„Két helyettese lesz a főpolgármesternek – jelentette be az InfoRádió Aréna című műsorában Tarlós István. Budapest első embere szerint a fővárosi iparűzési adó helyben tartásával megoldható a közösségi közlekedés finanszírozása.
„Én nem támogatom azt, hogy a főváros közszolgáltató cégeit az állam elvegye.”
Ezt mondta a főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában, majd hozzátette: egy ekkora nagyvárosnak magának kell szerveznie a közszolgáltatásait. Tarlós István a közösségi közlekedésről szólva azt mondta: ennek finanszírozásában az államnak szerepet kell vállalnia. Ha ez nem történik meg, akkor egy olyan bevételi lehetőséget kell biztosítania, amiből ez megoldható
„Én is emellett vagyok, úgy tudom, a miniszterelnök és a kormány egy-két meghatározó tagja is ezt támogatja. Például ott lehet hagyni a fővárosnál az iparűzési adót, ha nem akarnak új adót kivetni, nem kell elkölteni minden egyéb hozzá nem férhető, nem kötelező feladatra és soha többet nem kell a fővárosnak forrásért szaladgálnia az államhoz, mert hosszútávon, stabilan megfinanszírozható a közösségi közlekedés.”
A főpolgármester beszélt a Fővárosi Önkormányzat új vezetéséről is.
„Szeneczey Balázs marad a fejlesztési helyettes, elképzeléseim szerint, és Szalay-Bobrovniczky Alexandra lesz a humán helyettes, több helyettes pedig nem lesz. Terveim szerint lesz egy városigazgatóság, ami a városüzemeltetés kérdésében a főpolgármesterhez, illetve a Közgyűléshez közvetlenül lesz bekötve. Bagdy Gábor pénzügyi, gazdasági, vagyoni helyettes lesz, aki volt is, Szeneczey Balázs pedig a fejlesztési kérdésekkel fog foglalkozni.”
Tarlós István szerint a közgyűlésbe jutott fideszes polgármesterek felelősek a főváros működéséért, és ez az ő politikai jövőjüket is befolyásolhatja. Korábban Kocsis Máté józsefvárosi polgármester, a Fidesz kommunikációs igazgatója nyilatkozta azt, hogy azért nem kellenek frakciók, mert a helyi elöljárók a saját városrészüket képviselik.
„De egy ilyesfajta jelentős kockázata van annak, hogy most a kerületi polgármesterek hivatalosan a fővárosi képviselők, ez az első ciklusban nem így volt.”
Tarlós István hozzátette: a parlament hamarosan elfogadhatja a főpolgármesteri vétójogról szóló jogszabálymódosítást. Ő ezen kívül azt is szeretné, hogy a kerületi polgármesterek is rendelkezzenek ilyennel.
„Az önkormányzati törvénymódosítás elő van készítve, a miniszterelnök megígérte, hogy ez meg fog történni. Először is nem áthidalhatatlan a probléma, nagyon furcsa interpretációit hallottam az utóbbi napokban, bizonyos sajtóorgánumok nem a legjóhiszeműbben interpretálták az egész dolgok. Egyrészt én a kerületi polgármesterekért is küzdök ebben az értelemben, nekik is meg kéne ezt a jogot kapni a saját kerületükben. A választók közvetlenül választanak – nagyon helyesen – polgármestereket maguknak, akiktől elvárják, hogy bizonyos intézkedéseket meg tudjanak tenni, más, esetleg negatív intézkedések realizálását pedig meg tudják akadályozni. Felelősséget vállalni bizonyos eszközök birtokában lehet csak, gúzsba kötve nem lehet táncolni. Egyébként pedig nem szentírás a vétójog sem, hiszen újratárgyalás során kétharmados többséggel még mindig felülbírálható a polgármester. Lehet mondani, hogy azt nehéz biztosítani, de ha a polgármester akkorát tévedne, akkor a város vagy a kerület javára a közgyűlés egyhangúlag képes állást foglalni, így a polgármester esetleges hibája kiküszöbölhető. Nem egy kőbe vésett dolog tehát, ugyanakkor mégis egy lehetőséget, egy eszközt, egy kontrollt jelenthet annak az embernek a számára, aki elsősorban és mindenekelőtt felelős a kerület vagy a település közügyeinek intézéséért.”
A főpolgármester szerint nem lehet elvenni a főváros cégeit. Tarlós István azt mondta: hamarosan egyeztet a miniszterelnökkel az érintett vállalatok további működtetéséről.
A főpolgármester szerint pontosítani kell a Budapesti Közlekedési Központ szerepköreit. Tarlós István azt mondta: nem vitatja a Vitézy Dávid vezette cég eredményeit.
„Tulajdonosi jogosítványaik nem lehetnek, senkinek nem a saját homokozója a fővárosi közösségi közlekedés.”
A városvezető az illetékes szakminiszterekkel egyeztet a szerepkörök és a felelősség megosztásáról.
„Az egyik, amit a BKK nem oldott meg, az a „zöld hullámok” kérdése, ezzel soha nem voltam elégedett. Még egyszer mondom: van, amivel igen.”
A BKK-nak csak olyan jogosítványai lehetnek, amelyeket a Fővárosi Közgyűléstől kap – tette hozzá Tarlós István, aki beszélt a közszolgáltatásokat végző cégek tulajdonjogáról.
„Az egyik ilyen a BKK, a másik a Főtáv. Nem tudnak hatni rám, cégeket nem lehet elvenni, ezek gazdasági társaságok, feladatokat el lehet venni, de azokat nem lehet a cégek nélkül ellátni. A miniszterelnökkel lesz egy beszélgetés, én ezeket a cégeket meg akarom tartani, és a miniszterelnökkel egyeztetve, a kormánnyal együttműködve a város érdekében szakmai alapon működtetni.”
Tarlós István életszerűtlennek nevezte a fővárosi cégek felügyeletére vonatkozó kérdést.
„Van egy önkormányzati törvény, ami a fővárosra, a fővárosi önkormányzatra adresszál nagyon fontos közszolgáltatási feladatokat, amelyeknek a minőségéért és biztosításáért az első számú felelősséget a főpolgármester viseli. Ezek a főváros cégei, hát csak nem képzeli, hogy itt vetélkedhetnek a cégek. Mi ez a peckeskedés? Ezek a cégek arra valók, hogy a Fővárosi Önkormányzatra adresszált feladatokat a város irányítása mellett és elképzelései szerint végrehajtsák és megvalósítsák.”
A főpolgármester beszámolt arról is, hogy jövőre megindulhat a Római parti gát építése, amely bő egy évig tarthat. Az érintett lakosságot folyamatosan tájékoztatják majd a beruházásról.”
————
„Az újraválasztott főpolgármester szerint a vétójog a polgármestereket is védené, hiszen a nemcsak a főpolgármesterre vonatkozik, hanem a vétójogot a többi polgármester is megkapná. Kijelentette: ma a polgármester mozgástere lényegesen kisebb, mint a közvélemény előtti felelőssége.
Tarlós István a TV2 Mokka című műsorában hétfő reggel arról beszélt: vannak, akik kétségbeesetten küzdenek a vétójog ellen – legalább egy ember a Fideszben is -, holott ez nemcsak a főpolgármesterre vonatkozik, hanem a vétójogot a többi polgármester is megkapná. Egy közvetlenül választott polgármestertől elvárják a választók, hogy bizonyos igényeknek eleget tegyen, és nincsenek tisztában ‘olyan intrikákkal és mögöttes akadályokkal’, amelyek ezen jogos elvárások teljesítését lehetővé tennék – jelentette ki, hozzátéve: ma a polgármester mozgástere lényegesen kisebb, mint a közvélemény előtti felelőssége.
A főpolgármester közölte: Orbán Viktor miniszterelnök megígérte neki a vétójogot. Ha ez nem teljesülne, akkor az ‘a helyzet átgondolására késztetné’, ami szavai szerint nem feltétlenül lemondást jelent. Akkor tisztázni kell a polgármester szerepét, mennyiben függnek tőle az események, ‘mennyire inkább konspiratív, hátsó, füstös szobákban való szervezkedések alapján dőlnek el dolgok’ – fejtette ki Tarlós István.
Szólt arról is, hogy az előző ciklussal ellentétben a legnagyobb jóindulattal és kompromisszumképességgel áll a kerületi polgármesterekhez. Elmondása szerint vannak teoretikus problémák, ezek részleteibe azonban nem kívánt belemenni.
Kitért arra is: sokat hall arról, hogy a kerületi polgármestereknek a fővárosban a saját kerületüket kell képviselniük. Ha ez valóban így lenne és ez szabna fazont a működéshez, az nagyon nagy baj lenne, abból kaotikus állapotok keletkeznének – hangoztatta a városvezető, hozzátéve: rajta kívül 19 Fidesz-KDNP-s lesz az új közgyűlésben, és rájuk ez ‘borzasztó felelősséget róna’…”
Forrás:
Tarlós: egy ekkora nagyvárosnak magának kell szerveznie a közszolgáltatásait; Inforádió; 2014. október 22.
Tarlós: a vétójog a polgármestereket is védené; OrientPress; 2014. október 20.