok