Skip to main content
közigazgatás: külföldön

Európai Számvevőszék: kudarc volt a technikai segítségnyújtás a mezőgazdaság és vidékfejlesztés terén

By 2015. április 25.április 27th, 2015No Comments

„Az Európai Számvevőszék ma közzétett jelentése rámutat, hogy sem az Európai Bizottság, sem az Európai Unió tagállamai nem tudták bemutatni, hogy a technikai segítségnyújtásnak a mezőgazdaság és vidékfejlesztés terén történő felhasználása mennyiben járul hozzá a költségvetési hatékonysághoz és a közös agrárpolitika célkitűzéseinek eléréséhez.

A technikai segítségnyújtás az adminisztratív kapacitás fejlesztésére és az ehhez kapcsolódó költségekre vonatkozóan nyújt szakértői támogatást és finanszírozási forrásokat a kormányzati szerveknek. Annak ellenére, hogy adminisztratív költségeket is fedezhet, a technikai segítségnyújtás nem használható adminisztratív kiadások helyettesítésére, ha nem jár egyúttal adminisztratív kapacitásfejlesztéssel is.

Az ellenőrzés hatókörébe eső területen a tagállamok bizonyos tágan meghatározott tevékenységekre használhatták fel az uniós költségvetésből származó technikai segítségnyújtást, a vidékfejlesztésre elkülönített tagállami források 4%-át kitevő felső határig. A 2007–2013-as időszakban a tagállamok 1,5 milliárd eurót terveztek erre a célra fordítani. Az új programozási időszakra vonatkozóan (2014–2020) ez az összeg 1,9 milliárd euróra nőtt. Az uniós számvevők megállapítása szerint a vidékfejlesztési hálózatok tevékenységének finanszírozása jelenti a legjobb lehetőséget a technikai segítségnyújtásnak a vidékfejlesztési költségvetés keretében történő elfogadható felhasználása szempontjából. A mezőgazdasági ágazatban történő együttműködést, tudásmegosztást és innovációt ösztönző vidékfejlesztési hálózatok megfelelő eszközei a technikai segítségnyújtás felhasználásának.

A legtöbb technikai segítségnyújtási kiadás esetében azonban a kapacitásfejlesztésre szánt forrásokat gyakran az általános adminisztratív költségvetés kiegészítésére használták fel. A technikai segítségnyújtási források egy olyan időszakban segítették a tagállamokat a vidékfejlesztéssel kapcsolatos személyi jellegű ráfordítások fedezésében, amikor Európa-szerte csökkenteni igyekeztek az igazgatási költségvetéseket. Ugyanez a tendencia figyelhető meg az Európai Bizottság esetében is, amely szintén rendelkezik saját belső technikai segítségnyújtási költségvetéssel. Az uniós számvevők mind a tagállamok, mind a Bizottság esetében megállapították, hogy a szokásos adminisztratív kiadások körébe tartozó tevékenységeket finanszíroztak technikai segítségnyújtásból.

Míg a jogszabályok nem tiltják kifejezetten a technikai segítségnyújtás ilyen jellegű felhasználását, a Számvevőszék véleménye szerint a tagállami adminisztratív tevékenységekhez kapcsolódó személyi jellegű ráfordítások és más folyó kiadások finanszírozása nem minősül a technikai segítségnyújtási források lehető legjobb felhasználásának. „Nagyon fontos, hogy ezt a pénzt tényleges vidékfejlesztési projektekre is fordíthatták volna, ezért egyértelműen megállapítható, hogy a technikai segítségnyújtás túlzott felhasználása következtében kevesebb forrás jutott a mezőgazdasági ágazatban történő tényleges beruházásokra” – nyilatkozta Kersti Kaljulaid, a jelentésért felelős számvevőszéki tag.”

Forrás:
Az Európai Számvevőszék szerint van mit javítani a technikai segítségnyújtásnak a mezőgazdaság és vidékfejlesztés terén történő felhasználásában; Európai Számvevőszék; 2015. április 24.
4/2015. sz. különjelentés: Mennyiben járult hozzá a technikai segítségnyújtás a mezőgazdasági és vidékfejlesztési szakpolitika végrehajtásához? (Special report No 4/2015: Technical assistance: what contribution has it made to agriculture and rural development?); Európai Számvevőszék; 2015. április 24. (pdf, angolul)
Szerkesztői megjegyzés: úgy tűnik, hogy a vidékfejlesztés problémás terület, lásd 23/2014. sz. különjelentés: Hibák a vidékfejlesztési kiadásokban: a hibák okainak és kezelésének áttekintése; Európai Számvevőszék; 2015. február 17. (pdf)