Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Hatékonyabb és gyorsabb lesz az elektronikus közigazgatás

By 2015. január 9.No Comments

„A 2015. első negyedévében felálló Központi Érkeztető Rendszer (KÉR) jelentős részben elektronikus alapra helyezi át az ügyiratforgalmat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy jelentős papírmennyiséget, vele költséget takarít meg az államigazgatás, továbbá átláthatóbbá és gyorsabbá válik az ügyintézés – jelentette ki a Rádió Orient műsorában Domokos Péter, Budapest Főváros Kormányhivatala igazgatója.

Az európai uniós ügyekben, azon belül is a pályázatkezelésben nagy gyakorlatot szerzett Domokos Péter elmondta, hogy neki, mint igazgatónak a Fővárosi Kormányhivatalon belül a kormányablakok megvalósítási projektje, a szakmai hátteréből adódóan az uniós források bevonása, a nemzetgazdasági szempontból kiemelt projektek és a KÉR való csatlakozás a kiemelt feladata.

A Fővárosi Kormányhivatalban jelenleg 4400 fő dolgozik. Ez a legnagyobb kormányhivatal az országban, egy 14 főosztállyal működő törzshivatallal és 13 szakigazgatási szervvel. A szakigazgatási szervek közül a legkisebb a Szociális- és Gyámhivatal 32 fővel, legnagyobb a Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság 450 fővel – emelte ki Domokos. Ezen felül van még 23 kerületi hivatal és gyámhivatal, munkaügyi kirendeltségek, népegészségügyi intézetek, két építésügyi és örökségvédelmi hivatal, és a körzeti földhivatalok a XI. és XIV. kerületben. A megkeresések száma egyre nagyobb az agglomerációból is, ez főleg a peremkerületi kormányhivatali kirendeltségeken érződik – tette hozzá.

Jelen pillanatban első és második generációs kormányablakok vannak a fővárosban, előbbiből 4, utóbbiból 8, összesen tizenkettő, köztük újdonságként három bevásárlóközpontokban. Jövőre a kormányablakok számát 35-re szeretnék emelni, közülük három a nagy pályaudvarokon a MÁV-val közös megvalósításban fog nyílni. A magasabb ügyfélszámú peremkerületekben lehetőség szerint két kormányablakot terveznek. Jelenleg folyik az ügyfélhívó rendszerek ügyfél-barátabbá tétele az időközben szerzett tapasztalatok kapcsán, és 2015 első negyedévében is folyamatosan adnak át megújult kormányablakokat.

Az uniós projektek között egyrészt infrastrukturális projektek futnak, melyek keretében a napelemes rendszerek telepítését végzik, másfelől a munkaerő-piaci projektek keretében a hátrányos helyzetű társadalmi rétegek támogatása zajlik. A „Bűnmegelőzés és áldozatsegítés Budapesten Józsefvárosi modellprogrammal” 118 milliós pilot projekt a VIII. kerületi az önkormányzattal és a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal közösen valósult meg 2013-14-ben. Az eddigi tapasztalatokkal gazdagodva a jövő évben ez a tervek szerint kiterjed a többi kerületre is. Ezen kívül energiahatékonysági beruházások kezdődnek négy kormányhivatali ingatlanban egy megnyert uniós pályázat nyomán mintegy 950 millió forint összértékben.

A pályázatok elnyerésében fontos szerepet kap az előkészítés – mondta Domokos – ezért a Kormányhivatal külön uniós forrásokat tud felhasználni nyertes pályázatok kapcsán energiahatékonysági és megvalósíthatósági tanulmányok előzetes elkészítésére, hogy a pályázat benyújtásánál naprakészek legyenek.

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektekről az igazgató elmondta, hogy megvalósításuk időhöz és sok szakhatósági engedélyhez kötött. A Fővárosi Kormányhivatal kormánymegbízottjának feladata itt az illetékes hatóságokkal való kommunikáció és koordináció. A főváros jellegéből adódóan számos kormányzati fejlesztés célközpontja, kiemelt beruházások helyszíne. Mindez a Kormányhivatal számára egyrészről a beruházásokkal kapcsolatos feladatok koordinációját, másrészről a Kormányhivatal hatóságként és/vagy szakhatóságként való közreműködését jelenti. Kiemelt beruházások közé tartozik többek között a Miniszterelnökség budavári elhelyezéséhez szükséges felújítási és építési feladatok vagy a Tüskecsarnok beruházáshoz kapcsolódó uszodafejlesztés programmal összefüggő beruházások is.

Ezzel párhuzamosan zajlik az iratkezelési rendszer átalakítása is. A 2015. első negyedévében felálló KÉR rendszer elektronikus alapra helyezi át az ügyiratforgalmat, így jelentős papírmennyiséget s vele költséget és időt takarítva meg. A zökkenőmentes indulás érdekében mintegy 1500 érintett ügyintézőnek, köztük az igazgatónak és a főigazgató asszonynak is e-learninges képzést és külön tanfolyamot szervezett meg és biztosított a kormányhivatal.

„Akkor lennénk elégedettek, ha a kormányablakban ülő munkatársaink, és valamennyi kollégánk minden tekintetben – infrastrukturálisan, szakmai képzésben, eszközellátásban – méltó körülmények között dolgozhatnának. Hogy mindez megvalósuljon, elsődleges célunk a munkatársak bevonása saját munkakörülményeik, munkahelyük alakításába”- zárta a beszélgetést Domokos Péter.

A teljes műsor itt meghallgatható.”

Forrás:
Hatékonyabb és gyorsabb lesz az elektronikus közigazgatás; OrientPress; 2015. január 9.