gazdaságinformatikaközigazgatási informatikatársadalomtechnika

Intelligens városok a köz szolgálatában

Szerző: 2016. december 31.No Comments

„2019-re a milliós nagyvárosokban élők fele élvezheti majd az intelligens megoldások előnyeit. A Gartner piackutató cég új jelentése szerint a technológiai és társadalmi változás az elmúlt évtizedben arra serkentette a városvezetéseket, hogy technológiailag magasabb szint elérésére törekedjenek.
Az okosvárosok a legújabb megoldások alkalmazásával hatékonyabban használják erőforrásaikat, csökkentik energiafelhasználásukat – ezáltal kiadásaikat is –, a lakosság felé pedig bővítik szolgáltatásaik körét és színvonalát.

Ez a folyamat már több nagyvárosban is elkezdődött, ahol a helyi kormányzat erre a célra külön pénzalapokat hozott létre, vagy olyan mérnököket alkalmaznak, akik közszolgáltatásokat építenek a városlakóknak. A Gartner úgy látja, hogy az elkövetkező három évben ezek a fejlesztések egyre inkább megjelennek, és a mindennapok részévé válnak”.

„Ahogy az emberek az életük megszervezéséhez egyre inkább használják saját technológiai eszközeiket és a közösségi médiát, úgy a kormányok és a vállalkozások is egyre inkább növelik technológiai beruházásaikat és infrastruktúrájukat” – mondta Anthony Mullen, a vállalat kutatási igazgatója. “Ez olyan nyitott platformokat teremt, amelyek lehetővé teszik az embereknek, a közösségeknek és a vállalatoknak, hogy innovatív módon használják fel az infokommunikációs eszközöket, fejlődjenek és együttműködjenek, és végül hasznos megoldásokat kínálnak a városi lakosság igényeire” – tette hozzá.

Az intelligens szolgáltatások segítik azt is, hogy az emberektől minél több passzív adat gyűljön össze. Mivel ezek a szolgáltatások hasznosak és szükségesek, így valószínűleg egyre többen adják majd ki személyes és érdeklődési körüket érintő adataikat.

Azért, hogy a szolgáltatások könnyebben hozzáférhetőek legyenek, a települések megpróbálják ezeket beágyazni a közösségi médiába és a népszerű alkalmazásokba. Az egyik lehetséges út a Facebook (Messenger) chatbot, amely a személyes adatokat és a helymeghatározást alapul véve információt nyújt a lakosoknak a helyi közszolgáltatásokról; például hogyan és mikor fizessék az adót, jogosultak-e szavazásra, vagy éppen arról, hogy ki a helyi képviselőjük.

Ahogy egyre több adat gyűlik össze, a településeknek nyílt adatplatformokat kell fejleszteniük, hogy a helyi vállalkozásokat és más közszolgáltatásokat megfelelő adatokkal láthassák el.

„A városi nyílt adatportálok használata nem új dolog, de ma sok esetben az a probléma, hogy a feltöltött információkat nem, vagy csak korlátozottan lehet felhasználni és továbbítani, emiatt ezek üzleti értéke is alacsony. Egy város akkor lesz intelligens, ha az adatok gyűjtése, feltöltése, tárolása úgy történik, hogy aztán az információkat valósidejű adatfolyamban lehessen továbbítani” – fejtette ki Bettina Tratz-Ryan, a Gartner kutatási alelnöke.

Forrás:
Intelligens városok a köz szolgálatában; M2M Zóna; 2016. december 22.
Half of all urban citizens should see smart city upside by 2019; David Curry; ReadWrite; 2016. december 17.
Gartner Predicts Fifty Percent of Citizens in Large Cities Will Share Personal Data With Smart City Programs by 2019; Gartner; 2016. december 15.