„Az év végén már 2500 ügykörben intézhetik kormányablakban az ügyeiket az állampolgárok – közölte Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkára pénteken Debrecenben.
Az országban több mint 300 helyszínen lesz kormányablak – tette hozzá az államtitkár a Hajdú-Bihar megyei jogászfórumon. Elmondta azt is, hogy jelenleg több mint hatezer, elsősorban okmányirodai munkatárs képzése zajlik, akik a kormányablakokban fognak dolgozni.
Szabó Erika közlése szerint a közigazgatás átalakításának minden lépése az ügyfelek érdekében történt, illetve történik.
Előadásában kitért arra, hogy kormányra kerülve „széttagolt, bürokratikus, átláthatatlan, a központi közigazgatás számára áttekinthetetlen” rendszert örököltek.
Első lépésként visszaállították az önkormányzatok feletti törvényességi ellenőrzés rendszerét, a következő lépés pedig azért történt, hogy az ügyfelek egy ablakban intézhessék a hatósági ügyeiket – ismertette Szabó Erika. A közigazgatás harmadik fontos lépésének nevezte az Európában teljesen egyedülálló fővárosi és megyei kormányhivatalok létrehozását.
A korábbi 33 szakigazgatási szervből 14-et integráltak a kormányhivatalokba. Míg 2010 végén 1500-an dolgoztak a közigazgatási hivatalokban, addig a 14 szakigazgatási szerv integrációját követően 23 ezer kormánytisztviselő dolgozik a kormányhivatalokban – érzékeltette az átalakítás nagyságrendjét az államtitkár.
Emlékeztetett arra, hogy az állam konszolidálta a megyei önkormányzatokat; adósságuk átvállalásával az intézményrendszert is visszavette az állami szférába, s létrehozta a megyei intézményfenntartó központokat. Ez év január elsejével az összes intézmény átkerült az Emberi Erőforrások Minisztériumához – fűzte hozzá.
A járások kialakításával kapcsolatban Szabó Erika megjegyezte: az nem érintette a polgármesterek jogkörét, de jelentősen érintette a polgármesteri hivatalokat és a jegyzői jogköröket.
A polgármesteri hivatalok 42 ezer köztisztviselőjének alig egynegyede, csaknem 10 ezer köztisztviselő került át a kormányhivatalokhoz – mondta Szabó Erika, külön kiemelve az okmányirodákat, amelyek a legnagyobb ügyszámot kezelik. Minden megyeszékhelyen van olyan okmányiroda, amelyik reggel nyolctól este nyolc óráig tart nyitva, az ügyfelek nagy megelégedésére – fűzte hozzá az államtitkár.”
Forrás:
Szabó Erika: az év végén 2500 ügykörben lehet a kormányablakokban ügyeket intézni; Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium; 2013. május 24.