gazdaságInternet

2014. évi uniós fogyasztói csúcstalálkozó: Lehetővé kell tenni azt, hogy a fogyasztók éljenek a digitális gazdaság adta előnyökkel

Szerző: 2014. április 5.No Comments

„Az egységes digitális piac létrehozása évente átlagosan 400 eurós hasznot hozna a fogyasztók számára, ami európai viszonylatban mintegy 200 eurót tenne ki. A digitális gazdaság valós előnyökhöz juttatja a fogyasztókat, azonban fontos kérdéseket vet fel az online fogyasztói jogokkal kapcsolatban. Az idei fogyasztói csúcstalálkozó arra összpontosít, hogy miként biztosítható az, hogy a fogyasztók teljes mértékben kihasználják a digitális gazdaságból származó előnyöket.

A csúcstalálkozó alkalmával Neven Mimica fogyasztópolitikai biztos így nyilatkozott: „A fogyasztók nagyon sokat nyernek a digitális gazdaságból: jobb üzleteket köthetnek, több tartalomhoz férhetnek hozzá és olcsóbban kommunikálhatnak. Az Unióban jelenleg csak a fogyasztók 50%-a vásárol az interneten. Egyértelműen adott a növekedés lehetősége, de biztosítanunk kell azt, hogy a fogyasztók ugyanolyan bizalommal vásároljanak az interneten, mint az üzletekben.”

Az Európai Bizottság alelnöke, Neelie Kroes digitális menetrendért felelős biztos szerint: „Minden európai fogyasztó számára biztosítanunk kell a digitális lehetőségeket. Az Európai Parlamentben e héten zajló szavazás az első lépés a valódi egységes távközlési piac megvalósításához, amelynek következtében valósággá válhat az összekapcsolt és versenyképes Európa jövőképe. A fő cél az, hogy minden európai vállalkozás számára biztosítva legyenek az innovációhoz és a növekedéshez szükséges eszközök és hálózatok, és minden európai polgár megszakításmentes összeköttetéssel rendelkezzen – az olyan tisztességtelen gyakorlatok mellőzésével, mint a szolgáltatás korlátozása vagy a roamingdíjak. Ez a hét nagy jelentőséggel bír az európai fogyasztók számára!”

Az idei csúcstalálkozón mintegy 400-an vesznek részt az Európai Parlament, a Bizottság, a nemzeti kormányzatok, a fogyasztói és a vállalkozói szövetségek, a végrehajtó és szabályozó hatóságok, az Európai Fogyasztói Központok, valamint az európai adatvédelmi biztos képviseletében.

Már a hat évvel ezelőtti első fogyasztói csúcstalálkozó is a digitális piacba vetett fogyasztói bizalomra összpontosított. Visszatekintve egyértelművé válik, hogy az Unió digitális gazdasága gyors átalakuláson ment át, ami jelentős hatást gyakorolt a fogyasztók életére.

A számok önmagukért beszélnek: Jelenleg több mint 790 millió mobiltelefon-előfizetés van Európában és több mint 370 millió uniós polgár használja az internetet. Az uniós fogyasztók több mint a fele az utóbbi egy évben legalább egyszer vásárolt az interneten, és a legjobb ajánlat megtalálása érdekében a vásárlók 80%-a használ árösszehasonlító oldalakat.

A csúcstalálkozó az integrált egységes digitális és telekommunikációs piac megvalósításának sürgető igényére összpontosít. E piac létrejötte jelentős előnyöket biztosítana a fogyasztók és a vállalatok számára. A Bizottság elkötelezte magát amellett, hogy segítséget nyújtson a fogyasztói aggályok eloszlatásához, valamint hogy újraépítse az egységes piacba, különösen az egységes digitális piacba vetett bizalmat.

A Bizottság célja többek között, hogy biztosítsa a fogyasztói politikák alkalmazhatóságát a digitális korszakban, és ezt a kérdést kiemelten kezelje fogyasztóügyi stratégiájában. A Bizottság e téren már az alábbi eredményeket tudja felmutatni: online vitarendezési platform, a fogyasztók jogairól szóló új irányelv, az összehasonlító alkalmazásokon és a felhasználói értékeléseken jelenleg folyó munka, összpontosítás az online végrehajtásra, a Consumer Classroom (Fogyasztóképzés az osztályban) projekt bevezetése, valamint a fogyasztói szervezetek kapacitásfejlesztését célzó interaktív internetes platform elindítása. A Bizottság ambiciózus javaslatokat terjesztett elő az adatvédelem jelenlegi keretrendszerének aktualizálása, valamint az egységes távközlési piac megvalósítása érdekében.

A csúcstalálkozó célja annak megállapítása, hogy mit sikerült eddig elérni annak érdekében, hogy a fogyasztói politikák a digitális korszakban is alkalmazhatók legyenek – beleértve a bevált tagállami gyakorlatokat is –, valamint hogy milyen teendők maradtak még a jövőbeli kihívások kezelésére.

Az alábbi témakörökben tartunk értekezleteket:

  • „Összeköttetés” – a következő öt év fogyasztói szükségleteinek feltérképezése a szélessávú összeköttetés tekintetében, és a digitális szakadék áthidalását célzó módszerek kidolgozása.
  • „Online felhasználói jogok” – a jelenlegi szabályozás esetleges hiányosságainak azonosítása és a szabályok jobb végrehajtása.
  • „Online kifizetések” – e fizetési módok fogyasztói kockázatainak és előnyeinek értékelése, például a személyi adatoknak a fizetési tranzakciók során megvalósuló védelme tekintetében.
  • „Digitális jártasság” – segítségnyújtás a fogyasztók számára a digitális környezet kezelésében, a fizetett vagy szponzorált tartalmaknak más tartalmaktól való megkülönböztetésében, az online nyomon követés és a viselkedésalapú online reklám megértése és kezelése érdekében.
  • „Online bizalom” – értékelés arról, hogy olyan eszközök, mint például az online megbízhatósági jelek és az online fogyasztói értékelések hogyan erősíthetik az e-kereskedelembe vetett bizalmat, és hogy hogyan érhető el az ilyen eszközök megbízhatósága.
  • „Új és tisztességesebb üzletek” – a fogyasztók választási lehetőségeinek javítása a digitális technológián alapuló üzletek révén (pl. összehasonlító alkalmazások segítségével).

További információ:
2014. évi fogyasztói csúcstalálkozó: http://www.european-consumer-summit.eu/index_en.html

Kövesse bejegyzéseinket a Twitteren: @EU_Consumer…”

Forrás:
2014. évi uniós fogyasztói csúcstalálkozó: Lehetővé kell tenni azt, hogy a fogyasztók éljenek a digitális gazdaság adta előnyökkel; Európai Bizottság; IP/14/353, 2014. április 1.